Billeddelingstjenesten Instagram har lagt til en ny funksjon, Instagram Stories. Den er inspirert av konkurrenten Snapchats funksjon med samme navn, Stories. Nå kan også brukere av Instagram dele så mange bilder og filmer de vil gjennom dagen, uten at disse tar over nyhetsstrømmen. Følgerne må oppsøke Instagram Stories via et eget ikon, og som på Snapchat forsvinner historiene etter 24 timer.

Facebook, som eier Instagram, prøvde å kjøpe opp ­Snapchat allerede i 2013, men ble avvist. Instagram-sjef Kevin Systrom legger ikke skjul på at Instagram Stories er direkte inspirert av Snapchat Stories. Han har uttalt, blant annet til Techcrunch, at dette ikke handler om å skape noe nytt, men om å løfte funksjonalitet inn i en ny kanal og gjøre sin egen vri på den – på samme måte som Linkedin, Twitter og Instagram har tatt etter Facebooks nyhetsstrøm, eller som Facebook og Snapchat har innført filtre etter Instagram.

Selv om Instagram kopierer mange av Snapchats funksjoner, er det foreløpig lite sannsynlig at brukerne vil droppe den ene kanalen fremfor den andre. Det er stor forskjell på hvordan de to kanalene brukes. Snapchat er primært en meldingstjeneste for vennegjengen, mens Instagram er en kilde for inspirasjon og lekre bilder, uavhengig av avsender. Derfor kan kanalene leve godt side om side. Og selv om brukerne alltid protesterer litt på endringer i begynnelsen, går tilvenning til nye funksjoner raskt. Men innholdet må tilpasses den nye kanalen. Det gjenstår å se hvordan den røffe, upolerte stilen som preger Stories vil passe inn blant de glansede bildene på Instagram. Instagrammere er kresne, og krever høy kvalitet og estetikk på innholdet for å engasjere seg i form av likes og kommentarer. Nå må bedrifter og merkevarer beherske to ulike språk i samme kanal. Vanlige poster vil ikke nødvendigvis egne seg som en story, og en story vil ikke passe som en vanlig post. I alle fall ikke i begynnelsen. Trår man feil her, risikerer man å tape følgere.

Men det er spesielt én ting som gjør at Stories-formatet kan fungere bedre på Instagram enn på Snapchat: Nettverket. Snap­chat innbyr mer til monolog enn dialog, og fremdeles må man vite brukernavnet for å finne og følge folk, merkevarer eller bedrifter. Her har Instagram en stor styrke. Kanalen har en stor base av aktive brukere som over flere år har skapt nære relasjoner. Via emneknagger og enkle søk er brukerne blitt kjent med gamle og nye venner, og de har fått inspirasjon fra mennesker, bedrifter og merkevarer over hele verden. Snapchat mangler denne følelsen av fellesskap.

Mange bedrifter og merke­varer bruker i dag Snapchat til historiefortelling, ofte for å vise seg fra en leken og uformell side. Med Stories vil det bli enklere å bruke Instagram til dette. Her er det lett å bygge følgerbaser, annonsere og ikke minst dokumentere resultater.

Når man måler driftskostnader opp mot effekt, vil det ikke overraske meg om Instagram Stories vil gi bedrifter langt mer verdi for pengene enn det Snapchat gjør. Lanseringen av Stories virker som et klokt trekk fra Instagram, men jeg mener selskapet kunne ha benyttet anledningen til å differensiere seg mer. ­Tjenesten kunne gitt følgerne muligheten til å uttrykke reaksjoner i form av likes eller kommentarer også på Stories. Nå blir postene i stor grad enveiskommunikasjon, der kun visnings- og følgertall gir indikasjoner på brukernes interesse og direkte meldinger er eneste responsmulighet. Hvilket nettverk som vinner annonsørene fremover er avhengig av hvem som best utnytter sosiale mediers største fortrinn: Muligheten til å skape dialog og engasjement, og muligheten til å måle dette engasjement.

Anna Heumrønningen, leder for digitalavdelingen i Apeland(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.