Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

I den nyeste utgaven av Ny Tid hevdes det at en kontrollert rivning var den egentlige årsaken til at World Trade Cente kollapset 11. september 2001. Foto: Helene Seligman/AFP/NTB Scanpix
I den nyeste utgaven av Ny Tid hevdes det at en kontrollert rivning var den egentlige årsaken til at World Trade Cente kollapset 11. september 2001. Foto: Helene Seligman/AFP/NTB Scanpix les mer

Medier

Norsk avis med konspirasjonsteorier om terror

Ny Tid slår opp konspirasjonsteorier om 11. september og trykker samtidig spekulasjoner om at terrorangrepet i Barcelona var iscenesatt.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

«Hva var det som ødela World Trade Center 11. september 2001? Mye indikerer at det dreide seg om en kontrollert rivning, mener eksperter».

Det skriver Ny Tid på forsiden av sin seneste utgave.

Ny Tid

  • Norsk månedsavis.
  • Stiftet i 1975 i forbindelse med etableringen av Sosialistisk Venstreparti. Avisen ble fristilt fra partiet i 1998 og har vært uavhengig eiermessig fra partiet siden 2006.
  • Ble begjært konkurs i 2013, etter en langvarig konflikt mellom daværende redaktør og eiere, men unngikk til slutt skifteretten.
  • Truls Lie har vært redaktør siden 2015. Han er også avisens største eier.
  • Lie opplyser at avisen har et totalopplag på cirka 28.000. Avisen er ikke inne i den offisielle opplagsstatistikken til MBL.
  • Avisen hadde inntekter på 3,4 millioner kroner og et driftsunderskudd på 0,5 millioner kroner i 2016.
Vis mer

Ny Tid er en norsk månedsavis som har slitt med opplagstall og økonomi, men som siden 2015 distribueres til 22.000 Klassekampen-abonnenter gjennom å være innstikk i avisen.

Klassekampen sier torsdagens utgave har fått dem til å vurdere å si opp avtalen.

– Vi vurderer distribusjonsavtalen med Ny Tid, sier sjefredaktør Bjørgulv Braanen i Klassekampen.

– Vurdere hvorvidt dere skal si den opp eller ikke?

– Ja, sier Braanen og opplyser at han ikke ønsker å si noe mer.

– Det er mulig vi i vår maktkritikk er for anarkistiske for dem, svarer redaktør Truls Lie i Ny Tid.

Over tre sider i avisen skriver Ted Walter, som er en del av organisasjonen Architects & Engineers for 9/11 Truth, om hvorfor han mener det er «innlysende at 9/11 var en eksplosjon».

Faktasjekktjenestene Snopes viser til at konspirasjonsteorien om at et av tårnene i World Trade Center-komplekset ble sprengt gjentatte ganger er blitt motbevist.

Sprengstoff

Det er ikke første gang avisen kobles til konspirasjonsteorier.

– Jeg mener 11. september sannsynligvis var en kontrollert sprengning, sa Lie selv til DN i sommer.

Sjefredaktør Bjørgulv Braanen i Klassekampen. Foto: Skjalg Bøhmer Vold

Lie sa da han uttalte seg som privatperson, men kommer nå med sammenfallende uttalelser som redaktør på lederplass i avisen.

– Er det nå også avisens standpunkt at 11. september sannsynligvis var en kontrollert sprengning?

– Ja, altså ut fra Ted Walters artikkel er vi like mistenksomme som disse ekspertene. Det er ganske overbevisende argumenter. Dette er det en redaktørs oppgave å kaste lys over. Men reaksjonene på nettet tillegger meg altfor mye. Jeg hevder ikke å vite hvem som står bak, men at noen har vært der med sprengstoff, det virker trolig, sier Ny Tid-redaktøren.

Lie har tidligere også vært redaktør for Le Monde Diplomatiques norske utgave og i Morgenbladet.

– Jeg mener 11. september sannsynligvis var en kontrollert sprengning – av alle tre tårnene, uttalte redaktør Truls Lie til DN tidligere i sommer. Foto: Vegard Wivestad Grøtt/NTB Scanpix

I den nyeste utgaven av Ny Tid skriver Lie at avisen «tviler på den offisielle forklaringen initiert av USAs forrige administrasjon – at flybensin var den fulle og hele årsaken til at Twin Towers (og særlig det tredje WTC 7, som ikke ble truffet av noe fly raste loddrett sammen on its footprint

National Institute of Standards and Technology har gitt en detaljert gjennomgåelse av hvordan bygningen WTC 7 kollapset, men det som er blitt kjent som trutner-bevegelsen nekter å godta myndighetenes forklaring.

