Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Her er VG på plass øverst i venstre hjørne Snapchats nyhetstjeneste Discover. Foto: Faksimilie VG/Snap
Her er VG på plass øverst i venstre hjørne Snapchats nyhetstjeneste Discover. Foto: Faksimilie VG/Snap les mer

Medier

VG fikk hedersplassen på Snap Discover

Mandag morgen er VG på plass med Marcus og Martinus-intervju på Snapchats Discover-tjeneste.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Snapchat har tidligere uttrykt begeistring over å få samarbeide med norske VG.

– VG leverer modige og folkelige nyheter som vi tror vil appellere i et marked som allerede er full av entusiastiske «snapchattere», skrev Nick Bell, visepresident for innhold på Snapchat, i en epost til DN før jul.

Snapchat og reklame

  • Bilde-, video- og tekstdelingstjeneste som lar deg sende korte snutter som forsvinner etter et selvbestemt antall sekunder til venner, eller fortelle historier som er satt sammen av flere slike snutter. Disse blir kalt stories, og ligger ute i 24 timer. Nyhetsdelen av denne funksjonen, som driftes av ulike mediehus, kalles Discover. Tjenesten åpner for tre ulike reklamemodeller:

  • Bedrifter kan betale for 10 sekunder lange reklamesnutter i Snapchat Live-delen. 
  • Utvalgte medieaktører har plass i Discover-nyhetsdelen av Snapchat. Her kan amerikanske selskaper kjøpe reklameplass hos aktører som CNN, National Geographic og MTV. VG åpner for dette i Norge fra nyttår.
  • Sponsede linser og filter du kan legge på toppen av dine egne bilder. 
Vis mer

Først på Discover

Snapchat er en bilde-, video- og tekstdelingstjeneste som lar deg sende korte snutter som forsvinner etter et selvbestemt antall sekunder til venner, eller fortelle historier som er satt sammen av flere slike snutter. 

Disse blir kalt stories, og ligger ute i 24 timer. Nyhetsdelen av denne funksjonen, som driftes av ulike mediehus, kalles Discover.

VG på Snapchats nyhetstjeneste Discover. Foto: Faksimilie VG/Snap

Det er her VG debuterer med et videointervju med popduoen Marcus og Martinus denne uken.

De to får latterkrampe når reporter Morten Hegseth fra VG intervjuer dem mens de har en plastdings i munnen som gjør det vanskelig å snakke.

Ligger lengst fremme

– Snapchat er et av de selskapene i verden som ligger lengst fremme i historiefortelling og brukeropplevelser på mobil. Å få en fast plass på denne plattformen er veldig interessant, sa strategidirektør Thomas Manus Hønningstad i VGTV om satsningen da DN omtalte den i november.

Snapchat har etablert seg som den største sosiale medier-kanalen bak Facebook i Norge.

Ifølge analysebyrået Ipsos hadde 2.137.000 nordmenn en profil på bilde- og videodelingstjenesten – en økning på mer enn 200.000 brukere på knappe tre måneder. Av disse følger 540.000 én eller flere nyhetsmedier via mobilappen.

Mobil først-forbilde

Digitalredaktør Ola Stenberg i VG har tidligere sagt at norsk mediebransje har mye å lære av det amerikanske teknologiselskapets tanker rundt mobildistribusjon.

– Snapchats tilnærming til produksjon og distribusjon skiller seg vesentlig fra det for eksempel VG har gjort opp igjennom historien. Spesielt med det å være et «mobil først»-selskap. Mange medier sier de er det. Men virkeligheten viser jo noe annet, sa han til DN i november.

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Mest sett på DNtv nå

Etterbørs Snapchat VG Sosiale medier VGTV Facebook Medier
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.

Anbefalte videoer