Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Årets avis på nett og papir!

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Daniel Ek er sjef i Spotify. Foto: Shannon Stapleton
Daniel Ek er sjef i Spotify. Foto: Shannon Stapleton les mer

Reklame

Spotify mot børs med en verdi på 160 milliarder

Spotify kan bli verdsatt til 20 milliarder dollar på børs. I desember startet den svenske strømmetjenesten i det stille prosessen frem mot børsnotering i USA.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

På tampen av 2017 oversendte den svenske strømmetjenesten Spotify dokumenter med tanke på børsnotering til det amerikanske finanstilsynet, SEC.

Det var nettstedet Axios som først omtalte saken.

Ifølge nettstedet ønsker Spotify å gjennomføre en såkalt direkte notering. Dermed kan handel med aksjer i selskapet starte, uten at det gjennomføres kapitalutvidelse og nedsalg som ved en tradisjonell børsintroduksjon, såkalt Initial Public Offering (IPO).

Trenger ikke penger...

Ifølge Financial Times har ikke Spotify behov for å reise ny kapital, til tross for at selskapet nylig mottok et søksmål med krav om minst 1,6 milliarder dollar i erstatning fra rettighetsselskapet Wixen.

Wixen håndterer rettighetsspørsmål for en rekke artister, som Neil Young, The Doors, Tom Petty og Santana.

Alt skal imidlertid peke mot børsnotering i første kvartal, noe som betyr at Spotify kan bli det første store, allment kjente selskapet som går på børs i USA i 2018.

Selv om Spotify skal ha valgt en enklere vei til børsen enn det som er vanlig, er meglerhus som Morgan Stanley, Goldman Sachs og Allen & Co engasjert som rådgivere i prosessen, ifølge Financial Times.

... men tjener ikke penger heller

Strømmetjenesten har nå over 140 millioner kunder, hvorav 60 millioner er betalende abonnenter.

I forbindelse med en kapitalutvidelse i 2015 ble selskapet verdsatt til 8,5 milliarder dollar, men nå tror analytikere verdien ved en børsnotering vil kunne havne rundt 20 milliarder dollar.

Strømmetjenesten har klart å ta en suveren posisjon i strømmemarkedet, men er fortsatt langt unna lønnsomhet og har en rekke konkurrenter med enorme muskler – som Apple, Amazon og Youtube/Google.

I 2016 økte omsetningen i Spotify med 52 prosent til 3,3 milliarder dollar. Men underskuddet økte også kraftig og endte på cirka 600 millioner dollar.

I første halvår 2017 ble omsetningen 2,2 milliarder dollar, ifølge kildene til nettstedet The Information. Underskuddet ble ifølge Billboard anslått til mellom 100 og 200 millioner euro i samme periode.

I desember byttet musikkdelen av den kinesiske internettkjempen Tencent og Spotify aksjeposter på like under ti prosent med hverandre, noe som kan åpne veien til det kinesiske markedet for Spotify, ifølge Financial Times.

Northzone er med på lasset

I Norge nyter oppkjøpsfondet Northzone godt av verdistigningen til det svenske selskapet.

Northzone investerte i Spotify allerede i 2008, og fikk ifølge svenske Dagens Industri en eierandel på 15 prosent for 82 millioner svenske kroner.

Samme nettsted, DI Digital, hevder å vite at Northzone solgte deler av sin aksjepost for 1,3 milliarder svenske kroner i 2016.

Dette har Northzone aldri bekreftet.(Vilkår)

Etterbørs Musikk Spotify Strømming Amazon Apple Reklame
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.