Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Gründer og sjef i Netflix, Reed Hastings, vil gjerne tilby flere norske filmer og serier til Netflix-brukere i hele verden. Foto: Fernandez Manu /AP/NTB Scanpix
Gründer og sjef i Netflix, Reed Hastings, vil gjerne tilby flere norske filmer og serier til Netflix-brukere i hele verden. Foto: Fernandez Manu /AP/NTB Scanpix les mer

Teknologi

Netflix-sjefen vil ha flere norske serier

«Lilyhammer» startet eventyret med egenproduserte serier fra Netflix. Gründer Reed Hastings vil gjerne ha mer.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

– «Lilyhammer» var den første produksjonen vi var med på å lage, sammen NRK. Den fikk oss i gang og banet vei for «House of Cards» og «Orange Is the New Black», sier Reed Hastings, gründer og toppsjef i Netflix.

På spørsmål om det kommer mer norsk innhold på Netflix smiler han lurt.

– Jeg er sikker på at det kommer mer, men kan ikke si mer nå, sier Hastings.

Netflix er nå til stede i 130 land og har i underkant av 100 millioner brukere, omtrent halvparten utenfor USA. Norden var ett av de første områdene utenfor USA som fikk tilgang til tjenesten.

– Vi er veldig fornøyde med det norske markedet. Penetrasjonen er høy og de gode mobilnettene gir oss viktig innsikt i hvordan tjenesten fungerer på små skjermer, sier Hastings.

Skuespiller Marian Saastad Ottesen med skuespiller og musiker Steven van Zandt på «Lilyhammer»-premiere i New York. Foto: Pontus Höök/Scanpix

Mange norske kunder

Ifølge tall fra Elektronikkbransjen har 44 prosent av alle nordmenn tilgang til Netflix. TV 2 Sumo er nummer to med 16 prosent. 49 prosent oppgir at de fortsatt ikke abonnerer på noen strømmetjeneste for video. 

Netflix vant nylig en Oscar for beste dokumentar for «White Helmets», en film om hjelpearbeidere i Syria. Snart legger de også ut «13 reasons», en film om selvmord blant unge. Men Hastings sier dette ikke betyr at Netflix ønsker å bli politiske, eller utøve bevisst samfunnsansvar eller folkeopplysning.

– For oss handler det om å tilby innhold i et bredt spekter, ikke så mye om folkeopplysning. Vi har både alvorlig innhold og ren underholdning og våre 100 millioner abonnenter ønsker ulike ting, sier Hastings.

Han sier det er viktig for selskapet å ikke bare tilby godt innhold, men også å gi en god brukeropplevelse.

– Man vil at filmen skal starte øyeblikkelig og spilles uten avbrudd til bufring. Det løser vi blant annet med å sette opp lokale datasentre så vi kommer nærmere de norske brukerne. Men vi jobber også mye med selve bildeteknologien for å gi bedre kvalitet med mindre båndbredde, sier Hastings.

Koder alt selv

Det er på mobil all vekst skjer for Netflix og andre tilbydere av videoinnhold. Men små datapakker og mobilnett med lav kapasitet hindrer brukerne i å kunne se på video så mye som de ønsker. Hastings blir overrasket av å høre at de fleste norske privatabonnement har mindre enn ti gigabyte data per måned inkludert.

– Det understreker hvorfor det er viktig for oss å jobbe mye med å tilby bedre billedkvalitet med mindre krav til databruk. Enten man er i Norge og har liten datapakke eller er i India og har lav fart i nettet ønsker vi at man skal kunne bruke Netflix når man ønsker, sier Hastings.

Når tjenester som Netflix stadig trenger mindre av kapasiteten i mobilnettet for å vise god billedkvalitet kan de påvirke operatørene til å inkludere fri tilgang til videoinnhold i sine abonnementer, noe de mener også kan gi operatørene et konkurransefortrinn.

– Vi ønsker ikke å være eksklusive, men at operatørene skal frigi all videostrømming. Så kan vi og de andre tilbyderne konkurrere om å ha det beste tilbudet, sier Hastings.

Netflix har utviklet teknologi som lar dem vise langt bedre billedkvalitet med lang lavere krav til båndbredde. Effekten er dessverre ikke så lett å se på dette bildet. Foto: Netflix

På Mobile World Congress denne uken viste Netflix frem hvordan de ved å forbedre kodingen av videostrømmingen kan vise langt bedre kvalitet enn før med mye mindre båndbredde.

– Dagens teknologi gir et kornete bilde på en god mobilskjerm hvis man bruker 555 kbit per sekund. Men fra nå trenger vi bare 277 kbit per sekund for å vise et krystallklart bilde, sier Todd Yellin, innovasjonsdirektør i Netflix.

Han sier at Netflix også analyserer alt innhold, ned til individuelle scener og kameravinkler for å dynamisk endre komprimeringen underveis. Tegnefilmer kan for eksempel komprimeres langt mer enn actionfilmer og fortsatt beholde kvaliteten. Rolige scener og nærbilder kan komprimeres mer enn actionscener og detaljerte landskap.

– Ved å endre kodingen fortløpende kan vi senke behovet for båndbredde dramatisk. Ved nedlasting gir vi også brukerne muligheten til å sette kvaliteten selv ut fra hvor god tid eller lagringsplass de har. Resultatet er en bedre brukeropplevelse fordi filmen kan starte raskere og det blir ingen avbrudd til bufring, sier Yellin.

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Mest sett på DNtv nå

Etterbørs Netflix Reed Hastings Strømme-tv Strømming Tv Teknologi
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.