Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Mariam Jensen Saifi (19) og lillebror Yousef Mokhtar (10) så den første visningen av Karpe Diems «Adjø Montebello» på Ringen kino. Yousef fikk med seg en av de mange oppblåsbare grisene som sto utenfor kinosalen som et minne. Foto: Gunnar Lier
Mariam Jensen Saifi (19) og lillebror Yousef Mokhtar (10) så den første visningen av Karpe Diems «Adjø Montebello» på Ringen kino. Yousef fikk med seg en av de mange oppblåsbare grisene som sto utenfor kinosalen som et minne. Foto: Gunnar Lier les mer

Film

Solgte 17.000 kinobilletter til Karpe Diem-filmen med «geriljalansering»

Karpe Diem-filmen «Adjø Montebello» setter Kino-Norge på hodet i fire dager fra torsdag til søndag. Noen annonsørmagnet har filmen imidlertid ikke vært.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

– Filmen var skikkelig kul, sier Yousuf Moktar (10).

Sammen med storesøster Mariam Jensen Saifi (19) så han første visning av «Adjø Montebello», filmen om og med den populære rap-duoen Karpe Diem, på Ringen kino i Oslo torsdag formiddag. Yousuf har også en liten rolle i filmen.

– Vi har gledet oss en uke. Jeg har ikke ord, det var så bra, sier Saifi.

«Adjø Montebello» avslutter Karpe Diems musikkprosjekt «Heisann Montebello», som siden starten med et trippelt singelslipp i 2015 har gitt duoen skyhøye strømmetall, offentlig debatt, spellemannpriser og tre utsolgte konserter i Oslo Spektrum i vår.

Les Audun Vingers anmeldelse av filmen her: Karpe Diem på sitt beste

Solgt tusener av billetter

«Adjø Montebello» blir bare å se på kino i fire dager over hele landet, fra torsdag 7. til og med søndag 10. desember. I Oslo dominerer filmen kinoprogrammet i hele perioden.

På premieredagen hadde landets største kinokjede Nordisk Film kino reservert hele den sentrumsnære Ringen kino for visning av filmen, og totalt satt opp 37 forestillinger i Oslo fra klokken 11.30 torsdag formiddag. De fleste så godt som utsolgt. Fra torsdag til søndag skal filmen vises 125 ganger i Oslo alene.

«Adjø Montebello» beskrives som en eksperimentell film, som blandet konsertopptak, musikkvideo og drama. Foto: Akam1k3/Euforia

På landsbasis har Nordisk Film kino satt opp 207 forestillinger av filmen. Bergen kino skal vise filmen 17 ganger i løpet av firedagersperioden, og Trondheim Kino har 32 visninger planlagt.

Programdirektør Christin Berg i NF kino, som har 19 kinoer i 14 kommuner, sier kinokonsernet har solgt over 17.000 billetter i filmen til sammen, over 13.500 av dem i Oslo.

«Geriljalansering»

– Hva har de tjent på å sette filmen opp i en så begrenset periode?

– De har trukket konsertopplevelsen inn på kino, men også omstendighetene rundt. Dette fremgår for fansen i likhet med en konsert som en engangshendelse, der man er nødt til å være der når det skjer. Dette har fansen akseptert, fordi de er vant til det, sier Berg.

Hun beskriver filmen som et storbyfenomen, og henviser til den store andelen av billettsalget som kommer fra Oslo-kinoene.

Chirag Rashmikant Patel og Magdi Omar Ytreeide Abdelmaguid er blitt to av landets mest populære artister. Foto: Akam1k3/Euforia

I Bergen er det solgt 2200 billetter så langt, opplyser administrerende direktør Elisabeth Halvorsen i Bergen kino. I Trondheim har de torsdag solgt 3500 billetter, opplyser kinosjef Arild Kalkvik.

– At Karpe Diem bare slipper filmen i fire dager er jo nesten en geriljalansering, sier Kalkvik.

Administrerende direktør Ronny Lieblein i Media Direct Norge, markedsleder på kinoreklame i Norge, sier Karpe Diem ikke har skapt storinnrykk av annonsører. Foto: Media Direct Norge

Filmens regissør Thea Hvistendahl sier det hele tiden har vært meningen at filmen kun skal vises i en begrenset periode.

– Planen har hele tiden vært at det skal være mer et event, siden det ikke er en klassisk musikkdokumentar, sier hun.

Hvistendahl sier det ikke foreligger noen planer om å vise filmen utover de fire dagene på kino.

Ingen annonsørstorm

Til tross for trykket i forkant av kinopremieren, har ikke Karpe Diem-feberen gjort annonsørmarkedet hetere enn vanlig, ifølge landets ledende kinoreklamebyrå, Media Direct Norge. Kinoreklame har opplevd rekordvekst de siste årene, og Media Direct var utsolgt for reklameplass for året allerede i oktober.

– Det kan godt tenkes at Karpe Diem har trigget noen annonsører, men det er sjelden at man selger reklame for en og en film. Kinoprogrammet som til enhver tid foreligger er det som lokker annonsører, som Karpe Diem for så vidt er en del av, sier administrerende direktør Ronny Lieblein til DN.

Han kjenner ikke til spesifikke henvendelser fra annonsører som ønsker å vise reklamene sine i forbindelse med «Adjø Montebello».

– Det er ingen storm av annonsører på grunn av Karpe Diem alene, sier han.

Lieblein forklarer at kinoreklame som oftest selges gjennom langsiktige avtaler med annonsører rettet mot spesifikke målgrupper, som Media Direct lager en pakke med et spesifikt utvalg filmer til.(Vilkår)

Etterbørs Karpe Diem Kino Film
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.