Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Silje Hopland Eik betegner «Gråtass»-filmene som en flopp. – Det fungerte ikke. Det må vi innrømme, sier hun. Her utenfor kontorlokalet til Cinenord på toppen av Akersbakken i Oslo. Foto: Cicilie S. Andersen
Silje Hopland Eik betegner «Gråtass»-filmene som en flopp. – Det fungerte ikke. Det må vi innrømme, sier hun. Her utenfor kontorlokalet til Cinenord på toppen av Akersbakken i Oslo. Foto: Cicilie S. Andersen les mer

Film

Tapte 46 millioner på «Gråtass»

Filmene om «Gråtass» har kjørt økonomien til produksjonsselskapet Cinenord i grøften. Også andre kjente barnekonsepter sliter med omsetningen. – Norge er ikke stort nok til å bygge merkevarer i, sier «Gråtass»-skaperen.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Cinenord har de siste årene slått seg opp som en av Norges største barnefilmprodusenter, først og fremst gjennom fem filmer og én NRK-serie om bestevennene «Karsten og Petra».

I februar i fjor lanserte selskapet den første av totalt tre filmer i en storsatsing på traktoren «Gråtass», filmet i Irland med et budsjett på over 60 millioner kroner til sammen.

Halvannet år og tre filmpremierer senere er snaut 14 millioner kroner tjent inn igjen, ifølge offentlige kinotall fra Norsk filminstitutt (NFI) og Filmweb.

Det bekrefter kommunikasjonsrådgiver Jakob Berg i NFI.

– Filmene om «Gråtass» solgte dessverre ikke like mange billetter som vi hadde håpet og trodd på. Vi må erkjenne at dette er en satsing vi ikke fikk til, sier daglig leder Silje Hopland Eik i Cinenord.

Publikum falt fra

«Gråtass» opplevde en bratt nedgang i publikumsoppslutning etter premieren på første film, «Gråtass – gøy på landet!», i februar i fjor. Etter et besøk på litt over 90.000 falt antall solgte billetter til rundt 50.000 da «Gråtass gir gass» hadde premiere i september samme år.

Den tredje filmen, «Gråtass redder gården», solgte snaut 22.000 billetter etter premieren i mars i år.

– Den første filmen klarte seg bra, den andre filmen gikk det litt dårligere med. Den tredje skled veldig utfor, sier Eik.

– Det er vanskelig å vite hva som gikk galt, sannsynligvis er det en kombinasjon av flere ting. Det var kanskje noe med selve konseptet som ikke var bredt nok. Vi trodde det skulle nå like bredt som «Karsten og Petra», sier hun.

Den siste Cinenord-produserte «Gråtass»-filmen, «Redder gården», ble sett av snaut 22.000 på kino. Foto: Cinenord

Millionsluk

Satsingen førte til et økonomisk uår for selskapet i fjor. Fordelt på hovedforetaket Cinenord as og «Gråtass»-selskapet Cinenord Kidstory bokførte selskapet et underskudd på drøyt 13,3 millioner kroner til sammen.

I årsberetningen skriver styret at selskapets egenkapital er tapt.

Cinenord as, årsresultat 2016 (i MNOK) 2016 2015 Endring
Omsetning 4,9 5,5 -10,9%
Driftsresultat (ebit) -8,7 -0,1 -%
Resultat før skatt -8,5 0,1 -%

En kombinasjon av utvikling av nye tv-konsepter og at «Gråtass» ble selskapets første store flopp er årsakene bak fjorårets resultater, sier Hopland Eik.

Cinenord Kidstory as, årsresultat 2016 (i MNOK) 2016 2015 Endring
Omsetning 11,9 18,5 -35,7%
Driftsresultat (ebit) -4,6 1 -%
Resultat før skatt -4,7 0,9 -%

– Vi lagde tre filmer, og det var en skuffende vurdering av oss. Vi tok en kjemperisiko, og så gikk det ikke slik vi håpet. Samtidig med dette har vi hatt en stor satsing på tv-seriekonsepter, og tatt alle prosjektutviklingskostnader i forbindelse med det. Det har vært en uheldig kombinasjon, forklarer Eik.

Skal reddes av «Karsten og Petra»

Cinenord forventer at inntektene fra tidligere prosjekter skal dekke inn det udekkede tapet i egenkapitalen. Tv-seriene som utvikles og nye filmer om «Karsten og Petra» i årene fremover, vil også sørge for inntekter.

– To nye filmer i oktober og neste år vil hjelpe veldig. Vi ser de filmene holder seg godt i markedet. Vi regner med å ta igjen en del av tapet der, sier Eik.

I år har imidlertid publikumsoppslutningen falt også for «Karsten og Petra». Den femte filmen i serien, «Ut på tur», solgte drøyt 136.000 billetter etter premieren i mars.

Det er 115.000 færre enn forrige film, «På safari», gjorde i 2015.

– Det har vært en klar dipp for «Karsten og Petra» også?

– Ja. Vi får se hvordan markedet responderer. Vi tror og håper at det fortsatt vil være interesse, sier Eik.

