Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Artisten Taylor Swift (bildet) er en av flere hundre artister som har protestert mot Youtubes vederlagsbetaling til platebransjen.
Foto: Christopher Polk, AFP/NTB Scanpix
Artisten Taylor Swift (bildet) er en av flere hundre artister som har protestert mot Youtubes vederlagsbetaling til platebransjen. Foto: Christopher Polk, AFP/NTB Scanpix les mer

Musikk

Millionøkning for musikkstrømming

Den norske musikkbransjen kan gni seg i hendene: I løpet av første halvår økte inntektene fra strømmetjenester med 30 millioner kroner.

Men bransjen fortsetter å klage på Youtubes bidrag.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Tall fra platebransjens interesseorganisasjon Ifpi viser at omsetningen i platebransjen i Norge økte med 24 millioner kroner, til 333 millioner kroner, i første halvår i 2016 sammenlignet med samme tidsperiode ifjor.

Økningen sammenfaller med en vekst også i strømmemarkedet. Hele 83 prosent av inntektene til bransjen kommer nå fra fra strømming. Av de 333 millionene, kommer 278 millioner kroner fra strømmetjenester som for eksempel Apple Music, Spotify, Tidal og Beat.

Strømmemarkedet ga 30 millioner kroner mer til plateselskapene i første halvår i år enn ifjor, men Ifpi er ikke fornøyd med at inntektene fra videostrømming, hovedsakelig fra Youtube, faller med 0,2 millioner kroner sammenlignet med ifjor, til 4,7 millioner kroner.

Musikkbransjen hevder at vederlagene fra Google-eide Youtube er altfor lave, og at artister og plateselskaper har krav på høyere inntekter.

Brøkdel

Daglig leder i Ifpi Norge, Marte Thorsby, sier at en økning på 7,8 prosent i bransjen er i verdenstoppen.

– Vår bekymring er at inntektene fra videostream inkl. Youtube fremdeles er så lave. Når vi vet at 25 prosent av Norges befolkning daglig bruker Youtube så er det langt fra rimelig at de kun betaler en brøkdel av det konkurrentene Spotify, Tidal og Apple Music betaler til artister og plateselskaper, sier Thorsby i en pressemelding.

Musikkbransjen vil ha en lovendring som gjør at Youtube og andre strømmetjenester opererer under like konkurransevilkår.

Les også: – Tjener mer på vinylsalg enn på Youtube

– Gjør mer enn noen gang

Google, som eier Youtube, svarte i sommer på kritikken fra platebransjen i et blogginnlegg kalt «Fortsatt verdiskapning samtidig som piratkopiering bekjempes: En oppdatering». Søkemotorgiganten mener på sin side at Youtube «bidrar med betydelig omsetning til rettighetsholdere».

– Vi gjør mer enn noen gang for å bekjempe piratkopiering og brudd på opphavsretten, skriver Google og fortsatte med at de jobber for at industrier som platebransjen skal vokse.  

Vinyl fortsetter å øke

De siste årene har vinylsalget økt sterkt for hvert år som går. I første halvår økte salget av vinyl med 4,3 millioner kroner til 14,2 millioner kroner, en oppgang på 43 prosent.

Vinyl står totalt for over fire prosent av musikksalget.

Les også: Mens Spotify raser frem i verden, er toppen i ferd med å nås i Norge

Anbefalt fra DNtv:

DN Ekspress er et nyhetsbrev fra Dagens Næringsliv. Få DN Ekspress rett i innboksen din til morgenkaffen eller bussturen, alle kan registrere seg her.

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Mest sett på DNtv nå

Etterbørs Spotify Tidal Google Youtube IFPI Musikk
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.

Anbefalte videoer