- Vi ikke er i posisjon til å dele ytterligere detaljer, men Dentsu har informert oss om irregulariteter i noen digitale medietransaksjoner, sier Toyota i en uttalelse Wall Street Journal gjengir.

Det var det australske reklamebransjenettstedet AdNews som først omtalte forholdet, basert på anonyme kilder.

Toyota overfakturert i fem år?

Overfaktureringen skal, ifølge AdNews, ha pågått over minst fem år, og kommer som en overraskelse fordi Toyota er blant Dentsus mest trofaste kunder.

LES OGSÅ: Nå vil de vite hvor reklamepengene blir av dnPlus

Krisesamtaler

Ifølge Financial Times avholder Dentsu, som er japans mektigste mediebyrå, nå krisemøter med over 100 av sine klienter for å minske skadevirkningene av Toyota-skandalen.

Uheldig

Dentsu Inc vil ifølge AdNews ikke bidra med detaljer om problemene i forholdet til Toyota, men innrømmer at det har vært uheldige hendelser knyttet til digitale transaksjoner.

Saken kan forverre det allerede skjøre tillitsforholdet mellom annonsører og mediebyråer.

LES OGSÅ: Annonsører slår alarm dnPlus

Multinasjonal kjempe

Dentsu Aegis Network er blant verdens fem-seks ledende medie- og reklamebyråkonstellasjoner.

Konkret omhandler denne saken om Dentsus japansje datterselskap innen såkalt performance marketing, DA Search and Link (DASL).

LES OGSÅ: Disse styrer reklameindustrien dnPlus  

Skandalen kommer ikke lenge etter at påstander om nettopp overfakturering og skjulte kickbacks mellom medier og mediebyråer svekket tillitsforholdet mellom annonsører og mediebyråer i flere land.

LES OGSÅ: - Jeg kan plukke det fra hverandre i løpet av 60 sekunder

Sony og Honda på kundelisten

Ifølge AdNews skal Toyota ha igangsatt ytterligere undersøkelser etter å ha blitt oppmerksom på problemene innen kjøp av digitalmarkedsføring.

Dentsu kontrollerer ifølge Financial Times omtrent en fjeredel av det japanske reklamemarkedet, som samlet er på 61 milliarder dollar.

Nå har Dentsu igangsatt brannslukking overfor andre klienter i påvente av at saken blir offentlig kjent, av frykt for å miste storkunder som Sony og Honda.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.