Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Årets avis på nett og papir!

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Christine Calvert, høyskolelektor på Westerdals, sier de som vil trenge gjennom i Facebooks nyhetsstrøm blir nødt til tenke nytt for å engasjere og begeistre brukerne. Foto: Fartein Rudjord
Christine Calvert, høyskolelektor på Westerdals, sier de som vil trenge gjennom i Facebooks nyhetsstrøm blir nødt til tenke nytt for å engasjere og begeistre brukerne. Foto: Fartein Rudjord les mer

Markedsføring

Facebook dumper medier og annonsører

Facebook vil dumpe medier og annonsører til fordel for meldinger fra venner og familie i nyhetsstrømmen. Nyheten skrellet vekk 20 milliarder dollar av Facebooks børsverdi fredag morgen.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

– Å lese artikler eller se videoer passivt er kanskje ikke så bra, selv om de er underholdende eller informative.

Slik begrunner Zuckerberg den siste varslede omleggingen av nyhetsstrømmen på Facebook-sidene til rundt to milliarder brukere.

Motstykket er, ifølge en oppdatering Facebook-sjef Zuckerberg la ut fredag, når sosiale medier brukes til å ha kontakt med folk vi bryr oss om.

Facebook-sjef Mark Zuckerberg varsler endringer. Foto: Reuters/NTB Scanpix

– Vi føler mer samhørighet og mindre ensomhet, noe som henger sammen med mål på lykke og god helse på lang sikt, skriver Facebook-sjefen.

Ifølge Facebook skal venner og familie løftes høyere opp i nyhetsstrømmen, mens selskaper og offisielle sider med «offisielle» budskap skal ned.

Omleggingen er konsekvensen av tilbakemeldinger Facebook har fått fra brukerne om at oppdateringer fra selskaper, merkevarer og medier utkonkurrerer «personlige øyeblikk» i nyhetsstrømmen som får medlemmene til å ha mer kontakt med hverandre.

De avhengige må ut av boblen

Nyorganiseringen kan få store konsekvenser for både nyhetsmedier og markedsførere.

Christine Calvert er høyskolelektor på den private høyskolen Westerdals Oslo ACT.

Hun tror merkevarebygging ved hjelp av ansatte i selskapene, mer bruk av influencers som bloggere, og smartere segmentering er blant svarene på utfordringen fra Facebook.

– De som har gjort seg avhengige må komme seg litt ut av boblen sin, se på hva de gjør, hvilken effekt det har (eller ikke har) og prøve å se på seg selv utenfra. Er de gode nok til å engasjere, begeistre, tenke nytt, eksperimentere, spør Calvert.

Kan utløse aksje-smell

Adam Mosseri, sjefen for Facebooks nyhetsstrøm, advarer i et innlegg på Facebook om at medier og selskaper vil kunne oppleve svakere rekkevidde for sine oppdateringer som følge av at Facebook kommer til å løfte innhold fra familie og venner.

Fredag falt Facebook-aksjen med over fire prosent umiddelbart etter at børsen åpnet i USA, som følge av nyheten om omleggingen.

Det tilsvarer et fall i Facebooks børsverdi på over 20 milliarder dollar.

Etter tre timers handel var Faecbook-aksjen fortsatt ned rundt 3,5 prosent.

Justeres hele tiden

Øyvind Solstad, som i høst gikk fra stillingen som sjef for sosiale medier i VG til Global Social Media Manager i Hurtigruten, lar seg ikke stresse.

Øyvind Solstad er Global Social Media Manager i Hurtigruten. Foto: Gunnar Lier

– Facebook justerer på algoritmene sine hele tiden. Det får vi gjort lite med. Så vi fortsetter med å vise folk den utrolige naturen som skipene våre seiler gjennom. Vi profesjonaliserer bruken vår av video, og bruker krefter på å være dialog med dem som snakker med og til oss, skriver han på Messenger.

Hurtigruten følges på Facebook av rundt 210.000 globalt, og har forskjellige sider for ulike markeder som oppdateres en eller flere ganger om dagen.

Vil bli mindre avhengig

Informasjonsdirektør Even Westerveld i DNB fikk nylig ansvar for å styre en ny sammenslått avdeling for Media, etter at en spesialavdeling for sosiale medier ble integrert med de andre kommunikasjonsgrenene i DNB.

DNBs nye Media-divisjon vil ha 17 ansatte.

DNBs hovedside på Facebook er likt av 375.000 personer. Tar man med DNB Eiendom og DNBs øvrige Facebook-sider har banken cirka 700.000 følgere.

– Vi har dreid vår innholdsproduksjon i retning av mer engasjement og interaksjon den siste tiden. Det kommer vi til å fortsette å gjøre, og det tror vi Facebooks algoritmer vil fortsette å sette pris på. Vi tror omleggingen egentlig bare betyr at dårlig innhold ikke vil nå ut, mens godt innhold vil fortsette å nå ut. Innhold som engasjerer er innhold som opererer på kanalens premisser og handler om interaksjon mellom mennesker og ikke enveis kommunikasjon, sier Westerveld.

Han sier DNB bruker mye ressurser på å kommunisere med publikum på sine egne plattformer.

– Vi jobber med å bli mindre avhengig av å betale for å komme inn i feeden til folk. Å være avhengig av andre gjør oss mer sårbare og vil sannsynligvis bare koste mer og mer, sier Westerveld.

Mister ikke nattesøvnen

Svært mange medier er de siste årene blitt avhengige av Facebook for å få trafikk inn til sine sider, der de kan selge annonser til egne kunder.

Digitalredaktør Ola Stenberg i VG synes det er vanskelig å spå konsekvensene av den varslede omleggingen.

– Det er vanskelig å gi noen klokkeklare svar på, men det er en reell sjanse for at nyheter vektes ned, bekrefter Stenberg.

Han sier VG er i en annen posisjon enn en del andre medier, fordi trafikk fra Facebook fortsatt bare utgjør tre-fire prosent av totaltrafikken til VG. VGs hovedside på Facebook er likt av 491.000 personer, mens VG Meninger og VG Sporten har henholdsvis 131.000 og 97.000 «likes».

– Det gjør at vi ikke mister nattesøvnen når sånne endringer kommer, sier Stenberg.

Flyselskapet Norwegians kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen konstaterer at Facebooks algoritmer endres hele tiden.

– Vi kommer fortsatt til å vektlegge godt bilde- og videoinnhold, ta følgerne våre med «behind the scenes» i Norwegian, dele nyheter og ikke minst gi gode tilbud på flyreiser til spennende destinasjoner, skriver han i en tekstmelding.

SAS hevder å være Skandinavias største flyselskap på Facebook med over 1,2 millioner følgere.

– Det digitale landskapet utvikles konstant, og vi følger denne utviklingen gjennom å distribuere både relevant og interessant innhold på Facebook og i de andre kanalene, skriver pressesjef Knut Morten Johansen i SAS i en tekstmelding.(Vilkår)

NORWEGIAN AIR SHUTTLE ASA

Omsetning Vis alle regnskapstall

Les mer

Kilde: Proff.no

Etterbørs Sosiale medier Digital markedsføring VG SAS Norwegian Markedsføring
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.