Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Fra venstre: Maria Aas-Eng, Konsernsjef i Red, Morten Aas, Adm.dir. MTG, Aris Theophilakis, Adm.dir. i Futatsu og Ole Christian Apeland, Adm.dir. i Apeland. Foto: Gorm K. Gaare
Fra venstre: Maria Aas-Eng, Konsernsjef i Red, Morten Aas, Adm.dir. MTG, Aris Theophilakis, Adm.dir. i Futatsu og Ole Christian Apeland, Adm.dir. i Apeland. Foto: Gorm K. Gaare les mer

Medier

Mediebyråtopp Maria Aas Eng varsler skrell i tv-markedet

– Vi er i en spesiell situasjon, med en reklamekanal med store, store, store utfordringer, sa Maria Aas-Eng (39) i mediebyrået Red under en debatt fredag.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Under en debatt på mediekonferansen i Strömstad sa Aas-Eng sa at hun merker at annonsører er blitt mer usikre på om man skal bruke penger på tv-mediet.

– For første gangen ser vi at annonsørene på alvor vurderer hva de skal gjøre med sine tv-penger neste år. Jeg tror ikke at de største annonsørene kommer til å senke tv-budsjettet allerede neste år, men det er nok et mellomsjikt med mindre annonsører, som ikke har råd eller fleksibilitet til å annonsere på tv. Nå skjer endringen på ordentlig, sa Aas-Eng.

Vil kutte

Nylig ble det kjent at 43 prosent av de største norske annonsørene varsler at de vil redusere sine tv-budsjett fremover, gjennom Den store annonsørrapporten 2017.

Tv-kanalene økte i fjor prisene for annonsørene, og har så langt i år opplevd en økning på 4,2 prosent i reklameomsetningen, ifølge tall fra Mediebarometeret. Men tallene for september viste et lite taktskifte: Mens totalmarkedet fortsatte i vekst, falt investeringene i tv-annonsering med 1,9 prosent.

– Spørsmålet er om vi ser den effekten allerede, eller om det bare er en dipp akkurat i september. Vi må se tallene over tid før vi får et endelig svar, men det kan være et lite varsko, sa daglig leder Merete Mandt Larsen i Mediebyråforeningen til DN tidligere denne uken.

Mediekonferansen

  • Årlig konferanse arrangert av bransjeorganisasjonen Mediaforum, som består av medlemmer fra de kommersielle avdelingene til mediehusene og byråer. Mediaforum er i hovedsak et forum for folk som jobber med reklame og annonsemedier.
  • 2017-konferansen arrangeres på Strömstad Spa & Hotel. Temaet for årets konferanse er «Makt».
  • Dagens Næringslivs markedsavdeling er en av sponsorene av Mediekonferansen, men ikke arrangør av selve konferansen.
Vis mer

Tv-kanalenes utfordring er at seertiden i den kommersielle målgruppen mellom 20 og 49 år faller markant. Særlig i de yngste aldersgruppene forsvinner seerne fra lineær tv.

Det skaper problemer for annonsører, som holder lineær tv som det beste og mest virkningsfulle mediet for å nå bredt ut med sitt budskap på.

– Vi er i en spesiell situasjon, der vi har en reklamekanal med store, store, store utfordringer, som vi faktisk ikke har et godt alternativ til. Vi har pratet mye om det, men ikke kommet til et sted der vi kan gjøre noe med det, sa Aas-Eng under debatten.

Utopisk

Administrerende direktør i TV3- og Viasat-eier MTG, Morten Aass, understreker at utviklingen tvinger tv-kanalene til å ruste opp i andre plattformer, for eksempel gjennom strømmetjenester.

– Vi jobber med dette hver dag, og har det på kroppen hver dag. Det er klart det er en utfordring, men det er utopisk at det skal dukke opp en ny kanal som tv, der man kan klare å skape en like stor effekt som det tv-mediet gjør. Da må man nok ha en kombinasjon av ulike annonsekanaler, sa Aass. (Vilkår)

Etterbørs Mediebyråer Morten Aass Strömstad Maria Aas Eng Merete Mandt Larsen Medier
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.