Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Amedia-sjef Are Stokstad.  Foto: Per Ståle Bugjerde
Amedia-sjef Are Stokstad.  Foto: Per Ståle Bugjerde les mer

Medier

Vraker Schibsted - velger Google

Amedia vraker Schibsted og velger Google som leveranse av ny annonseteknologi.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Kampen om digitale reklamekroner

Digitale annonsevisninger handles for nøye definerte målgrupper på digitale reklamebørser, med bakgrunn i informasjon om leseres alder, kjønn, brukerhistorie og kjøpspreferanser.

Dette kalles for bruker- eller målgruppesentrisk reklamekjøp, og formen det gjøres i, kalles programmatisk handel.

Facebook og Google har lenge ledet an med denne teknologien. Men Schibsted har det siste året tilbudt dette gjennom tjenesten AppNexus, som det ønsker at flere norske mediehus skal bruke. TV 2 og Aller, med Dagbladet i spissen, har valgt å gå for Googles løsninger.

Vis mer

Det kommer frem i en pressemelding.

- Vi er svært glade for at avtalen nå er på plass og at vi allerede ved påsketider kan ta i bruk den mest effektive løsningen det er mulig å tilby annonsørene for programmatisk annonsesalg. Dette vil styrke oss ytterligere og øke vår attraktivitet og konkurransekraft som digital annonsekanal, sier konsernsjef Are Stokstad i Amedia.

Det norske mediehuset har i lang tid jobbet med å finne ny annonsepartner for sine digitale reklamekjøp. Valget sto mellom Google og Schibsteds Appnexus løsning.

- Amedia deler fortsatt Schibsteds ønske om et utvidet samarbeid mellom norsk publisister og vi vil bidra aktivt til dette også fremover, sier Stokstad i pressemeldingen.

Vil bygge opp norsk alternativ

Stadig flere reklamekroner går til Facebook og Google, og for å møte denne konkurransen har Schibsted, som eier aviser som VG, Bergens Tidende og Aftenposten, jobbet tett med den uavhengige annonseplattformen AppNexus for å ta en større del av verdikjeden på det digitale annonsemarkedet.

Schibsteds styreleder, Ole Jacob Sunde, har tidligere sagt at han ser på Google og Facebook som en stor trussel, men at det likevel ikke er for sent å bygge opp et norsk annonsealternativ.

- Det er ingen tvil om at Google og Facebook har vært tidlig ute. De er dyktige og besitter betydelige ressurser. I etterpåklokskapens navn ville det vært bedre om medieaktører over hele Europa hadde skjønt omfanget av denne trusselen før. Men Schibsted har i alle fall vært tidligere ute enn de aller fleste, hatt en tydelig strategi og satset betydelige summer på utviklingen av konkurransedyktige systemer, sa han til DN i november i fjor.

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Mest sett på DNtv nå

Etterbørs Medier
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.

Anbefalte videoer