Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Artist Ary og skuespiller Anders Danielsen Lie (på trommer) prøvespiller i piloten til regissør Per-Olav Sørensens (til høyre) nye dramaserie, som gjøres på oppdrag for en hemmelig, global aktør som nå får Facebook som konkurrent. Sørensens to siste NRK-dramaer, «Kampen om Tungtvannet» og «Nobel» er begge eksportert til globale tv-aktører.  Foto: Line Ørnes Søndergaard
Artist Ary og skuespiller Anders Danielsen Lie (på trommer) prøvespiller i piloten til regissør Per-Olav Sørensens (til høyre) nye dramaserie, som gjøres på oppdrag for en hemmelig, global aktør som nå får Facebook som konkurrent. Sørensens to siste NRK-dramaer, «Kampen om Tungtvannet» og «Nobel» er begge eksportert til globale tv-aktører.  Foto: Line Ørnes Søndergaard les mer

Teknologi

Facebook blir tv-kanal

Facebook har i det skjulte brukt millioner på å utvikle sine egne tv-show. Nå tar det opp konkurransen med aktører som Netflix, NRK, HBO og TV 2.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Facebook vil ikke lenger bare være et sted folk deler ting skapt andre steder. Nå vil selskapet også lage innhold selv. Om ting går etter planen, vil du i august kunne se tv-serier på Facebook.

Ifølge Bloomberg, som først omtalte nyheten, er det sosiale mediet på trappene med en helt separat video-seksjon.

Dette er Facebook TV

  • Vil bli en helt separat seksjon på Facebook.
  • Facebooks egne serier vil ifølge Wall Street Journal ha et budsjett på rundt tre millioner dollar per episode. Målgruppen skal være folk mellom 13 og 34 år, med sterkest blikk på de mellom 17 og 30. Dette er seerne som i størst grad har forlatt tradisjonell lineær-tv.
  • Facebook vil ifølge kilder se etter show som ligner på det som er populært på tv, som realityserier, humor- og dramaserier, men ønsker seg ikke politisk drama og serier med nakenhet og stygt språk.
  • Seksjonen skal også inneholde videoer Facebooks brukere lager. Sosiale medier-giganten har ifølge The Verge inngått avtaler med ATTN, Vox og Buzzfeed om kortere produksjoner.
  • Facebook skal være med å finansiere de første produksjonene, men ønsker etter hvert at finansiering skal kunne skje gjennom Facebooks annonseprodukter.

Kilder: WSJ, The Verge.

Vis mer

I første omgang skal Facebook TV inneholde web-tv-serier med fem til ti minutters episoder, laget av eksterne tv-produsenter. Men Facebook er også i gang med å lage det som skal bli egeneide originalserier, med episoder som typisk er 20–30 minutter lange, ifølge The Verge. 

Facebook vil betale opptil tre millioner dollar per episode for de mest påkostede seriene, ifølge Wall Street Journal. Til sammenligning kostet HBOs «Game of Thrones», en av de dyreste seriene om dagen, ti millioner dollar per episode i forrige sesong.

Facebook har ikke bekreftet opplysningene om Facebook TV, og selskapet opplyser gjennom sitt pr-byrå i Norge at de ikke ønsker å kommentere opplysningene overfor DN.

Men under onsdagens kvartalspresentasjon kom det hint om at noe er forestående:

– Video er det mest engasjerende innholdet vi kan tilby [ …] og vi bygger produkter for forbrukerne. [ …] Vi utforsker ting omkring plattformen for å forsikre oss om at vi er en plattform hvor profesjonelle innholdsleverandører kan komme for å finne et publikum og deretter tjene penger, svarte finansdirektør David Wehner i Facebook.

Mark Zuckerberg vil gi Facebook originalinnhold med en egen tv-seksjon.  Foto: Justin Sullivan/AFP/NTB Scanpix

Tilpass deg eller dø

På puben Herr Nilsen tvers overfor Tinghuset i Oslo, står skuespiller Anders Danielsen Lie og artisten Ariadne «Ary» Loinsworth og spiller inn scener til en prøvepilot på en ny dramaserie.

Bak kameraet står regissør Per-Olav Sørensen og reklame- og produksjonsselskapet The Oslo Company.

