Ifjor høst ble det kjent at VG og VGTV måtte kutte kostnader med mellom 30 og 60 millioner kroner.

Nærmere 40 medarbeidere tok sluttpakke, noe som bidro til at driftsresultatet i andre kvartal holdt seg stabilt i 2016 sammenlignet med året før.

Under et allmøte i VG i forrige uke ble det kjent at de økonomiske prognosene ikke ser noe lysere ut fremover. Sjefredaktør Torry Pedersen avviser derimot at det er snakk om nye kuttrunder i nærmeste fremtid.

LES OGSÅ: Skuffet over Facebook-produkt

– Nei, det er ingen umiddelbare planer om det nå, sier Pedersen til DN.

Han ønsker ikke å kommentere økonomien i mediehuset ut over det som kom frem under presentasjonen av Schibsted-tallene fra andre kvartal.

Tar flere designgrep

Til tross for at VG er det desidert største nettstedet i Norge – både på desktop og mobil – er det fortsatt papiravisen som står for over 60 prosent av den samlede omsetningen.

Det tar mediehuset konsekvensene av – og relanserer nå papiravisen med nytt design og layout. Det er fortsatt ikke bestemt noen dato for lanseringen.

– Vi driver hele tiden med utviklingen av avisen. Men det vi vanligvis har gjort, er å oppdatere den løpende. Denne gangen kommer vi med en større omlegging: Vi gjør en opprydding visuelt, strammer inn layout-en noe og går gjennom innholdsprofilen, sier nyhetsredaktør Gard Steiro i VG.

Det er desksjef Ellen Limstrand i VG som har ledet det nye avisprosjektet.

LES OGSÅ: Takker nei til Snapchat dnPlus (DN+)

Steiro benekter at designomleggingen av avisen endrer strategien om at nyhetssaker «digitalt først» i VG.

– VG har flest lesere digitalt, så det ligger ikke noen strategiske endringer bak avisprosjektet. Men papiravisen er en del av vår portefølje – og det kommer den også til å være uoverskuelig fremtid, sier nyhetsredaktøren.

Selv mener Steiro at det blir feil å si at VG har nedprioritert avisen fremfor den digitale satsingen de siste årene.

– Papiravisen har bestandig vært viktig for oss, og mange nordmenn er fortsatt glad i VG på papir. Den utgjør også en viktig inntekt for VG – selv om den er dyr å lage, sier han.

Bratt nedtur for papiravisen

VGs papiravis opplevde en opplagstopp på nærmere 400.000 aviser på 2000-tallet. I 2004 begynte derimot fallet, og opplaget på hverdager er for tiden under 100.000 eksemplarer.

Digitalt har det gått desto bedre, men i likhet med andre medieaktører har VG også slitt med å skaffe store nok inntekter på sine digitale produkter.

Mange har spådd at papiravisen vil forsvinne innen få år. Men Schibsteds konsernsjef Rolv Erik Ryssdal tror den kommer til å eksistere i minst ti år til.

Følg markedene med DN Investor

Hør DN-podcasten om at penger er gratis: Rentenivået er unormalt lavt, og økonomene har ikke filla peiling på hvorfor. DNs utgavesjef Terje Erikstad og makrojournalist Einar Takla diskuterer med finansjournalist Marte Ramuz Eriksen hva som skal til for å få Øystein Olsen og andre sentralbanksjefer i zen.

 

Får du ikke opp spilleren? Prøv her eller her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Anbefalt av DNtv:

Sjekk den nye, spreke suven fra BMW
BMW fyller x-rekken med ny modell.
00:55
Publisert:

Tror fremdeles på marked for diesel-SUV
Audi skal selge 1300 nye av den suven Q5.
01:14
Publisert: