Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Årets avis på nett og papir!

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Film

Få får det til i Norge

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Hjemme i Norge er det færre som får til gode lisensieringsordninger til barnefilmene sine, sier Ole Smidesang i Skåppå kunnskapspark.

I november 2016 var han prosjektleder for rapporten «Når film blir mer enn bare film», som påpekte manglende styring av verdikjeden utenom filmproduktet i flere norske filmprosjekter.

– Jeg oppfatter at det er større profesjonalitet rundt merkevarebygging enn før, men man skyter på et bevegelig mål. Man må bygge et univers: Starte med en merkevare, tenke kommersielt helt fra starten av og å holde kontrollen på den intellektuelle eiendommen, sier Smidesang.

Unntakene i rapporten er «Kaptein Sabeltann» og «Knerten».

«Sabeltann»-universet har de siste fem årene omsatt for drøyt 43 millioner kroner på å forvalte rettighetene både på teaterforestillinger, én kinofilm og en rekke «Sabeltann»-leketøy ifølge regnskapene til Kaptein Sabeltann as.

I rapporten oppgis totalomsetningen til det filmatiske «Knerten»-universet å være på rundt 300 millioner kroner mellom 2009 og 2016.(Vilkår)

En av få norske filmserier som har hatt suksess med verdiskaping utenfor kinosalen er «Knerten» og Paradox. Foto: Paradox
Etterbørs Film
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.