I DN mandag 29. august kommenterer Triggers Mats Silberg debatten om Facebooks fjerning av et ikonisk pressebilde fra Vietnamkrigen. Innlegget har fått tittelen «Uansvarlige redaktører».

Flere norske redaktører og andre samfunnsdebattanter har vært høylytt kritiske til at Facebook fjerner dette bildet. (DN+) Det er det ingen grunn til, mener Silberg. «Å kritisere Facebook for ikke å følge norske normer for ytringsfrihet, er en enorm ansvarsfraskrivelse fra norske medier,» skriver han i innlegget sitt.

Les også: Tusenvis deler dette bildet på Facebook i protest

Silberg har helt rett i at Facebook ikke har noe redaktøransvar på lik linje med redaktørene for norske mediebedrifter. Og der ligger kjernen i problemstillingen. Facebook er blitt blant verdens største og viktigste informasjonskanaler – men vil ikke ha noe redaktøransvar. Ansvaret for hva som blir fortalt og hva som blir slettet, er overlatt til avanserte algoritmer. I enkelte tilfeller slår det svært uheldig ut.

I Vær varsom-plakaten heter det blant annet at pressen «skal verne om ytringsfriheten, trykkefriheten og offentlighetsprinsippet. Den kan ikke gi etter for press fra noen som vil hindre åpen debatt, fri informasjonsformidling og fri adgang til kildene.»

Dermed blir det forunderlig at Silberg kritiserer norske redaktører for å kritisere Facebook. Norske redaktører skal rette kritikk mot nettsamfunnets praksis når denne slår så galt ut, som i tilfellet med det ikoniske bildet fra Vietnamkrigen. Kritikken er slett ingen ansvarsfraskrivelse. Den viser at norske redaktører tar sitt samfunns­ansvar på ramme alvor.

Jeg har selv vært redaktør i drøye ti år. Hvert år kartla vi lesermarkedet vårt. De senere årene svarte stadig flere «Facebook» når de ble spurt om hva som var deres viktigste kanal for nyheter. I dag er Facebook i realiteten blitt noe helt annet enn et sosialt nettverk. Facebook er en svært mektig informasjonskanal. Dermed er Facebooks sensurpraksis høyst relevant – og praksisen bør i høyeste grad debatteres.

Selvsagt må Facebook ha retningslinjer. Og å lage retningslinjer som skal være universelle og fungere godt verden over, er vanskelig. Men på lik linje med alle andre som ønsker å utvikle seg til beste for sine brukere, må også Facebook arbeide aktivt for å forandre og forbedre sine systemer. Det blir uansett galt når verdens største nettsamfunn ikke tillater publisering av et dokumentarisk fotografi fra en av verdens mest omdiskuterte krigshandlinger fordi bildet bryter med deres regler om nakenhet. Ved å ta debatten, slik mange i Norge har gjort, bidrar vi forhåpentlig til at Facebook ser poenget og utvikler sine systemer til det bedre. Også Facebook må klare å se forskjell på porno og et historisk, dokumentarisk krigsfotografi.

Det er sagt at bildet vi her diskuterer, bidro til å endre Vietnamkrigen. Så får vi se om dette også blir fotografiet som endrer Facebook. I så fall har norske samfunnsaktørers kritikk ført noe godt med seg.

Om ikke annet er denne debatten en vesentlig på­­­minnelse om at Facebook er en ukritisk videreformidler som ikke bidrar til å lage en kritisk offentlighet. Facebook er i beste fall en ukritisk underholdningskanal, og slett ingen erstatning for en kritisk, uavhengig presse.

Anders Nyland, seniorrådgiver i Geelmuyden Kiese og tidligere sjefredaktør i Bergensavisen

Les også: Sluttet som sjefredaktør, går til pr-byrå

Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.