Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Julie Holst Berntsen er tidligere daglig leder, nå COO i United Influencers – som tjente 30 millioner i fjor på markedsføring gjennom opinionsledere i sosiale medier. Deriblant folk som Caroline Berg Eriksen, Marna Haugen Burøe (bedre kjent som «Komikerfrue») og Linni Meister.  Foto: Fartein Rudjord
Julie Holst Berntsen er tidligere daglig leder, nå COO i United Influencers – som tjente 30 millioner i fjor på markedsføring gjennom opinionsledere i sosiale medier. Deriblant folk som Caroline Berg Eriksen, Marna Haugen Burøe (bedre kjent som «Komikerfrue») og Linni Meister.  Foto: Fartein Rudjord les mer

Markedsføring

Blogget seg til dobbel omsetning – fortsatt i minus

Bloggnettverket United Influencers doblet omsetningen til 30 millioner kroner i 2016. Likevel går selskapet i minus før skatt. 

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

– Vårt fokus er driftsresultatet, som viser at vi går i null i 2016. For oss er dette knallbra, og vi er fornøyde med utviklingen. Ambisjonen er å vokse og investere i fremtiden, sier daglig leder Sandra Klaesson.

United Influencers

Opprettet i 2014 av Lauga Oskarsdottir, Kjetil Tveter, Ståle Angel og Tommy Ruud under navnet United Bloggers.

Skiftet navn til United Influencers i 2015. Tilbyr markedsføring til bloggene. Målgruppen er kvinner i alderen 18–36 år.

Eies av svenske United Influencers Media Group med 51 prosent, samt Dymax Invest (17,5 prosent) og Kjetil Tveter (16,07 prosent). Dymax Invest tilhører Knut Dyremyhr.

Vis mer

United Influencers har de siste årene satset stort på markedsføring gjennom såkalte «influencers», innflytelsesrike personer og opinionsledere i bloggsfæren og på sosiale medier. 

Selskapet tjener penger ved å selge produktplasseringer i innleggene til folk som Caroline Berg Eriksen, Marna Haugen Burøe (bedre kjent som «Komikerfrue»), skiskytter Tarjei Bø og en rekke andre profilerte personligheter.

Å få produktet sitt nevnt eller vist hos en av Norges toppbloggere kan koste mellom 10.000 og 100.000 kroner, opplyser det konkurrerende selskapet Adlink.

I fjor ga det United Influencers inntekter på nesten 30 millioner kroner – nær en dobling av omsetningen i 2015.

– Vi har satt influencer marketing på kartet i Norden, og bak dette ligger mye hardt arbeid vi alle er stolte av. Doblingen av omsetningen fra 2015 til 2016 handler stort sett om at flere bedrifter ser effekten av å jobbe med influencer marketing, og at vi som selskap har utviklet oss, sier tidligere daglig leder, nå COO i United Influencers International, Julie Holst Berntsen.

United Influencers Norway, årsresultat 2016 (i MNOK) 2016 2015 Endring
Omsetning 30 15,4 94,8 %
Driftsresultat (ebit) -4,8 -%
Resultat før skatt -0,2 -4,9 -%

Mindre underskudd

Tross doblingen av inntektene, endte selskapet likevel opp med et resultat før skatt på minus 160.000 kroner. En betydelig bedring fra 2015, da selskapet noterte et underskudd på 4,8 millioner kroner i sitt første år med regulær drift. 

– Vi jobber ikke kortsiktig, men langsiktig. Vi har brukt mye penger og ressurser i 2016 på å rigge selskapet for å kunne ta imot økende etterspørsel som vi også nå opplever i 2017. Vi har ansatt flere mennesker, og nylig tatt over magasinet ELLE. I tillegg bruker vi en del ressurser på å utvikle plattformen vår, sier Holst Berntsen.

Det er i all hovedsak høye kostnader som står i veien for overskudd for selskapet. Deriblant en økning i lønnskostnader på over fire millioner kroner.

 Bloggnettverket hentet i løpet av 2016 inn tre nye ansatte, blant dem en ny kampanjesjef. De rekrutterte også inn to av Norges mest kjente og leste bloggere: Caroline Berg Eriksen, tidligere «Fotballfrue», og modellblogger Camilla Pihl.

Bloggere på overgang

Samtidig som selskapet oppskalerte, mistet det i løpet av 2016 flere av sine største profiler. Bloggere som tidligere fotballspiller John Arne Riise, hans kone Louise Angelica Riise, Anna Rasmussen – kjent under bloggpsevdonymet «Mamma til Michelle», og matblogger Julie Ilona Balas forlot selskapet i løpet av fjoråret.

Det samme gjorde gründer og tidligere daglig leder Lauga Oskarsdottir.

Holst Berntsen sier profilavskjedene ikke har påvirket selskapets økonomiske situasjon nevneverdig.

– Vi har fått inn over 400 nye profiler, så vi har ikke merket noen nedgang i omsetningen, sier hun.

Moderkonsern i minus

United Influencers ble stiftet i 2014 som United Bloggers, men skiftet navn i 2015 etter å ha blitt kjøpt opp av det svenske digitalkonsernet United Influencers Media Group.

Moderkonsernet i Sverige har de siste fem årene tapt 300 millioner svenske kroner, og noterte et tap på ytterligere 44 millioner i 2016. 

Selskapets svenske avdeling, United Influencers Sweden ab, omsatte for 11,8 millioner i 2016, og gikk 7,9 millioner i underskudd.(Vilkår)

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Mest sett på DNtv nå

Etterbørs Markedsføring
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.