«En helsides drittpakke»

Lie kaller i samme leder DNs omtale av saken i sommer for «en helsides drittpakke».

– Jeg vil si at det å ta budbringeren er en lei tendens i norsk offentlighet. Se på argumentene, sier Lie til DN.

Han sier avisen krever godt begrunnede artikler fra sine frilansskribenter.

– Jeg har mange konspirasjonsteoretikere som vil på trykk i Ny Tid og jeg avviser nesten samtlige, sier Lie.

Så terskelen for å komme på trykk er høy?

– Absolutt. Det er et redigert medium. Vi har til og med journalister som har trukket seg fordi vi mener de ikke begrunner påstandene sine godt nok. Vi skiller jo ut godt og dårlig.

Spekulerer i Barcelona-terror

I en annen artikkel i den nyeste utgaven av Ny Tid spekuleres det i en hypotese om at terrorangrepet i Barcelona i august var iscenesatt av spanske myndigheter.

26. august markerte et hav av blomster åstedet for terrorangrepet på Las Ramblas i Barcelona 17. august. Ny Tid har publisert en artikkel hvor det spekuleres i at terrorangrepet var iscenesatt av spanske myndigheter. Foto: Lluis Gene/AFP/NTB Scanpix

«Var terrorangrepet i Barcelona den spanske regjeringens mislykkede forsøk på å forhindre katalansk selvstendighet?», lyder ingressen.

Videre heter det i artikkelen at «tid og sted for attentatet er også mistenkelig» og «IS har kanskje tatt på seg skylden/æren for angrepet, men de ekte bakmennene kan vise seg å ha en mer lokal tilhørighet enn Midtøstens mest kjente terrorgruppe».

Feil byline

Saken er kreditert Emma Tollersrud, men hun jobber som debattansvarlig journalist i Morgenbladet og bedyrer at hun ikke har skrevet det hun kaller «en hårreisende konspirasjonsartikkel».

Emma Tollersrud i Morgenbladet ble feilaktig kreditert for Ny Tids Barcelona-artikkel. Foto: Hanna Hjardar

– Jeg fikk en epost fra en sint spanjol halv elleve på formiddagen, som ikke kunne skjønne hvordan jeg kunne stå bak noe så hårreisende. Da googlet jeg meg frem til saken og ropte ut i redaksjonen, sier Tollersrud.

Ny Tid oppdaterte torsdag saken på nett og kreditert den til annen forfatter, samt lagt inn en beklagelse.

– Tittelen og ingressen antyder at terrorangrepet var en «set up» fra den spanske regjeringen. Det er utrolig for meg å bli heftet ved en så stygg sak. Dette er falske nyheter som gir dette en helt annen alvorlighetsgrad, sier Tollersrud.

Hvilket etterspill saken får skal hun nå diskutere med sin redaktør i Morgenbladet.

Lie i Ny Tid beklager at feil journalist ble kreditert, men forsvarer artikkelen.

– Ny Tid sier ikke at dette var en iscenesatt terroraksjon, men vi viser til offentlig debatt i Spania. Artikkelen har flere aspekter, som handler om spenningen mellom katalanske og spanske myndigheter. Det er mye interessant informasjon der fra Spania. Kaller man det en konspirasjonsartikkel, lukker man offentligheten for begrunnede mistanker, nettopp hva Ny Tid holder på med, sier Lie.

Får statsstøtte

Ny Tid mottar i år 750.000 kroner i statsstøtte fra Norsk kulturråd.

– De får en betydelig statsstøtte. Vi forholder oss til søknader, løpende rapportering og publikasjoner som kommer ut, men det er klart at Kulturrådet er til stede i offentligheten og følger med på denne typen debatter som pågår nå. Vi er nysgjerrige på det som skjer nå, sier seksjonsleder Arne Vestbø i Kulturrådet til fagbladet Journalisten.(Vilkår)

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Mest sett på DNtv nå

Etterbørs Medier
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.

Anbefalte videoer