Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Da vi i begynnelsen opplever Cathrines (Synnøve Macody Lund) forhold til kjæresten (Ken Vedsagaard) litt anstrengt og definitivt ambivalent, er det nettopp en av de røde trådene som må følges opp for at vi skal se hele bildet. Foto: Another World Entertainment Norway AS/Filmweb
Da vi i begynnelsen opplever Cathrines (Synnøve Macody Lund) forhold til kjæresten (Ken Vedsagaard) litt anstrengt og definitivt ambivalent, er det nettopp en av de røde trådene som må følges opp for at vi skal se hele bildet. Foto: Another World Entertainment Norway AS/Filmweb les mer

Film

Anmeldelse av «Hjemsøkt»: Godt psykogrøss

«Hjemsøkt» er en effektiv og ganske sofistikert skrekkfilm som går dypere uten å miste det gode grøsset.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Cathrine (Synnøve Macody Lund) reiser til Hadeland for å selge et praktfullt, men nedslitt gods etter at faren hennes er død. Hun har ikke vært der siden barndommen, og vil bare ha det unna. Men de lokale innbyggerne oppfører seg som om de har sett et spøkelse når hun henvender seg til dem, og megleren (Robert Skjærstad) er nokså vond å be.

Film

«Hjemsøkt», Norge 2017, regi Carl Christian Raabe, manus Maja Lunde, produsent Nicolai Moland, spilletid 79 minutter, sensur 15 år, norsk premiere 24. november.

Med: Synnøve Macody Lund, Ken Vedsagaard, Ebba Steenstrup Såheim, Jorunn Kjellsby, Robert Skjærstad og flere.

Vis mer

Uventede omstendigheter gjør at hun overnatter i huset, og oppdager snart at hun ikke er helt alene. Men hvem er det som romsterer i den avsidesliggende eiendommen?

Utgangspunktet er nokså standard til grøsser å være, men når manuset er skrevet av suksessforfatteren Maja Lunde («Bienes historie»), er det lov å ha forventninger om noe litt utenom det vanlige. Og sammen med regissør Carl Christian Raabe spiller hun effektivt på de psykologiske kreftene som settes i spill da det blir klart at Cathrine ikke har gode minner fra herskapshuset. Hun har i grunnen ikke minner i det hele tatt, bare noen glimt i hukommelsen som trenger seg brått og brutalt på som piskeslag mot netthinnen. Samtidig viser hun omsorg for en underlig, liten jente (Ebba Steenstrup Såheim) som til stadighet befinner seg i nærheten, og som ikke svarer like lett på alle de spørsmålene Cathrine har.

Til forskjell fra mange andre rene sjangerfilmer, henger «Hjemsøkt» sammen med hode og hale; da vi i begynnelsen opplever Cathrines forhold til kjæresten (Ken Vedsagaard) litt anstrengt og definitivt ambivalent, er det nettopp en av de røde trådene som må følges opp for at vi skal se hele bildet. Det er ikke alle spøkelser som er stedfaste, noen følger med og dukker opp når man minst venter det.

Åstedet for spøkelseshistorien er usedvanlig godt; den nedslitte, avsidesliggende herregården kommer komplett med vinterkulde og mørke, og inne står juletreet fremdeles pyntet, bart for nåler, fra en feiring for lenge siden, i en av de mange stuene som har stått forlatt og ser ut som tidsreiser i seg selv.

Skulle man pirke, er kanskje de plutselige lydene av og til i voldsomste laget og ville kanskje ha avstedkommet en annen slags reaksjon hos hovedpersonen. Men Synnøve Macody Lund klarer seg utmerket og ha dessuten et ansikt som godt tåler å lyssettes så bildet ikke bare reflekterer skjønnheten.

«Hjemsøkt» er et grøss for dem som liker å tenke litt underveis.(Vilkår)

Etterbørs Filmanmeldelser Film
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.