Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Googles administrerende direktør Sundar Pichai får inntil videre beholde eneretten på merkevaren Google.  Foto: Beck Diefenbach/Reuters/NTB Scanpix
Googles administrerende direktør Sundar Pichai får inntil videre beholde eneretten på merkevaren Google.  Foto: Beck Diefenbach/Reuters/NTB Scanpix les mer

Teknologi

Google unngår samme skjebne som potetgull og miksmaster

Etter en lang rettsstrid har en ankedomstol i California latt Google beholde eneretten på varemerket sitt – inntil videre.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Å søke etter noe på internett er blitt hetende «å google». I utgangspunktet en stor seier for verdens ledende søkemotor, Google. Men også et tveegget sverd.

Når merkevarer går inn i dagligtalen, risikerer man at selskapet som fant opp produktet, mister eneretten til å bruke navnet. 

Varemerke

  • Et varemerke er et særpreget kjennetegn for varer og tjenester. 
  • Kan blant annet bestå av navn, ord, logo og figur. 
  • Man kan beskytte et varemerke mot etterligninger gjennom å søke om varemerkeregistrering hos Patentstyret. 
  • Et varemerke kan registreres bare dersom det er egnet til å skille egne varer og/eller tjenester fra andres.

Kilde: Patentstyret

Vis mer

– Blir et varemerke degenerert, så kan du ikke forhindre at konkurrenter bruker merkevaren du har bygd opp. Økonomisk kan det føre til store tap, har avdelingsdirektør Otto Shcarff i Patenstyret tidligere sagt til DN.

Det samme gjelder i USA, hvor Google i fem år har kjempet for å beholde eneretten til navnet sitt. Tirsdag vant teknologiselskapet til slutt frem i en ankedomstol i California, skriver Wall Street Journal

Registrerte 763 «google»-domener

Rettsstriden oppsto etter at to privatpersoner, David Elliot og Chris Gillespie, registrerte 763 av domenenavn med ordet «google» i seg. Selskapet Google, hvis eierselskap nå har byttet navn til Alphabet, protesterte og mente de to misbrukte merkevaren deres.

I 2012 saksøkte de to mennene Google med krav om at varemerket Google ble kjent ugyldig.

De to tapte i retten i Arizona, og ankedomstolen i California legger vekt på at det er forskjell på verbet «å google» og substantivet eller adjektivet «google». 

– Retten gjorde rett i å fokusere på søkemotorer på internett heller enn handlingen å søke på internett, står det i rettsavgjørelsen.

Selv om verbet er blitt et dagligdags uttrykk for å søke på internett, identifiserer substantivet Google fortsatt en bestemt tjeneste, mener retten.

Fortsetter derimot Googles dominans å vokse dit at vi refererer til søketjenester som Bing og Yahoo som googles eller googlere, kan merkevaren på nytt bli truet.

Varemerker som har endt opp som dagligdagse ord

Miksmaster

Q-tip

Termos

Potetgull

Trampoline

Jojo

Engelske eksempler:

Aspirin

Escalator

Laundromat

Brassiere

Vis mer

Norsk Tipping i rettsstrid om Lotto-navnet

I Norge pågår det en lignende rettsstrid. Norsk Tipping har tatt det utenlandske spillselskapet Playcherry til retten for å beskytte spillnavnet Lotto.

Norsk Tipping har bedt om en midlertidig forføyning for å stoppe Playcherrys nettsted Norgesspill.com i å benytte ordet «lotto» i sin markedsføring av nettspill. Rettsmøtet mellom partene er berammet over to dager i Hedmark tingrett i slutten av mai.

I fjor endte en rettssak mellom Orkla og Maarud i lagmannsretten med at førstnevnte nå får lov til å kalle sine chips for potetgull. Maarud hadde i utgangspunktet varemerkeregistrert potetgull, men retten kom til at ordet var blitt så dagligdags at merkevaren var degenerert.

Saken er nå anket helt til Høyesterett.

Etterbørs Google Norsk Tipping Høyesterett Chris Gillespie David Elliot Teknologi
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.