- 1 – Dette er regjeringens domene
- 2 Statens inntekter fra bilsalget er halvert på ti år- og det skyldes ikke elbiler
- 3 Ukjent investor lånte XXL-aksjer av John Fredriksen – tjente en formue
- 4 De rikeste i Norge har fått hundre ganger mer i skattekutt
- 5 Per Valebrokk slutter som sjefredaktør i E24 – går til Petter Stordalens pr-byrå
- 6 Ann-Beth Freuchen er eneste kvinne i Orkla-ledelsen. Hun har følgende råd til kvinner som vil bli sjefer
- 7 Kunstekspert om Pushwagner: Myte at verdien stiger når kunstneren går bort
- 8 Så trygg er Norges mest solgte bil
- 9 Her er BMWs neste elbil
- 10 Statoil har fått skattevarsel på nær fire milliarder
Mest sett på DNtv nå
– Rart det er lov på norske veier
17.04.2018 08:27Meretes utvalgte: Køfri riesling
18.04.2018 08:28VR-eventyrert på Hamar startet i en låve
16.04.2018 10:59Fantastiske Storebrand-tall ødelegger DNs veddemål med Trøim
25.04.2018 12:01Meretes utvalgte: Hvitt av rødt
25.04.2018 09:54Eldar Sætre om Salah, Liverpool og Statoil
25.04.2018 08:52For fem år siden gikk de sterke bildene fra ruinene verden rundt
24.04.2018 10:30Erna Solberg vil ikke bekrefte at Frode Berg jobbet for E-tjenesten
24.04.2018 09:52Dennis Vareide og Preben Fjell er to unge menn som pludrer foran kamera og til tider utsetter seg for mildt ubehag på oppfordring fra sine seere.
På Youtube har «Prebz og Dennis», som de kaller seg, 500 ganger så mange abonnenter som DN og 100 ganger så mange avspillinger. De startet i et rekkehus i Bamble i Telemark og har bygd seg opp til å bli stjerner helt uten finansielle støttespillere eller nevneverdig talent på noe felt. Og nå er tiden kommet for en helaftens film.
«Prebz og Dennis–The Movie» er tro til opphavsmennenes opprinnelige habitat og består for det meste av korte, løsrevne snutter. Disse fortoner seg både som ekstremt langdryge og hektiske på en og samme gang. Og kinogjengeren oppdager at der uroligheten til et håndholdt kamera kan gi følelsen av «autentisitet» på dataskjermen, kan den fremkalle sjøsyke når bildet er i stort format.
Prebz og Dennis
- Kanalen Prebz og Dennis har 230.000 abonnenter på Youtube.
- Videoene til Prebz og Dennis er sett nesten 160 millioner ganger på Youtube.
- Dennis Vareides hadde tidligere en egen Youtube-kanal, der han la ut spillvideoer på engelsk. Den har nesten 400.000 abonnenter, men har vært inaktiv etter de siste årene.
- Aksjeselskapet til Youtube-suksessen Prebz og Dennis heter Rakkerfilm as.
- Dennis Vareide er styreleder og daglig leder og eier 60 prosent av aksjene i selskapet. Preben Fjell og Ruben Vareide eier 20 prosent hver.
Det ligger så vidt noen røde tråder i manus: Dennis skal prøve å få sertifikat for bil, mens Prebz skal bære en ryggsekk på 60 kilo opp Ulriken. For å nå sine mål får Dennis derfor Martin Schanche som kjørelærer og Prebz får Dag Otto Lauritzen som trener.
Her er det altså ganske konvensjonelle rammer fra reality-fjernsyn, hovedpersonene skal overvinne seg selv og sine begrensninger. Det revolusjonære hos Prebz og Dennis, enten dette er intendert eller ikke, er hvordan de egentlig gir blaffen i å nå sine mål. Filmen ender ikke med at Dennis får førerkort eller eventuelt stryker hos sensor, i stedet kjører han litt rundt på en glattkjøringsbane. Og klarer virkelig Prebz å bære 60 kilo i ryggsekk opp på Ulriken? Kiloene skal representere vekten han har tatt av etter at 90 prosent av magesekken hans ble operert vekk, slik sett har han vært vant med å bære mye. Men 60 kilo på ryggen, 600 høydemeter på til dels løst underlag, båret av en utrent person?
For den som husker 90-tallet er «Prebz og Dennis» en slags «Jackass», men der man konkurrerer om å hoppe tre trappetrinn om gangen i stedet for å la seg skyte ut av en kanon. «Prebz og Dennis» er «Beavis og Butthead», bare med mye søtere og snillere hovedpersoner. Og de er «Wayne's World», med den forskjellen at «Prebz og Dennis» faktisk er kjempepopulære, de kringkaster ikke ut i en tomhet.
«Prebz og Dennis–The Movie» har noen selvbiografiske scener der duoens vei mot toppen blir nødtørftig skissert. Og det er vanskelig å ikke bli rørt av at disse døgeniktene blir så elsket og hyllet. En perfekt kropp og et vinnerinstinkt er åpenbart ikke den eneste veien inn til hjertene til tusenvis av unge sinn.
Men kanskje dette ikke er så uventet. Målgruppen til Prebz og Dennis er tross alt vokst opp med pappaen til Peppa Gris som den mest gjenkjennelige mannerollen i mediene. Ser man på de største norske kjendisene, kan man ane konturene av et slags Judd Apatow-univers der en superstylet Sophie Elise Isachsen står på den ene siden og de dataspillende baseballcaps-bomsene Prebz og Dennis slanger seg på den andre.
Om ti, femten år finnes det en generasjon med unge voksne som vil føle nostalgi til de første årene med Prebz og Dennis. Det er kanskje ikke noe som maner til mye ettertanke. Men til litt?(Vilkår)