Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Ragnar Kårhus ruster opp tv-tilbudet til Canal Digitals satellitt-kunder - og øker prisen. Foto: Marte Christensen
Ragnar Kårhus ruster opp tv-tilbudet til Canal Digitals satellitt-kunder - og øker prisen. Foto: Marte Christensen les mer

Tv

Canal Digital øker prisen på Familiepakken, men inkluderer all norsk fotball på alle skjermer

Canal Digital putter fotball inn i Familiepakken som over halvparten av kundene har i dag. Aksepterer alle prisøkningen på 50 kroner måneden, kan Telenors inntekter øke med 160 millioner kroner.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Administrerende direktør Ragnar Kårhus i Canal Digital presenterte torsdag selskapets nye tv-tilbud til satellitt-tv-kunder fra Telenors hovedkvarter på Fornebu.

- Kundene kan velge mellom direktesendt lineært tv-innhold, i kombinasjon med strømmetjenester på alle skjermer, sier Kårhus. 

Store omveltninger

Utspillet kommer i et tv-marked som er i full endring. 

En av hovedtrendene er yngre seeres flukt fra lineære tv-kanaler til strømmetjenester fra Netflix, NRK, TV 2 Sumo, Viaplay og HBO Nordic.

- Våre kunder kan i dag sitte hjemme i stua, foran den store skjermen, ta det med seg i bilen på bussen eller på hytten, om de har bredbånd der. Vårt primære produkt er det å gi kundene våre tv-innhold via satellitt, sier Kårhus.

Presentasjonen ble  avholdt kort tid etter at Telenor-topp Sigve Brekke hadde kunngjort en omfattende reorganisering av telekjempens ledelse.

Fotball kan gi millionvekst

Telenor vil forsøke å nå ut med norsk toppfotball til et bredere publikum enn tidligere ved å legge alle kamper fra både Eliteserien og Obosligaen inn i den såkalte Familiepakken.

Samtidig øker de prisen på denne Familiepakken med 50 kroner i måneden.

I dag har 60 prosent av Canal Digitals drøye 450.000 parabol-tv-kunder Familiepakken.

Canal Digital håper naturlig nok å få flest mulig av disse til å kjøpe den oppgraderte Familiepakken. Hvis alle slår til, og dermed ender opp med å betale 50 kroner mer i måneden, kan det gi det en økt omsetning for Canal Digital på over 160 millioner kroner i løpet av et år.

Mer innhold, høyere pris

Grunnstammen i et Canal Digital-abonnement er som tidligere Norgespakken til 269 kroner i måneden.

For å få tilgang til norsk fotball i 2016, måtte man i tillegg kjøpe TV 2 Sport Premium-pakken til 449 kroner i måneden.

Ønsket man ikke det, kunne man velge en utvidet kanalpakke med 41 «familiekanaler» for 149 kroner ekstra per måned.

I år vil Kårhus og fotballrettighetshaveren, som er TVNorge-eier Discovery Networks Norway, ikke legge norske fotballkamper bak en like høy «betalingsmur».

I stedet legger Canal Digital all fotballen inn i en oppgradert Familiepakke, og øker prisen på denne med 50 kroner til 199 kroner per måned.

Også flere Champions League-kamper legges inn i den sportsmettede Familiepakken.

Canal Digital vil altså forsøke å lokke den som vil se norsk fotball til å kjøpe grunntilbudet - Norgespakken - til 269 kroner, og i tillegg Familiepakken til 199 kroner per måned. Sluttsummen blir 468 kroner per måned.

Inkludert i Familiepakken er også en rekke andre tilbud, samt muligheten til å strømme fotball og annet innhold på alle skjermer når man selv vil.

Kårhus putter også nyervervde strømmerettigheter til 60 av de mest sette og kjente Disney-filmene inn som en del av Familiepakken, og sier seks av filmene vil bli byttet ut hver måned.

- Vi inkluderer alle kampene til alle kundene som har familiepakken, og sender dem også ut i strømmetjenesten live, sier Kårhus.

Krafttak for fotball

Ragnar Kårshus karakteriserer det nye innholdstilbudet som et krafttak for norsk fotball – både for Eliteserien og Obosligaen.

Selskapet vil imidlertid også tilby en pakke med bare sportskanaler, som inkluderer eliteseriefotball og Obosligaen, til 99 kroner per måned i tillegg grunnkostnaden på 269 kroner månedlig for Norgespakken.

Kunder som ikke er interessert i sport, men bare vil se filmer og serier - må velge Norgespakken til 269 og Familiepakke Underholdning til 149 per måned.

Da får man imidlertid ikke noe sport med – og mister kanaler som Eurosport, som tidligere var i Familiepakken.

Store endringer

Endringene i tv-markedet ryster ikke bare tv-kanaler som NRK, TV 2, TVNorge og TV3, men også de store distributørene av tradisjonelle tv-sendinger, som Telenor-eide Canal Digital og TDC-eide Get.

Kabel-tv-selskapene må nå åpne for å selge tv-pakker og bredbåndstilkobling som to separate produkter til forbrukerne. 

Tidligere har det vært umulig for kundene å kutte de månedlige kostnadene ved bare å kjøpe bredbånd - og heller velge hvilket innhold man skal strømme selv.

Forbrukermyndighetene har kalt dette tvunget koblingssalg, og har presset på for å få kabelselskapene til å slutte, noe de motvillig er i ferd med å gjøre. 

Samtidig har TV 2 varslet en kraftig satsing på sin egen strømmetjeneste TV 2 Sumo, som i dag har rundt 300.000 kunder.

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Mest sett på DNtv nå

Etterbørs Medier Fotball Kabel-tv Canal Digital Kabel Canal Digital Tv
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.

Anbefalte videoer