Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Konsernsjef Gunnar Bjørkavåg i NHST har nedbemannet og funnet inntekter i pr-tjenester. Nå går konsernet i null. Foto: Øyvind Elvsborg
Konsernsjef Gunnar Bjørkavåg i NHST har nedbemannet og funnet inntekter i pr-tjenester. Nå går konsernet i null. Foto: Øyvind Elvsborg les mer

Medier

DN-eier i null

Mediekonsernet NHST fortsetter å kapre abonnenter og miste annonsører.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Mens mediekonsernet NHST Media Group slet med negative tall i første kvartal i fjor, går driften nå i null. En av grunnene er kostnadskutt og nedbemanninger i flere av selskapene.

– Jeg skulle fortsatt ønske at vi tjente mer penger, men dette er betydelig fremgang, sier konsernsjef Gunnar Bjørkavåg (56).

NHST eier de to norske avisene Dagens Næringsliv (DN) og Morgenbladet, fem internasjonale næringsaviser, pressetjenesten Mynewsdesk og Nautisk Forlag, som leverer navigasjonsprodukter til skipsfart.

NHST, resultat per 1. kvartal (i MNOK) 2017 2016 Endring
Omsetning 322 308 4,5 %
Driftsresultat (ebit) 0,6 -18,6 -%
Resultat før skatt 0,2 -22,4 -%

Mer fra abonnenter

Inntektene i konsernet økte med 14 millioner kroner sammenlignet med første kvartal i fjor. Omsetningen endte på 322 millioner kroner. Men Morgenbladet var ikke med i kvartalstallene i fjor, samtidig som nyhetsbyrået TDN i mellomtiden er blitt solgt. I tillegg slår påske og valutaeffekter inn. Dermed blir ikke den reelle endringen tydelig.

Utjevner man for alt unntatt påsken, er omsetningen kun opp to millioner kroner, ifølge konsernsjefen.

Helt tydelig er det derimot at stadig mer av inntektene til konsernet kommer fra salg av abonnementer – og at stadig mindre kommer fra annonser. Abonnementsinntektene utgjør nå to tredjedeler av konsernets inntektsbase, mens de for to år siden sto for rett under halvparten.

– Annonsene var dem største inntekten vår for tre år siden. Nå er det den minste, sier Bjørkavåg.

Mindre fra annonsører

Annonseinntektene faller både digitalt og på papir for Morgenbladet og Dagens Næringsliv.

DN og Morgenbladet hadde samlede annonseinntekter på 46 millioner kroner i kvartalet. 

Annonseomsetningen faller blant annet fordi det blir færre boligannonser, ifølge selskapets kvartalsrapport.

– Vi mister noen annonsører, men vi har også kapret mange. Det er ikke så mye det at vi mister annonsører, som at de bruker mindre penger hos oss, sier Bjørkavåg.

Abonnementsinntektene til de to avisene samlet endte på 96 millioner. Mens den totale abonnementsveksten er svak, er økningen i digitale abonnenter høy, ifølge kvartalsrapporten. DNs driftsresultat endte på 8,5 millioner kroner i første kvartal, mot -0,2 millioner i samme kvartal ifjor.

Penger i pr

NHSTs internasjonale publikasjoner taper både abonnementsinntekter og annonseinntekter. I kvartalsrapporten står det også at «lønnsomheten i Nautisk Forlag ikke er tilfredsstillende». 

Men Mynewsdesk opplever stor vekst. Selskapet tilbyr en plattform hvor pr- og kommunikasjonsmedarbeidere kan distribuere pressemeldinger og kontaktinformasjon. Selskapets omsetning endte på 55,1 millioner kroner, opp 18 prosent. Mynewsdesk har siden tredje kvartal i fjor begynt å levere overskudd.

– Og det skal det fortsette med alle våre dager, sier Bjørkavåg.

Og fortsetter:

– Utviklingen i Mynewsdesk er veldig oppløftende. Og oppgangen i omsetningen ville sett enda bedre ut om det ikke var for valutaeffekter. Det pågår en betydelig digitalisering av konsernet. Det ser man både hos medietjenestene og på antallet digitale abonnenter.

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Mest sett på DNtv nå

Etterbørs Avis NHST Annonsering Dagens Næringsliv Morgenbladet Medier
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.