Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Zedge er lastet ned 250 millioner ganger, og har 95 millioner aktive installasjoner og 33 millioner månedlige brukere. Her Thor Richard Isaksen (til venstre), Mari Hatlo og Tom Arnøy. Foto: Ole Morten Melgård
Zedge er lastet ned 250 millioner ganger, og har 95 millioner aktive installasjoner og 33 millioner månedlige brukere. Her Thor Richard Isaksen (til venstre), Mari Hatlo og Tom Arnøy. Foto: Ole Morten Melgård les mer

Teknologi

Norsk app lastet ned en kvart milliard ganger

Trondheimsbaserte Zedge åpner porten til sine raskt voksende brukermasse for store merkevarer. Sports Illustrated og X-Games er blant de første.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Nylig nådde den norskutviklede appen Zedge en ny milepæl. Etter en økning på 30 prosent det siste året har antall nedlastinger passert 250 millioner.

Appen gir brukerne alle mulige typer innhold som kan gi mobilen et mer individuelt preg – fra ringetoner til ikoner, bakgrunnsbilder og widgets. Så langt har innholdet vært skapt av brukerne selv, men nå håper selskapet å skape business ved å slippe til merkevarer.

– Vi åpner for at kommersielle aktører kan komme inn og presentere egne merkevarer. Responsen så langt har vært veldig bra, og vi har fått med mange spennende merkevarer i første runde, sier kommunikasjonssjef Thor Richard Isaksen.

Zedge har inngått samarbeid med blant annet Sports Illustrated og X-Games, og filmselskapet Entertainment One har publisert innhold fra filmer som «La La Land» og «The little prince».

Tar ikke betalt

Zedge drives fra Trondheim, men er notert på New York-børsen. De har en markedsverdi på rundt 30 millioner dollar, og omsetning på rundt ti millioner dollar årlig. Kursen har falt fra 4,5 dollar per aksje ved børsnotering i august i fjor til 3,1 dollar per aksje nå.

Zedges 250 millioner nedlastinger har gitt 95 millioner aktive installasjoner og 33 millioner aktive brukere hver måned. Inntektene kommer fra reklame vist i appen. Foreløpig tar de ikke betalt fra merkevareierne.

– Ville det ikke vært naturlig å ta betalt for tilgang til disse brukerne?

– Det skal jeg ikke si vi ikke skal gjøre heller. Men all informasjon om mulige inntekter må vi fortelle investorene først, sier Isaksen. Prosjektdirektør Gavin Gaudet mener det sentrale er at både merkevareeierne og deres brukere vil ha dette.

– Hvis de ser på det som en måte å få ut sitt innhold så pleier inntekter å følge, sier han.

Sjekker mobilen hele tiden

Gaudet mener responsen fra brukerne viser at de ønsker merkevarene velkommen, og tror plasseringene kan ha stor kommersiell verdi.

– Vi har sett flere undersøkelser av hvor ofte folk ser på mobilen og 100 ganger per dag ser ut til å være et gjennomsnitt. Hvis du bare plukker opp mobilen på t-banen for å se på klokken kan flere se bildet på låseskjermen, sier han.

Han mener mange ønsker å bli assosiert med merkevarer som X-games.

Kveler basen?

Så langt har Zedge hovedsakelig distribuert innhold laget av brukerne. Det er en businessmodell som ikke nødvendigvis er så enkel å kombinere med å slippe til kommersielle aktører. Iveren kan forsvinne.

– Hvordan skal dere unngå å kvele brukergenerert innhold?

– Det er en utfordring, og ikke noe vi tar lett. For vår business er basert på brukergenerert innhold. Det er en balansegang, men vi må se det som forskjellige markeder, sier han, og viser til at aktører som Instagram og Snapchat blander kommersielt og brukergenerert innhold.

– Vi ser at brukerne virkelig ønsker dette, og det er viktig, for hvem er vi uten dem, sier Gaudet.

Zedge:

• En nedlastingstjeneste for innhold til smarttelefoner hvor alt innhold er gratis. Utviklet av Tom Arnøy, Kenneth Sundnes og Paul Shaw i en sokkelleilighet i Malvik utenfor Trondheim for litt over ti år siden.

• Lastet ned 250 millioner ganger, og har 95 millioner aktive installasjoner og 33 millioner månedlige brukere.

• IDT kjøpte 90 prosent av aksjene i 2006 for 3,4 millioner dollar, mens gründerne beholdt en del aksjer.

• Børsnotert i august 2016 på NYSE MKT.

Les også:

· Facebook-robotene kommer – men trenger mer tid

· Ansetter 60 rådgivere etter kraftig vekst i videomøter

· Roboten gir lån hvis den får gode vibrasjoner fra kontoen din

Etterbørs Zedge Trondheim Sports Illustrated Smarttelefoner Teknologi
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.