Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Amedia-sjef Are Stokstad presenterte 2016-resultatene for selskapet fredag. Foto: Mikaela Berg
Amedia-sjef Are Stokstad presenterte 2016-resultatene for selskapet fredag. Foto: Mikaela Berg les mer

Medier

Annonsefall for lokalavisgiganten Amedia

Amedia økte antall heldigitale abonnenter, men annonseinntektene fortsetter å rase nedover. Bare i fjor ble de redusert med 257 millioner kroner.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Mediekonsernet Amedia, som består av rundt 65 aviser, nettaviser og andre publikasjoner, ble i fjor kjøpt av Sparebankstiftelsen DNB, som igjen eier avishuset gjennom en stiftelse.

Avishuset omsatte i 2015 for 4,1 milliarder, men går tilbake til 3,7 milliarder i 2016.

Brutto driftsresultat (ebitda) ble 422 millioner kroner – mot 436 millioner i 2015.

– Dette er tall som vil utvikle oss videre, sier Stokstad under pressekonferansen fredag. 

Han understreker at gjelden i konsernet er redusert med en milliard, og at de ved utgangen av 2016 ikke lenger hadde noen netto rentebærende gjeld.

– Journalistikken som forretningsidé fungerer som bare det. I 2017 skal vi gjøre enda mer av det som virker, sier han og viser til 48 av Amedias aviser kommer til å vise plusstall når Mediebedriftenes Landsforening (MBL) legger frem de offisielle tallene neste uke.

Amedia, årsresultat 2016 (i MNOK) 2016 2015 Endring
Omsetning 3777 4151 -9%
Driftsresultat (ebit) 422 436 -3,2%
Resultat før skatt 123 267 -53,9%

Vraket Schibsted – valgte Google

Annonseinntektene i sammenlignbare aviser ble redusert med 257 millioner i 2016. Både papirannonser og digitale annonser går tilbake.

– Vi kommer ikke til å snu annonsefallet, det kommer til å fortsette å være turbulent. Men vi håper på vekst innenfor programmatisk annonsesalg i løpet av året, sier Stokstad.

Tidligere i år ble det kjent at Amedia vraket Schibsted til fordel for Google og deres teknologi for å tilby mer målrettet annonser overfor annonsørene. 

– Vi har ikke noen ambisjon om å bli noe teknologiselskap. Vi skal derimot utnytte den teknologien som er tilgjengelig der ute.

Han er godt fornøyd med at Amedia i 2016 snudde en negativ opplagsutvikling til pluss. Mediehuset økte antall heldigitale abonnenter med 134 prosent og antall betalende kunder med 6,3 prosent. Per i dag har Amedias aviser 517.000 aktive digitalabonnenter – av disse er 128.000 heldigitale abonnenter. Dette utgjør 26 prosent av mediehusets kundemasse.

Lite kutting

Under Mediaforum-konferansen i januar i fjor sa Stokstad at de ikke var ferdig med å kutte kostnader: «Vi skal kutte masse fremover. Du verden vi skal kutte!» Nå er derimot situasjonen en annen.

– Vi jobber med forbedringer hele tiden, men vi har ikke noen store programmer foran oss. Men hverdagsrasjonaliseringen pågår hele tiden. Men kutt er noe vi snakker særdeles lite om, sier Stokstad.

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Mest sett på DNtv nå

Etterbørs Amedia Google Sparebankstiftelsen DNB Medier
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.

Anbefalte videoer