Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Årets avis på nett og papir!

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Michael Fassbender i rollen som Harry Hole blir ikke møtt med lovord blant norske anmeldere. Likevel selger «Snømannen» godt med billetter. Foto: United International Pictures
Michael Fassbender i rollen som Harry Hole blir ikke møtt med lovord blant norske anmeldere. Likevel selger «Snømannen» godt med billetter. Foto: United International Pictures les mer

Film

Storsalg tross slakt

Kinodirektørene i Oslo, Bergen og Trondheim tror ikke anmelderslakten vil drepe billettsalget til Hollywood-filmatiseringen av «Snømannen».

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Storfilmen basert på Jo Nesbøs bestselger, som i sin helhet er innspilt i Norge, har premiere fredag.

Denne uken kom de første reaksjonene på filmen fra norsk presse, som i de aller fleste tilfeller ikke lot seg imponere nevneverdig.

NRK, Aftenposten, Adresseavisen, VG og Dagbladet trillet alle terningkast to til filmen, som har Hollywood-stjernen Michael Fassbender og svenske Rebecca Ferguson i hovedrollene.

«I filmens sluttscene faller skurken gjennom et hull i isen. Dette er ikke en metafor på denne påkostede filmen med utenlandske skuespillere og stort budsjett. Overhodet ikke. Slik må man ikke tenke. Denne filmen er verdens beste film», skrev DNs Bjørn Gabrielsen i sin anmeldelse tirsdag.

Les hele anmeldelsen her: Mesterverk i snø

Spilles for fulle saler

De mindre fordelaktige anmeldelsene har imidlertid hatt fint lite å si for billettsalget til filmen, ifølge kinodirektørene i tre av landets største kinobyer.

– Vi har solgt 16.000 billetter hittil. Av disse er i overkant av 12.000 billetter solgt i Oslo, sier direktør Jannicke Haugen i Nordisk Film Kino, Norges største kinokjede med over 20 kinoer i 14 byer.

I Oslo settes det opp 27 visninger på premieredatoen fredag, fra klokken ti om morgenen til klokken 23 på kvelden. Flere av visningene er nær utsolgt.

Haugen beskriver etterspørselen som veldig god.

– Kombinasjonen Jo Nesbø, Hollywood-stjerner og innspilling i Norge vekker åpenbart en god del interesse.

Tror på «Snømannen». Direktør Jannicke Haugen i Nordisk Film kino tror ikke dårlige anmeldelser vil påvirke billettsalget til «Snømannen». Foto: Nordisk Film Kino

Administrerende direktør Elisabeth Halvorsen i Bergen kino melder også om et sjeldent godt billettsalg på den andre siden av landet.

– Vi har solgt 4000 billetter så langt. Det er ikke mange filmer vi har et så høyt forsalg til, sier Halvorsen.

Bergen kino har solgt ut to utendørs førpremierer på Fløyen onsdag og torsdag.

I Trondheim er filmen satt opp med 21 visninger på premieredagen, og har solgt flere billetter på forhånd enn den nye «Star Wars»-filmen, som kommer i desember.

– Vi har solgt 2355 billetter. Det er mer enn vi har solgt til «Star Wars: The Last Jedi» så langt. Det er med andre ord bra forhåndssalg, skriver administrerende direktør Arild Kalkvik i Trondheim Kino.

Håper på «Askeladden»-effekt

Kinodirektørene tror ikke populariteten til «Snømannen» blir noe mindre av anmeldernes nedsabling. Publikum stoler ikke nødvendigvis blindt på anmeldelser, sier Haugen i Nordisk Film.

– Vårt inntrykk er at publikum ønsker å gjøre seg opp sin egen mening. Vi merker det for eksempel veldig godt med «Askeladden – I Dovregubbens hall», som nylig fikk ganske lunkne anmeldelser. Den har nå blitt sett av 180.000 personer og vi får svært gode tilbakemeldinger fra våre gjester. Vi håper selvfølgelig at det samme vil gjelde «Snømannen», sier hun.

Og legger til:

– For filmer som «Snømannen» er nok nysgjerrigheten så stor at anmeldelsene vil spille en mindre rolle, sier Haugen.

Administrerende direktør Elisabeth Halvorsen i Bergen Kino tror publikumsomtale vil løfte «Snømannen». Foto: Privat

Halvorsen i Bergen kino påpeker store forskjeller på hvor utsatt en film er for anmeldelser i pressen.

Særlig kan smalere titler, som har vanskelig for å nå igjennom blant storfilmene, løftes av gode anmeldelser, mener hun.

– Et nylig eksempel vi hadde var «I Am Not Your Negro», en relativt smal film, men som fikk veldig gode anmeldelser, og ble godt sett. Den effekten ser vi innimellom, sier Halvorsen.(Vilkår)

Etterbørs Snømannen Kino Nordisk Film Kino Hollywood Film
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.