Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Forhandlingsdirektør Harald-Eide Fredriksen i mediebyrågruppen Dentsu Aegis Network synes det er vanskelig å spå om omsetningen for papirannonser vil flate ut. Foto: Gunnar Blöndal
Forhandlingsdirektør Harald-Eide Fredriksen i mediebyrågruppen Dentsu Aegis Network synes det er vanskelig å spå om omsetningen for papirannonser vil flate ut. Foto: Gunnar Blöndal les mer

Reklame

– Printmediene får ufortjent mye juling

I løpet av to år har over 220 reklamemillioner forsvunnet fra dagspressen. Men forhandlingsdirektør Harald Eide-Fredriksen i Dentsu Aegis Network mener papirannonser fortsatt står sterkt.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Mens det digitale annonsemarkedet fortsetter å øke, faller reklameandelene i dagspressen videre nedover.

Tall fra Mediebyråforeningens Mediebarometer viser at reklamesalget for avisene falt fra 951 millioner kroner i 2015 til 730 millioner i 2016.

Reklamemarkedet

  • Totalt ble det i Norge omsatt reklame for cirka 19,1 milliarder kroner i 2016, ifølge Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM).
  • IRM utarbeider statistikk på oppdrag for blant andre Mediebedriftenes Landsforening.
  • Mediebyråforeningens Mediebarometer er også en viktig pekepinn på reklameomsetningen i Norge. Denne viser at rundt ni milliarder kroner, eller snaut halvparten av alt reklamesalg her til lands, selges gjennom mediebyråer.
  • Mediebyråene omsetter i hovedsak merkevareannonser. Barometeret inkluderer derfor ikke viktige aviskategorier som stillings- og eiendomsannonser.
Vis mer

Forhandlingsdirektør Harald Eide-Fredriksen i mediebyrået Dentsu Aegis Network, som plasserer reklame for annonsørene, synes det er vanskelig å si om fallet i papirannonser vil bremse opp eller fortsette nedover.

– Jeg har tidligere sagt at printmediene får ufortjent mye juling. Avisene har flere lesere enn annonsekronene tilsier. Men dette handler nok om hva som er i fokus til markedsavdelingene og personene på styrerommene rundt om i Norge. Jeg skjønner at det kan være vanskelig å argumentere for å satse beinhardt på papir, sier han.

Usikker på videre fall

Hittil i februar hadde reklamesalget for dagspressen passert 98 millioner kroner – mot 125,5 millioner i samme periode i fjor, en nedgang på 21,8 prosent.

Eide-Fredriksen mener fallet i dagspressen kan tilskrives at mange markedsavdelinger har tilholdssted i hovedstaden.

– Lokalaviser står fortsett sterkt rundt om i Norge. Men de fleste avgjørelsene tas fortsatt fra markedsavdelingene i Oslo, sier Eide-Fredriksen.

– Ser du noen bunn for papirannonser?

– Skal jeg kikke i krystallkulen, så vil jeg tro nedgangen avtar etter hvert. Hvis ikke stuper det rett i bakken innen veldig kort tid, sier han.

Dagligvarekrig gir vekst

Selv om medievanene er i sterk endring, og stadig flere velger å strømme tv-innhold, står fortsatt tv-reklame sterkt.

Reklamegruppen «tv» er fortsatt størst, med en markedsandel på 41,6 prosent. Hittil i år har tv-omsetningen passert 632 millioner, mot 563 millioner i samme periode i fjor. Veksten foregikk primært i januar, ifølge Mediebyråforeningen.

DN har tidligere skrevet at dagligvaregigantene Coop, Norgesgruppen og Rema brukte mellom 30 og 40 millioner på tv-reklame etter krangler om priskutt, mobilapper og vareutvalg i årets første måned.

Eide-Fredriksen mener «dagligvarekrigen» har gitt de kommersielle tv-kanalene en knallstart på det nye året.

– Det har vært en uvanlig høy tv-omsetning, som begynte allerede i januar. Alle tv-kanalene er utsolgt for reklameplasser, noe som gjør at annonsørene bruker mer penger på utendørsreklame, som er det neste store breddemediet, sier han.

Tror på sosiale medier

Like bak tv-reklame, ligger «gruppen» internett – display, mobil, web-tv, søk, video og programmatiske annonser – som hadde en markedsandel på 31,6 prosent. Omsetning endte på over 479 millioner – opp 33 millioner sammenlignet med i fjor.

Administrerende direktør Pelle Stensson i mediebyrået Carat mener spesielt sosiale medier-annonser kommer til å vokse seg større det kommende året.

– Sosiale medier kan løse alt fra merkevarebygging til kortsiktig salg. Vi ser også at aktørene vi jobber med blir bedre digitalt og får større verdi av mer målgruppedefinering, sier han.

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Mest sett på DNtv nå

Etterbørs Mediebarometeret Medier Harald Eide-Fredriksen Dentsu Aegis Network Carat Reklame
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.