Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Den norske krigsfilmen «Den 12. Mann» er romjulens best besøkte kinofilm. Foto: Nordisk Film
Den norske krigsfilmen «Den 12. Mann» er romjulens best besøkte kinofilm. Foto: Nordisk Film les mer

Film

Dette er romjulens kinovinner

Krigsdramaet «Den 12. mann» er den best besøkte kinofilmen så langt i romjulen, med nesten 70.000 solgte billetter. Totalt er drøyt 142.000 billetter solgt i løpet av julens første to dager.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

– Responsen har vært helt fantastisk, og veldig rørende. Jeg har fått meldinger fra gamle naboer og folk jeg jobbet med for 15 år siden, sier produsent Espen Horn i Motion Blur.

Han er produsenten bak krigsfilmen «Den 12. Mann», som er blitt romjulens store kinovinner. Siden premieren 1. juledag har 65.000 nordmenn løst billett til filmen, ifølge bransjeorganisasjonen Film & kino.

Les anmeldelsen av «Den 12. mann»: Fysisk action av høy klasse

Totalt har 69.058 billetter blitt solgt, inkludert førpremierer.

– Den 12. mann er en av filmene som virkelig har utmerket seg. Det er gledelig at en norsk film topper besøket de første juledagene, sier administrerende Guttorm Petterson i Film & kino.

«Den 12. mann» tar for seg flukten til motstandsmannen Jan Baalsruds fra tyske soldater under annen verdenskrig. Filmen er regissert av Harald Zwart, og har et totalbudsjett på 64 millioner kroner.

Håper på 200.000

Espen Horn sier seg godt fornøyd med besøkstallene, og tror filmen har potensial til å vokse opp mot nyttårshelgen.

– Jeg har et lønnlig håp om at vi kommer opp mot 200.000 i løpet av året. Ender vi mellom 170-200.00 skal vi være kjempefornøyde, sier han.

Originalt var «Den 12. mann» tiltenkt premiere tidligere i høsten. Premieredatoen ble imidlertid besluttet flyttet til juleperioden i sommer. Horn tror filmen kan fortsette også utover nyåret. Nyåret byr ikke på noen umiddelbare konkurrenter, sier han.

– Så dere et potensial i romjulen?

– Ja, vi så at det var en glippe. Vi trodde «Star Wars» etter å ha gått i syv-åtte dager ville duppe, og så ingen store konkurrenter hverken i romjulen eller utover i januar. Om vi nå holder oss tålmodige og nøkterne, tror jeg dette kommer til å funke, sier Horn.

Espen Horn er produsent i Motion Blur, som har produsert spillefilmen «Den 12. mann». Foto: Øyvind Elvsborg

God romjul

«Den 12. mann» står med sine 65.000 solgte billetter for nærmere 45 prosent av det totale kinobesøket så langt i romjulen.

Totalt har 142.372 kinobilletter blitt solgt i løpet av julens to første dager. Guttorm Petterson forventer at 27. desember vil gi 60.000 til. Det vil få tallet over 200.000 besøkende på tre dager. Romjulen er blitt en høytid for film, ifølge Guttorm Petterson.

– Etter bare to dager er kinobesøket som på en ellers normal helg med tre dager på kino, konstaterer han.

På plassen etter «Den 12. mann» kommer sci-fi-eposet «Star Wars: The Last Jedi», med nesten 27.000 besøkende. Totalt har snaut 342.000 kinobilletter blitt solgt til det siste eventyret om det godes kamp mot det onde i en galakse langt, langt borte siden premieren 13. desember.

Barnefilmene «Ferdinand», som hadde premiere 1. juledag, og «Paddington 2» følger på 3. og 4. plass. «Solsidan» er siste film på julens topp fem, opplyser Film & kino.(Vilkår)

Etterbørs Film
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.