Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Foodora-syklist Roar Groseth (til venstre) møter norgessjef i Foodora, Carl Tengberg, i Torggata i Oslo. Matleveringstjenesten vokser med 20 prosent i måneden. Foto: Øyvind Elvsborg
Foodora-syklist Roar Groseth (til venstre) møter norgessjef i Foodora, Carl Tengberg, i Torggata i Oslo. Matleveringstjenesten vokser med 20 prosent i måneden. Foto: Øyvind Elvsborg les mer

Reklame

Annonsørene foretrekker teknogiganter

Sosiale medier er den viktigste annonsekanalen for norske markedsførere, viser en fersk undersøkelse. For matleveringstjenesten Foodora er digital markedsføring en nøkkelen.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

– Sosiale medier og internettmarkedsføring er et fantastisk verktøy for å møte kundene våre der de er, og dermed få mulighet til å fortelle om oss, hvilke verdier vi står for, og hvordan vi kan gjøre kundens hverdag enklere, sier Foodoras norgessjef Carl Tengberg.

Matleveringstjenesten vokser med 20 prosent i måneden i Oslo, og har nå mer enn 300 syklister som leverer mat fra restauranter til folk.

En sentral del i veksten har vært annonsering på sosiale medier som Facebook og Instagram, samt annen digital annonsering.

En fersk undersøkelse gjennomført av DN og det svenske analyseselskapet Regi viser at nesten syv av ti markedsansvarlige synes sosiale medier er den viktigste kanalen å annonsere på. 

Undersøkelsen ble gjort i forbindelse med kåringen av Årets Byrå. De nominerte byråene blir annonsert i denne uken.

Foodora bruker Facebooks verktøy til å definere hvem som bor i områdene Foodora-syklistene leverer mat til, og forsøker å treffe disse med tilbud og annonser.

Undersøkelsen

  • 62 markedsdirektør, markedssjefer og andre kommersielt ansvarlige har svart på DNs undersøkelse.
  • 40 prosent av disse jobber i selskaper med flere enn 100 ansatte.
  • Undersøkelsen ble gjennomført i vår.
Vis mer

– For oss handler det om to ting. For det første må vi kunne nå frem til kunder i relevante sammenhenger og med relevant innhold. For det andre må vi kunne måle resultatet av en markedsføringskampanje. Dette er den største forskjellen fra for eksempel utendørskampanjer, sier Tengberg.

Facebook og Google tar over

DN har tidligere skrevet om den sterke veksten for sosiale medier som reklamekanal i første kvartal i 2017. Ifølge Mediebarometeret økte inntrykket reklame på sosiale medier med 62,7 prosent i årets tre første måneder.

Forhandlingsdirektør Jarle Thalberg i mediebyrånettverket Groupm ser ingen grunn til at veksten vil bremse for sosiale medier. Etter hans anslag, omsatte Facebook reklame for én milliard kroner i Norge i 2016. I 2017 forventer han at dette stiger til 1,5 milliarder. 

Jarle Thalberg i Groupm. Foto: Mikaela Berg

Facebook vil da stå for rundt 20 prosent av det totale digitale annonsemarkedet i Norge.

Thalberg forventer samtidig at Facebook og søkemotorgiganten Google vil stå for mer enn halvparten av den digitale annonseomsetningen i 2017 i Norge.

– Sosiale medier er blitt veldig viktig for mange annonsører, og sosiale medier har et forsprang når det gjelder å utnytte data slik at man kan treffe spesifikke målgrupper, sier Thalberg.

Kampen om reklamen

I den ferske utredningen «Kampen om reklamen», gjennomført av Nordicom og Göteborgs Universitet, vises den merkbare endringen som har skjedd i reklamemarkedet de siste årene.

 Omsetningen fra reklame på internett har siden 2011 økt med 3,3 milliarder kroner, til 7,9 milliarder kroner årlig. Det har i stor grad gått ut over dagspressen, som i samme periode har mistet 3,2 milliarder kroner i reklameomsetning – og i 2016 omsatte for 3,1 milliarder kroner.

– Sosiale medier er livet til de unge, der man ofte speiler sin egen identitet i hverdagen. Bedrifter som ikke erkjenner at sosiale medier er viktig i dag, og blir viktigere fremover, risikerer å miste fremtidens kommunikasjonsplattform, sier direktør for markeds- og forbrukerinnsikt Lise Tangen Hansen i mediebyrået Carat.

Det samme mener administrerende direktør Christian Fure i digitalbyrået Iprospect.

– Facebook har et produkt som gjør det lett for brukerne enten å skrolle forbi, eller lett å engasjere seg. Dette stiller krav til annonsører. I tillegg gjør bruken av data og muligheten for målretting Facebook til det mest attraktive reklameproduktet – når man ikke er nærme kjøpsøyeblikket, sier Fure.

 Fake News og Youtube-skandale

 DN har tidligere omtalt flere problematiske sider ved det digitale reklamemarkedet:

Det har imidlertid ikke skremt annonsørene. Syv av ti annonsører svarte i undersøkelsen at de er fornøyd eller svært fornøyd med annonsering via Facebook og Google. 

Kun 4,8 prosent svarte at de var lite fornøyd.

– Vi har alle et ansvar for at annonsørene ikke skal havne rundt uønsket innhold, men når så mye nytt innhold skal gjennomgås av både Facebook og Google manuelt hver dag vil det alltid være en risiko for at det glipper. Vi gjør alt det vi kan for å sikre oss for å ikke være synlig på uønsket innhold, sier Fure, før han legger til:

– Det er ingenting som tyder på at disse sakene har skremt annonsører vekk for alltid.

Etterbørs Sosiale medier Annonsering Årets byrå Foodora Reklame
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.