Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Salgsdirektør Are Bjøntegaard tok umiddelbart affære da han hørte at Jysk-annonser ble vist på nettsiden som er utestengt av en av de store reklamebørsene på grunn av hatefulle ytringer. Foto: Mikaela Berg
Salgsdirektør Are Bjøntegaard tok umiddelbart affære da han hørte at Jysk-annonser ble vist på nettsiden som er utestengt av en av de store reklamebørsene på grunn av hatefulle ytringer. Foto: Mikaela Berg les mer

Markedsføring

Norske merkevarer havnet på side med hatytringer

 Annonsørene trodde de kjøpte treffsikre datastyrte reklamekampanjer. I stedet havnet Jysk, Misjonsalliansen og Telenor på en nettside som er utestengt på grunn av hatytringer.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Den sterkt høyrevridde nettavisen Breitbart.com er en plattform for Tea Party-aktivister og den såkalte alt-right-bevegelsen, som bidro til at Donald J. Trump vant presidentvalget i USA.

Nå viser det seg at nettstedet også er blitt en plattform for en lang rekke store, norske annonsører. Noen eksempler er sengetøykjeden Jysk, Telenors mobilselskap djuice, Misjonsalliansen og forsikringsselskapet Storebrand.

Det skjer fordi annonsørene har satt ut kjøp av reklameeksponeringer til mediebyråer som handler på datastyrte reklamebørser. 

Dette blir det nå svært raskt slutt på.

Vekk fra hatytringer

Salgs- og markedsdirektør Are Bjøntegaard hadde fredag hendene fulle med å avvikle Black Friday-salg, blant annet på Furuset-filialen i Oslo. Han tar umiddelbart avstand fra annonseplasseringen på det amerikanske nettstedet.

– Det er klart at dette ikke er noen heldig plassering fra vår side. Det er krystallklart. Den type side som er til for å formidle hatytringer er ikke noe vi ønsker å annonsere på. Men dette er ulempen med denne nye formen for markedsføring digitalt, sier Bjøntegaard.

Flere av annonsørene DN har snakket med har benyttet seg av en annonsestrategi som kalles retargeting. Det innebærer at det lagres en markør, en såkalt cookie, i nettleseren til personer som besøker hjemmesiden til en merkevare, som for eksempel Jysk.no. Når personen besøker et annet nettsted, for eksempel Breitbart, fanges Jysk-cookien opp og Jysk kan kjøpe en reklamevisning via sitt mediebyrå på en digital reklamebørs.

Bjøntegaard vil ikke revurdere bruken av retargeting. Han viser til at de aller fleste sidene Jysk er til stede på ikke er problematiske, og at retargeting gjør det mulig å treffe igjen personer som har vist interessert i et produkt på Jysk.no på andre «kostnadseffektive nettsteder med et skreddersydd budskap».

- Men noe lignende kan skje igjen?

– Ja, det kan det.

Nederst i saken kan du lese hva de andre norske annonsørene svarte da DN gjorde dem oppmerksom på at annonsene deres dukket opp på Breitbart.com.

Trump, Bannon og Breitbart

I sommer hentet republikanernes presidentkandidat Donald J. Trump inn den kontroversielle Breitbart-sjefen Stephen Bannon som sjef for sin kampanjeorganisasjon. 

Etter valgseieren var Bannon en av de første personene Trump ansatte, og det i en helt sentral rolle som sjefstrateg i Det hvite hus. Dette fikk flesteparten av demokratene i Representantenes hus til å protestere. De mener Bannon gjennom Breitbart har bidratt til å spre antisemittisme, fremmedfrykt og rasisme.

Vis mer

Ute etter bråk

Breitbarts suksess hviler i stor grad på titler skrevet for å spre seg som ild i tørt gress blant sympatisører på nettet:

En av dem lyder «Feminist Control Of The Web Would Be Worse Than Giving It To China» og ble publisert 10. oktober.

En annen slår fast at «Under Hillary Clinton Presidency, U.S. Muslim Population Would Exceed France’s by 2024». Denne ble publisert noen få dager før valget i USA og illustrert av muslimer i bønn foran parlamentsbygningen Capitol Hill i hovedstaden Washington, DC.

Denne uken tok en av verdens største digitale reklamebørser, AppNexus, affære og blokkerte Breitbart fra videre handel.

Etter å ha gått gjennom innholdet på siden, konkluderte AppNexus med at det var i strid med reklamebørsens forbud mot hatefulle ytringer.

Ifølge AppNexus' talsperson Joshua Zeitz er avgjørelsen apolitisk og har ingenting med ideologi å gjøre.

– Vi ville forbudt dette like fort som vi ville forbudt en nettside med pornografi eller vold, sa Zeitz til nyhetsbyrået Bloomberg.

Breitbart-sjef Larry Solov avfeide anklagene og hevdet at Breitbart alltid har fordømt rasisme og fordomsfullhet – i enhver form.

Svartelistet i Norge på torsdag

Både Jysk, Stena Line og Gresvig er kunder av mediebyrånettverket Dentsu Aegis Network i Norge. Dentsu Aegis Network består blant annet av landets største mediebyrå Carat og tradingenheten Amnet, som utfører de digitale reklamekjøp på vegne av annonsører.

– Breitbart har vært en høyrevridd side som sannsynligvis ikke er blitt plukket opp som en åpenbar svartelistet side. Ved første øyekast kan det se ut som et trygt annonsemiljø, men hvis man går videre inn og vurderer innholdet, så har for eksempel AppNexus manuelt vurdert at det er upassende miljø å annonsere i, sier Janicke HolstEckbo, som er sjef for Amnet.