Piloten lages på avtale med en foreløpig hemmelig global aktør som nå vil få Facebook som konkurrent. Om aktøren liker det den ser, vil den bidra med prosjekt- og utviklingskostnader, men foreløpig tar «The Oslo Company» regningen.

Det er en løsning Sørensen tror blir mer vanlig, hvor det blir mulig for en presset produksjonsbransje å levere ikke bare til NRK, TV 2 og TV3, men til internasjonale aktører som HBO, Netflix og nå Facebook. 

Begge de to foregående seriene Sørensen har regissert, «Kampen om tungtvannet» og «Nobel», var store suksesser i Norge, som senere ble solgt til utenlandske strømmeaktører og tv-kanaler.

– Siden verden endrer seg når det gjelder antall steder du kan levere historiene, så må også vi som lager innholdet endre oss, sier Sørensen.

Både Sørensen og hans kollega, administrerende direktør Christian Steen i The Oslo Company, har ventet på at Facebook skulle bevege seg inn i tv-produksjon.

– Vi merker allerede interesse og helt andre forutsetninger fra nye aktører i tv-markedet. Jeg ser ingen grunn til at Facebook ikke skal kunne levere bra innhold, selv om det ikke har en historikk med å produsere eller bestille bra innhold. For det har en kjempehistorikk med å forstå sine brukere og hvilken type innhold som engasjerer, sier Steen.

To milliarder konkurransefortrinn

Direktør for publisistisk virksomhet Torry Pedersen i Schibsted mener nettopp Facebooks forståelse av brukerne sine vil være det største konkurransefortrinnet.

– Facebook har to milliarder registrerte brukere. Det må vi kalle et godt utgangspunkt. Det har brukerne, og det har pengene. Det handler om å levere innhold på en måte som gjør at folk vil konsumere det på plattformen deres, sier Pedersen.

Torry Pedersen i Schibsted. Foto: Fartein Rudjord

Facebooks tv-plattform er nok et tegn i tiden på at nye aktører går inn i verdikjeden på tv-markedet, mener Pedersen, som var sentral i etableringen av VGTV. I forrige uke begynte NBC med en egen nyhetssending på Snapchat to ganger om dagen, med tre minutter lange episoder. Ikke dermed sagt at Facebook tv blir en suksess, påpeker Pedersen:

– Det er ikke sånn at Facebook lykkes med alt det gjør. Det er en myte. I hvilken grad dette kan bli en suksess er vanskelig å si. 

Går tom for reklameplass

Noe av forklaringen på hvorfor Facebook lager en egen tv-plattform kan ligge i et prekært problem: Facebooks nyhetsstrøm er i ferd med å bli full, noe onsdagens kvartalstall underbygger.

Omsetningen til Facebooks steg med 2,7 milliarder dollar fra samme kvartal i fjor, men veksttakten har falt de siste fire kvartalene. Det forklarer selskapet med at de rett og slett ikke finner plass til mer reklame i nyhetsstrømmen og derfor må lete etter alternative løsninger.

Reklame i samtaletjenestene Messenger og WhatsApp – som Facebook eier – er på vei. Men en egen tv-plattform vil gi Facebook enda en mulighet til å tilby annonsører mer reklameplass.

Kan bli interessekonflikt

Om Facebook tar steget fra å formidle andres innhold til å lage sitt eget, kan det samtidig utfordre Facebooks grunnleggende visjon, mener Beathe Due, som har en doktorgrad i medier og kommunikasjon og til daglig leder Tøyen Startup Village – et samlingssted for en rekke teknologibedrifter i oppstartfasen.

– Hvis én global aktør får for stor definisjonsmakt og innholdet styres av annonseinntekter, blir det ikke plass til andre historiene, sier Due.

Due sier at Mark Zuckerbergs manifest om å bygge et globalt samfunn fort kan bli problematisk om selskapet også blir sittende med interesser i verdikjeden i medieproduksjonen.

– Det blir viktig at andre aktører gir motsvar, ikke bare tilpasser seg Facebooks altomfattende medieproduksjon. Facebook må eventuelt bort fra tanken om å lage ett helhetlig verdenssamfunn, sier hun.(Vilkår)

Etterbørs Facebook Tv Facebook TV The Oslo Company HBO Teknologi
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.