Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Eva Grinde isolerer det digitale skiftet fra næringers kjernevirksomhet i sin kommentar om DNB. Men teknologien vil endre nettopp tjenester, produkter og forretningsmodeller, ikke bare innpakningen, mener kronikkforfatteren. Foto: Per Ståle Bugjerde
Eva Grinde isolerer det digitale skiftet fra næringers kjernevirksomhet i sin kommentar om DNB. Men teknologien vil endre nettopp tjenester, produkter og forretningsmodeller, ikke bare innpakningen, mener kronikkforfatteren. Foto: Per Ståle Bugjerde les mer

Teknologi

Eva Grinde fremmer misoppfatning

Eva Grindes kommentar om DNB hjelper å fremme en klassisk misoppfatning om hva teknologi er.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

I Eva Grindes kommentar «Teknologi er neppe et mål i seg selv», publisert 30. januar, isolerer hun det digitale skiftet fra næringers kjernevirksomhet. Med skråblikk på DNBs transformasjon, mener Grinde at teknologi får for mye oppmerksomhet og går på bekostning av «innholdet» i tjeneste eller produkt. DNB lever tross alt «av å levere banktjenester», mens «teknologien hjelper å selge varen på den måten kundene foretrekker», skriver Grinde.

Nå er det slik at det teknologiske og digitale skiftet ikke bare endrer hvordan tjenesten «presenteres, leveres og distribueres». Denne innsnevringen var en forholdsvis god betegnelse for en del år tilbake, men illustrerer ikke hva næringer står overfor nå. Det digitale skiftet vil spise seg inn til kjernen og bestemme hvordan nye konkurransefortrinn og tjenester utvikles. Konsepter som Tingenes Internett og analyseredskaper endrer forretningsmodeller og beslutningsgrunnlag helt til virksomhetens kjerne blir endret for alltid eller forsvinner.

Ida Elisabeth Sørlie er siviløkonom og jobber med forretningsutvikling og teknologi. Foto: Privat

Som transaksjonsvirksomhet er banknæringen svært utsatt, og de fleste bankansatte vil bli erstattet med maskinanalyser og algoritmer. Teknologien står ikke bare for effektivisering, men da for det meste av tjenesteverdien, for «innholdet».

For å overleve og gro må virksomheten i tillegg utvide sitt tjenestebegrep og finne nye måter å tjene penger på. Banknæringen vil for eksempel måtte samarbeide med andre segmenter og markeder for utvikle helhetlige tjenester og plattformer for å best tjene kunden. Et eksempel er å kombinere boligsøk og sparing direkte. Og slike samarbeid og forretningsutvikling vil ikke kunne skapes uten digital teknologi i sentrum.

Videre er det å sammenligne journalistikkens (foreløpige) digitale transformasjon med banknæringen lett og upresist. Det er klart at selv om en maskin kan skrive egne tekster, vil meningsinnhold alltid være mest verdifullt når det kommer fra mennesker. Banknæringen derimot er basert på data og analyser.

Innsnevringen av det digitale skiftet som presentasjon og distribusjon må utvides til å omfatte nytt tjenesteinnhold, nye forretningsmuligheter og kjerneområder. Slik vil også fremtidens banknæring og DNB overleve.

Så la oss gjerne kritisere Palo Alto-jyplinger, app-hype og fluffy digitale strategier, men teknologi kan ikke lenger betegnes som noe separat utenfor virksomhetens kjerne. 

Ida Elisabeth Sørlie, siviløkonom som jobber med forretningsutvikling og teknologi.

DNB ASA

Omsetning Vis alle regnskapstall

Les mer

Kilde: Proff.no

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Mest sett på DNtv nå

Etterbørs Ida Elisabeth Sørlie Eva Grinde DNB Digitalisering Palo Alto Teknologi
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.

Anbefalte videoer