«Må satse internasjonalt»

Mens Cinenord har tapt stort på den grå traktoren, har rettighetshaveren Fantasifabrikken as i Tønsberg fortsatt inntekter.

I 2016 hadde selskapet en omsetning på 2,3 millioner kroner. Årsaken er at de siden 2013 har orientert seg med lansering av «Gråtass» internasjonalt og lisensiert ut norsk produksjon, forteller daglig leder Anne Thovsen i Fantasifabrikken.

– Vi har innsett gjennom å ha bygget opp «Gråtass» gjennom 20 år at Norge er et for lite land å bygge en solid merkevare i. Derfor har vi de siste årene endret vår organisasjon, ved at vi har satt ut på lisens til andre det vi selv har gjort tidligere i Norge. Slik ble Cinenord-filmene til. Vårt mål er å sende «Gråtass» ut i verden, sier hun.

Fantasifabrikken as, årsresultat 2016 (i MNOK) 2016 2015 Endring
Omsetning 2,3 2,6 -11,5%
Driftsresultat (ebit) 0,2 0,4 -50%
Resultat før skatt 0,2 0,4 -50%

Blant annet har de opprettet det britiske produksjonsselskapet Farmyard Stories ltd., som produserer en britisk utgave av «Gråtass», kalt «Little Grey Fergie» etter traktormerket Ferguson TE20.

Det har resultert i en serie kortepisoder publisert på Youtube, mobilspill og omfattende turnévirksomhet.

– Vi lagde syv små Youtube-episoder uten dialog i 2014. Nå har vi straks 270 millioner visninger samlet på kanalen vår, sier Thovsen.

Satser på Youtube etter underskudd

Også andre kjente norske barnefilmkonsepter sliter med omsetningen.

I fjor bokførte City of Friends as, produksjonsselskapet bak TV 2-suksessen «Vennebyen», et underskudd på 10,4 millioner kroner og en negativ egenkapital på drøyt 400.000.

I 2015 gikk selskapet 2,7 millioner i minus.

Vennebyen. TV 2-suksessen «Vennebyen» gikk med et underskudd på 10,4 millioner kroner i fjor. Foto: City of Friends as

Daglig leder Svein Andreassen sier underskuddet skyldes store avskrivninger, og at selskapet har satset på å bygge serien opp i andre kanaler enn lineær tv. Selskapet har sagt opp alle tv-avtaler, opplyser han.

– De siste par årene har barn beveget seg bort fra lineær tv, og da gjelder det for vår del å få flyttet vårt publikum over på kanalene våre på Youtube. Vi har i første omgang satset i Norge, Sverige, Danmark, Portugal, Brasil, Storbritannia og USA. Serien er dubbet på 29 språk, og i det ligger en mulighet til å nå mellom 150 og 200 land, sier Andreassen.

City of Friends as, årsresultat 2016 (i MNOK) 2016 2015 Endring
Omsetning 2,6 -%
Driftsresultat (ebit) -10,4 -2,7 -%
Resultat før skatt -10,6 -5,1 -%

Dårlig flyt for «Elias» før ny film

Selskapet Animando as, som forvalter rettighetene til redningsskøyten «Elias» har gått nesten seks millioner kroner i minus de siste to regnskapsårene, med et negativt resultat før skatt i fjor på 1,9 millioner kroner.

«Elias og Storegaps hemmelighet» kommer på kino i oktober. Rettighetsforvalterne i Animando as har gått nesten seks millioner i minus de siste to årene. Foto: SF Studios

I oktober er de aktuelle med den nye kinofilmen «Elias og Storegaps hemmelighet», som blir produsert sammen med Qvisten animasjon.

I 2015 ble den siste tv-serien om «Elias» gjort tilgjengelig på amerikansk Netflix.

Animando as, årsresultat 2016 (i MNOK) 2016 2015 Endring
Omsetning 3,4 3 13,3 %
Driftsresultat (ebit) -1,6 -3,9 -%
Resultat før skatt -1,9 -4,1 -%

Selskapet Kool produktion as, som produserer NRK Super-seriene «Elleville Elfrid» og «Hubert» melder om et underskudd på 1,3 millioner kroner.

Spark as, som står bak bøkene og NRK-serien om bjørnen «Brillebjørn» er blant barnefilmkonseptene som økte omsetningen sin i fjor. Selskapet økte inntektene med over 9 millioner fra 2015 til i fjor, og noterte en endelig omsetning på 11,6 millioner.

Også der satses det mot utlandet: «Brillebjørn» er allerede omdøpt til engelske «Bo Bear».(Vilkår)

Spark as, årsresultat 2016 (i MNOK) 2016 2015 Endring
Omsetning 11,6 2,5 364 %
Driftsresultat (ebit) 1,1 -0,6 -%
Resultat før skatt 1,1 -0,6 -%
  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Mest sett på DNtv nå

Etterbørs «Gråtass» Barnefilm Cinenord Norsk Filminstitutt Fantasifabrikken Film
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.