– Vi valgte å svarteliste Breitbart torsdag, for å være på den sikre siden, sier hun.

Dermed er nettstedet utestengt fra listen over nettstedene der Carat og de andre byråene i Dentsu-systemet plasserer annonser.

Dentsu Algis forsikrer om at de jobber aktivt for å kvalitetssikre sidene som deres kunder, annonsere, eksponeres på. Det skjer både ved bruk av teknologi, men også manuelt.

Hun og forhandlingsdirektør Harald Eide-Fredriksen Dentsu Aegis Network understreker også at det er svært små beløp som har gått fra norske annonsører til kjøp av reklamevisninger på Breitbart.

– Men det har altså gått penger fra annonsører som Jysk og Gresvig, via dere, til Breitbart?

-Vi kan vanskelig nekte for det, sier Eide-Fredriksen.

Å kjøpe blindt er ingen god idé

I Norge samarbeider AppNexus med mediekonsernet Schibsted om å utvikle annonseproduktene Schibsted-mediene tilbyr annonsører på tvers av nettsteder som VG, Aftenposten, Finn og Aftonbladet.

Per Håkon Fasting, Schibsteds konserndirektør for annonse, sier annonsørene er i ferd med å våkne.

– Annonseplasseringene på Breitbart er nok et eksempel på at det å kjøpe annonsevisninger blindt på internett ikke er noen god idé. Saken med de norske annonsørene illustrerer behovet for å ha mer kontroll på hvor budskapet ditt havner. Det oppnår du ved å jobbe tettere med anerkjente norske publisister, hevder Per Håkon Fasting. 

Google: Ingen kommentar

Googles annonseystemer AdSense og AdWords har regler mot å plassere annonser på sider med hatefulle ytringer eller voldelig og seksuelt eksplisitt innhold. 

Men Google har foreløpig ikke valgt å sensurere Breitbart fra sine annonsebørser. Selskapet ønsker ikke å uttale seg om saken.

DN har ikke oppnådd kontakt med Breitbart.

Slik reagerte andre norske annonsører:

Flisekompaniet: – Vi kjøper våre annonser igjennom en type digital annonsebørs og type nettsider som dette skal være på en «svarte listen», sier markeds- og kjedesjef Per-Ivar Ekeberg.

Jysk-annonse på Breitbart.com  

G-Sport og Gresvig: – Dette er ikke greit og vi er glade for å bli gjort oppmerksomme på det. Jeg har nå svartelistet Breitbart, og annonsene våre vil ikke dukke opp der lenger, sier markedsdirektør Kyrre Lømo i Gresvig.

Babyshop: – Vi kommer til å ta dette videre når vi kjøper annonser i fremtiden. Vi som annonsører har også ansvar, og må stille krav til våre leverandører, sier administrerende direktør Marcus Tagesson.
Misjonsalliansen: – Jeg ble litt satt ut. Vi har stengt muligheten for å annonsere på eksempelvis sider med 18 års aldersgrense og ulovlige sider. Men i dette tilfellet har vi altså ikke klart å fange opp akkurat denne nettsiden, sier markedssjef Martin Aarflot.

Komplett/Marked.no/MPX: – Denne siden har tydeligvis ikke blitt fanget opp. Vi forfølger saken umiddelbart, og ønsker ikke å ha synlighet på Breitbart.com, skriver kommunikasjonsdirektør Ingebjørg Tollnes.

Zalando- og G-Sport-annonser på Breitbart.com.  

Q-meieriene: – Til syvende og sist er det vårt ansvar å sørge for at sider med politisk innhold av denne typen sorteres vekk. Vi legger oss flate for at filteret ikke har fungert, sier administrerende direktør Bent Myrdahl.

Chess: – Vi skal være «brand safe», og vil ikke være til stede på den typen nettsider, uansett om vi treffer brukeren der eller ikke. Vi har vært i kontakt med våre mediebyråer, og denne nettsiden kommer til å sperres umiddelbart, sier webmanager Daniel Wiklund.

Storebrand-annonse på Breitbart.com. Foto: Faksimile

Finn: – Her har det åpenbart skjedd en glipp, annonsen er plassert via vårt mediebyrå. Vi har kontaktet dem for å fjerne annonsen og for å få klarhet i hvordan dette har skjedd, skriver markedsdirektør Janne Jacobsen.

Telenor djuice: – Dette er selvfølgelig ikke et nettsted vi ønsker å være forbundet med eller som vi bevisst har valgt å kjøpe annonseplass på, men som viser svakheten ved programmatiske kjøp og svartelisting, skriver leder Thomas Barre.

Kinopluss/Nordisk Film Kino: – Vi har nå registrert domenet i vår svarteliste slik at annonsene ikke skal vises her igjen, skriver administrerende direktør Jannicke Haugen.

Storebrand: – I dette tilfellet er det åpenbart en glipp i mediebyråets rutiner for godkjennelse, og vi har fjernet annonsen med umiddelbar virkning, skriver kommunikasjonssjef Anthon Andreassen.(Vilkår)

STOREBRAND ASA

Omsetning Vis alle regnskapstall

Les mer

Kilde: Proff.no

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Mest sett på DNtv nå

Etterbørs Reklame Internett Breitbart Flisekompaniet Google Markedsføring
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.

Anbefalte videoer