Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Forhandlingsdirektør Harald-Eide Fredriksen i mediebyrågruppen Dentsu Aegis Network synes det er vanskelig å spå om omsetningen for papirannonser vil flate ut. Foto: Gunnar Blöndal
Forhandlingsdirektør Harald-Eide Fredriksen i mediebyrågruppen Dentsu Aegis Network synes det er vanskelig å spå om omsetningen for papirannonser vil flate ut. Foto: Gunnar Blöndal les mer

Reklame

– Printmediene får ufortjent mye juling

I løpet av to år har over 220 reklamemillioner forsvunnet fra dagspressen. Men forhandlingsdirektør Harald Eide-Fredriksen i Dentsu Aegis Network mener papirannonser fortsatt står sterkt.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Mens det digitale annonsemarkedet fortsetter å øke, faller reklameandelene i dagspressen videre nedover.

Tall fra Mediebyråforeningens Mediebarometer viser at reklamesalget for avisene falt fra 951 millioner kroner i 2015 til 730 millioner i 2016.

Reklamemarkedet

  • Totalt ble det i Norge omsatt reklame for cirka 19,1 milliarder kroner i 2016, ifølge Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM).
  • IRM utarbeider statistikk på oppdrag for blant andre Mediebedriftenes Landsforening.
  • Mediebyråforeningens Mediebarometer er også en viktig pekepinn på reklameomsetningen i Norge. Denne viser at rundt ni milliarder kroner, eller snaut halvparten av alt reklamesalg her til lands, selges gjennom mediebyråer.
  • Mediebyråene omsetter i hovedsak merkevareannonser. Barometeret inkluderer derfor ikke viktige aviskategorier som stillings- og eiendomsannonser.
Vis mer

Forhandlingsdirektør Harald Eide-Fredriksen i mediebyrået Dentsu Aegis Network, som plasserer reklame for annonsørene, synes det er vanskelig å si om fallet i papirannonser vil bremse opp eller fortsette nedover.

– Jeg har tidligere sagt at printmediene får ufortjent mye juling. Avisene har flere lesere enn annonsekronene tilsier. Men dette handler nok om hva som er i fokus til markedsavdelingene og personene på styrerommene rundt om i Norge. Jeg skjønner at det kan være vanskelig å argumentere for å satse beinhardt på papir, sier han.

Usikker på videre fall

Hittil i februar hadde reklamesalget for dagspressen passert 98 millioner kroner – mot 125,5 millioner i samme periode i fjor, en nedgang på 21,8 prosent.

Eide-Fredriksen mener fallet i dagspressen kan tilskrives at mange markedsavdelinger har tilholdssted i hovedstaden.

– Lokalaviser står fortsett sterkt rundt om i Norge. Men de fleste avgjørelsene tas fortsatt fra markedsavdelingene i Oslo, sier Eide-Fredriksen.

– Ser du noen bunn for papirannonser?

– Skal jeg kikke i krystallkulen, så vil jeg tro nedgangen avtar etter hvert. Hvis ikke stuper det rett i bakken innen veldig kort tid, sier han.

Dagligvarekrig gir vekst

Selv om medievanene er i sterk endring, og stadig flere velger å strømme tv-innhold, står fortsatt tv-reklame sterkt.

Reklamegruppen «tv» er fortsatt størst, med en markedsandel på 41,6 prosent. Hittil i år har tv-omsetningen passert 632 millioner, mot 563 millioner i samme periode i fjor. Veksten foregikk primært i januar, ifølge Mediebyråforeningen.

DN har tidligere skrevet at dagligvaregigantene Coop, Norgesgruppen og Rema brukte mellom 30 og 40 millioner på tv-reklame etter krangler om priskutt, mobilapper og vareutvalg i årets første måned.

Eide-Fredriksen mener «dagligvarekrigen» har gitt de kommersielle tv-kanalene en knallstart på det nye året.

– Det har vært en uvanlig høy tv-omsetning, som begynte allerede i januar. Alle tv-kanalene er utsolgt for reklameplasser, noe som gjør at annonsørene bruker mer penger på utendørsreklame, som er det neste store breddemediet, sier han.

Tror på sosiale medier

Like bak tv-reklame, ligger «gruppen» internett – display, mobil, web-tv, søk, video og programmatiske annonser – som hadde en markedsandel på 31,6 prosent. Omsetning endte på over 479 millioner – opp 33 millioner sammenlignet med i fjor.

Administrerende direktør Pelle Stensson i mediebyrået Carat mener spesielt sosiale medier-annonser kommer til å vokse seg større det kommende året.

– Sosiale medier kan løse alt fra merkevarebygging til kortsiktig salg. Vi ser også at aktørene vi jobber med blir bedre digitalt og får større verdi av mer målgruppedefinering, sier han.

Mest sett på DNtv nå

Mest sett på DNtv nå

Debatt Stengt 

Nattestengt 2300-0700: Debatten i DN er stengt mellom klokken 2300 og 0700. Vi ønsker deg velkommen tilbake.