Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Gründer i Spotify, Daniel Ek. Foto: Johannes Worsøe Berg
Gründer i Spotify, Daniel Ek. Foto: Johannes Worsøe Berg les mer

Musikk

Spotify tjente 800 millioner i Norge i fjor

Spotify omsatte for 804 millioner kroner i Norge i fjor, men er langt fra noen millionbutikk. Nesten alle inntektene går ut igjen. - Gir ikke nødvendigvis et korrekt bilde, sier Spotify.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Regnskapene til Spotify Norway AS viser at den norske utgaven av den markedsledende strømmetjenesten hadde inntekter på snaut 804 millioner kroner i fjor. 

Tross den skyhøye omsetningen er det imidlertid ikke musikkstrømming noen lukrativ virksomhet selskapet driver. For med kostnader på drøyt 803 millioner kroner, sitter den lokale varianten av Spotify igjen med et beskjedent driftsresultat på 478.000 kroner.

Over 795 millioner av utgiftskronene går ifølge regnskapet til varekjøp fra konsernselskaper, en liten nedgang fra de 809 millionene selskapet hadde varekostnader for i 2015.  3,2 millioner går til lønning av selskapets fire årsverk.

DN har i ettertid av publisering av denne saken mottatt en epost fra Fredrik Westin i Spotifys kommunikasjonsavdeling i Norden. Den videreformidler et svar fra en anonym talsperson i selskapet.

- Spotify består av et antall selskaper på ulike markeder, og for å få en klar bilde av den totale virksomheten er det nødvendig se på den konsoliderte rapporten som leveres inn årlig. Rapporter fra enkeltselskaper gir ikke nødvendigvis et korrekt bilde av hele selskapet, på noe som helst vis, sier en talsperson fra Spotify.

Inntektsnedgang

Omsetningen på 804 millioner er en nedgang for selskapet, som omsatte for drøyt 819 millioner kroner i 2015. Det markerer en stopp i inntektsveksten selskapet har hatt siden starten i 2010.

På de fem årene mellom oppstarten og 2015 gikk Spotify Norway AS fra en omsetning på 29,7 til den foreløpige inntektstoppen på 819 millioner kroner fra 2015.

Av fjorårets omsetning kommer 789 millioner fra abonnementsinntekter, og 14,5 millioner fra annonsesalg. Der annonseinntektene er tilsvarende året før, opplever Spotify en nedgang også i pengestrømmen fra abonnentene sine, ned fra 804 millioner i 2015.

Blir stadig større internasjonalt

I juli annonserte Spotify at de har nådd 60 millioner betalende abonnenter på verdensbasis, etter å ha lagt til hele 20 millioner nye abonnenter bare det siste året.

I tillegg til de betalende abonnementene har selskapet over 100 millioner gratisbrukere gjennom sin reklamefinansierte gratistjeneste. Det gjør Spotify til verdens desidert største musikkstrømmetjeneste, dobbelt så stor som Apple Music og milevis foran Jay-Z-eide og norskutviklede Tidal.

Forhandler seg til børsnotering

Spotify har også nylig tatt steg mot en forestående børsnotering, ved å inngå lisensavtaler med de store plateselskapene Universal Music og Sony Music for å kunne distribuere musikk på strømmetjenesten. 

I juli meldte Reuters at Spotify og Warner, det tredje store selskapet med strømmefavoritter som Ed Sheeran i stallen, håper å få på plass en avtale i løpet av september. Det store uløste spørsmålet i forhandlingene er omsetningsfordelingen mellom Spotify og plateselskapet.

DN har tidligere skrevet at Spotify skal ha betalt mellom 55 og 58 prosent av sine inntekter videre som royalties til plateselskapene. Dette har selskapet i over to år forsøkt å forhandle ned, ifølge Billboard.

DN hadde i en tidligere utgave av denne saken bilde av Jonathan Foster, og skrev at han var Norden-sjef for Spotify. Det stemmer ikke - Foster sluttet i Spotify for et år siden. (Vilkår)

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Mest sett på DNtv nå

Etterbørs Musikk
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.

Mest sett på DNtv nå