Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Reklamegiganten Motion Blur satser tungt på spillefilm

Motion Blur omsetter både priser og 59,2 millioner på reklamefilmene sine. Nå varsler daglig leder Espen Horn at selskapet skal prioritere spillefilm. Foto: Øyvind Elvsborg
Motion Blur omsetter både priser og 59,2 millioner på reklamefilmene sine. Nå varsler daglig leder Espen Horn at selskapet skal prioritere spillefilm. Foto: Øyvind Elvsborg les mer

Film

Kutter i inntektskilden

Produksjonsselskapet Motion Blur tjente 59 millioner kroner på reklamefilm i fjor. Nå vil selskapet komprimere reklamedriften for å satse mer på spillefilm.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

– Reklame-DNAet som ligger i veggene her forsvinner ikke, det kan jeg si, sier daglig leder Espen Horn i produksjonsselskapet Motion Blur.

De er i gang med storproduksjoner som Harald Zwarts «Den 12. mann» og «Pirates of the Caribbean»-regissør Espen Sandbergs film om Roald Amundsen. Inntil videre er det imidlertid reklamejobbene som er den viktige inntektskilden, ifølge årsregnskapene.

Komprimerer reklamedriften

Motion Blur Commercials hadde i 2016 driftsinntekter på 59,2 millioner mot 54,6 millioner kroner året før. Resultat før skatt havnet i fjor på 6,5 millioner kroner. Film-divisjonen av selskapet, Motion Blur Film, hadde driftsinntekter på 150.000 kroner, med et resultat før skatt på rundt 2000 kroner. Moderselskapet Motion Blur as leverte et årsresultat på drøye 2,3 millioner.

– MB Commercials er fortsatt den store motoren i selskapet, sier Horn.

Motion Blur Commercials, årsresultat 2016 (i MNOK) 2016 2015 Endring
Omsetning 59,2 54,6 8,4 %
Driftsresultat (ebit) 6,5 7,3 -11%
Resultat før skatt 6,5 7,3 -11%
Motion Blur Film, årsresultat 2016 (i MNOK) 2016 2015 Endring
Omsetning 0,2 0,2 -%
Driftsresultat (ebit) - -0,3 -%
Resultat før skatt - -0,3 -%

Likevel vil selskapet i tiden fremover komprimere reklamefilmdriften, for å fokusere på produksjon av spillefilmer og tv-serier. Tidligere har de vært medprodusenter på filmer som «Død snø» og «Lange flate ballær».

– Vi girer opp filmdivisjonen, og komprimerer reklamedriften litt. Det vil si at vi forsøker å spisse den og være tydelig på hva vi kan levere. Vi vil fortsatt være et selskap som sjonglerer mellom film-, tv- og reklamejobbing. Målsetningen for 2017 er en balanse, der vi får tre selvstendige og gode selskaper med prosjekter og resultater, sier Horn.

Medeier og filmregissør Harald Zwart. Foto: Kristine Nyborg

Motion Blur as

  • Norsk produksjonsselskap av reklame, tv og spillefilm.
  • Etablert 2. mai 2002 av Espen Horn, Harald Zwart, Veslemøy Ruud Zwart, Joachim Rønning og Espen Sandberg.
  • Eid av SF Studios Norge (49 prosent), Zwart-parets Mye Arbeid as (17,15 prosent), Rønning og Sandberg-eide Roenbergfilm as (17,15 prosent) og Espen Horn as (16,70 prosent).
  • Har produsert flere reklamefilmer for storkunder som blant annet Statoil, DNB og NSB.
  • Medprodusent på spillefilmer som «Død snø», «Lange flate ballær» og «Tomme tønner».
Vis mer

Satser Zwart

Blant styremedlemmene i Motion Blur finnes kjente filmfolk som «Kon-Tiki»-regissør Espen Sandberg og Veslemøy Ruud Zwart. Det er nettopp deres prosjekter som skal sette filmdivisjonen av Motion Blur på kartet. Først ut er Zwart-parets «Den 12. mann», en krigsfilm om motstandsmannen Jan Baalsruds flukt fra tyske soldater. Den er produsert i samarbeid med Nordisk Film med et totalbudsjett på 64 millioner kroner, og får premiere i løpet av året. 

Neste prosjekt er TV-serien «Oljefondet», også det et Zwart-prosjekt, en satsing med økonomisk rammeverk på 23,5 millioner som skal på TVNorge i løpet av 2018. Sist, men ikke minst er biografifilmen om polfarer Amundsen, regissør og styremedlem Sandbergs første soloprosjekt etter mangeårig suksess med «Pirates of the Caribbean»-partner Joachim Rønning. Motion Blur produserer i samarbeid med eierselskapet SF Studios, med et foreløpig budsjett på hele 75 millioner kroner.

Regissørene Joachim Rønning (t.v.) og Espen Sandberg er medeiere.  Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTB Scanpix
Motion Blur-produserte «Den 12. mann», med Thomas Gullestad i hovedrollen som Jan Baalrud, får kinopremiere i løpet av fjerde kvartal i år. Foto: Nordisk Film Distribusjon

Avviser risiko

Daglig leder Horn tror ikke satsingen på spillefilmprosjekter er en like stor risiko som det kan virke fra utsiden.

– Jeg tror i så fall den risikoen er nødvendig. Vi har vært blant de beste på reklame i Skandinavia fordi vi har gått all-in. Da må vi legge samme innsats i filmsatsingen også. Det handler om signaleffekten vi sender til partnerne våre, sier han.

Horn anser spillefilmsatsingen som en investering i selskapet, og tror prosjektene det satses på vil ta selskapet opp på et nytt nivå.

– Jeg sier ikke at vi ikke kan gå på trynet, for det kan vi absolutt. Men jeg har holdt på såpass lenge nå at jeg har en fornemmelse for hva som funker, og tror vi har valgt å satse på prosjekter det finnes marked for, som folk vil se.(Vilkår)

Etterbørs Motion Blur AS Espen Horn Harald Zwart Espen Sandberg Veslemøy Ruud Zwart Film
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.