Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Lucas Landro Olsen (til venstre) og Benjamin Landro Olsen tilbringer sommerformiddagen på Ringen Kino. Foto: Mikaela Berg
Lucas Landro Olsen (til venstre) og Benjamin Landro Olsen tilbringer sommerformiddagen på Ringen Kino. Foto: Mikaela Berg les mer

Film

Kinosommeren dabber av

Sol og sjø lokker mer enn film og popkorn, skal vi tro kinobesøket så langt i sommer.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

– Når jeg drar på kino tenker jeg ikke så mye på om det er vinter eller sommer, sier Benjamin Landro Olsen (19).

Han har tatt med seg lillebror Benjamin (13) til Ringen kino i Oslo for å tilbringe en varm juliformiddag inne i kinomørket. Filmen som står på plakaten er krigsdramaet «Dunkirk», den siste filmen til den anerkjente regissøren Christopher Nolan.

Ikke at regissørens meritter er det som først og fremst lokker brødrene Landro Olsen til kinoen.

– Vi er her litt for å få tida til å gå mens vi venter på at pappa skal bli ferdig på jobb, forklarer brødrene.

Nedgang fra fjoråret

I juni meldte bransjeorganisasjonen Film & kino om skyhøye besøkstall i første halvår, som tydet på at 2017 ville bli et rekordår for norske kinoer. 

Nå kan sommeren sette en potensiell stopper for rekordåret. På landsbasis ble det solgt over 840.000 billetter i juni, 78.000 færre enn i fjor. Besøkstallene så langt i juli – med elleve dager igjen av måneden – på rundt 580.000, ifølge DNs beregninger av Filmwebs kinotopp.

Holder dagssnittet seg ut måneden, vil besøkstallet for juli bli litt under 100.000 lavere enn samme måned i fjor.

– Vi opplever en liten nedgang fra i fjor, noe som må tilskrives det fine været, sier salgs- og driftsdirektør Espen Lundberg Pedersen i Nordisk Film kino, som driver 21 kinoer landet rundt.

Storfilmene leverer ikke

En av hovedårsakene til nedgangen synes å være manglende besøk til de sesongtypiske storfilmene, altså animasjonsfilmer og høybudsjetts actionfilmer med enorm markedsføring, så langt i sommer. 

Selv om superheltfilmen «Spider-Man: Homecoming» er blitt besøkt av over 125.000 på bare to uker, har store franchiser som normalt populære «Transformers» og sommerens satsing fra superheltprodusenten DC, «Wonder Woman», ikke levert slik forgjengerne har gjort.

«Spider-Man: Homecoming» er en av storfilmene som innfrir denne sommeren. Foto: United International Pictures

Der «Transformers: Age of Extinction» i 2014 fikk nesten 120.000 rumper ned i kinosetene, har årets «The Last Knight» bare samlet snaut 67.000 på fire uker. Likeledes kan ikke det for så vidt respektable besøket på 166.000 til fem uker gamle «Wonder Woman» måle seg med de 296.000 «Suicide Squad» oppnådde i fjor.

Den mest sette filmen så langt i juli er animasjonsfilmen «Grusomme meg 3», som tross 189.000 besøk ikke er i nærheten av tallene til fjorårets animasjonsstørrelse «Istid: På kollisjonskurs», som ble fjorårets femte mest sette film med over 383.000 solgte billetter.

– Jeg vil tro at det hjalp på fjorårets tall at det var flere nye kapitler i historier som publikum hadde et nært forhold til fra før, blant annet "Jason Bourne" og "Istid"-seriene. Nå når det er stadig hardere konkurranse om publikums tid og oppmerksomhet, er det også vanskelig å få folk til å gi seg hen til fortellinger og persongallerier de ikke kjenner fra før. En konsekvens er da at de store filmstudioene bruker mest penger på å synge gamle sanger om igjen, sier filmanmelder Inger Merete Hobbelstad i Dagbladet.

Hun tror også det gode været har vært en utslagsgivende faktor for det synkende besøket.

Moroklumpene i «Grusomme meg 3» kan feire solid besøk, men klarer ikke levere tallene «Istid: På kollisjonskurs» gjorde i fjor. Foto: United International Pictures

Tror på bedring

Lundberg Pedersen i Nordisk Film tror og håper besøket vil bedre seg utover sommeren.

– Filmene vil igjen vise muskler når det gode kinoværet kommer på plass. De store julifilmene er gode og har et godt snakk rundt seg, sier han.

Blant filmene publikum forventes å flokke til, er nettopp Christopher Nolans «Dunkirk», som ble sett av nesten 18.000 publikummere på to dager etter premieren 18. juli.

Hobbelstad tror kombinasjonen av interessen for andre verdenskrig og fanskaren til Christopher Nolan blir en viktig faktor for suksess.

– Annen verdenskrig er fremdeles en veldig takknemlig krig å lage film om, fordi man kan fortelle historier om heroisme, oppofrelse og kampen mot det onde uten at det blir problematisk med tanke på andre historiske faktorer. - mer fåfengte og tungt kritiserte kriger som Vietnam- og Irak-krigen er for kontroversielle til å være kulisser for storslåtte eventyr.

Hobbelstad har i tillegg til «Dunkirk» troen på at spionfilmen «Atomic Blonde» med Charlize Theron i hovedrollen kan bli en sommervinner.

– Den retter seg mot det typiske, popcornsultne filmpublikummet, og har fått rimelig god mottagelse i USA.(Vilkår)

Krigsfilmen «Dunkirk» er en av filmene som spås å kunne bedre besøkstallene for juli. Foto: SF Studios
  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Mest sett på DNtv nå

Etterbørs Kino Film og Kino Nordisk Film Kino Kultur Film
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.