Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Administrerende direktør Erik Harrell i Kahoot da de feiret 50 millioner månedlige aktive brukere med egen Kahoot, kake og kaffe i juni 2017. Foto: Hanna Kristin Hjardar
Administrerende direktør Erik Harrell i Kahoot da de feiret 50 millioner månedlige aktive brukere med egen Kahoot, kake og kaffe i juni 2017. Foto: Hanna Kristin Hjardar les mer

Teknologi

Kahoot har nådd 70 millioner månedlige brukere

Det norske quiz-spillet hadde en brukervekst på 75 prosent i 2017. Av selskapets 70 millioner månedlige brukere, er 1,8 millioner norske.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Torsdag annonserte Kahoot at selskapet har passert 70 millioner månedlige brukere siden oppstarten i 2013 og at over 1,6 milliarder spillere har deltatt i en «kahoot» på plattformen siden den gang.

Kahoot! as

  • Kahoot er et quiz-spill som ofte blir brukt i læringsøyemed, ved at en lærer eller elevene selv lager en quiz med spørsmål om temaet klassen jobber med.
  • Ikke en app, men spilles fra en nettside, som gjør Kahoot tilgjengelig for de fleste apparater og i land med lav internetthastighet.
  • Stiftet i 2011 under navnet Mobitroll av NTNU Technology Transfer, Johan Brand, Jamie Brooker, Åsmund Furuseth og Morten Versvik. Kahoot ble lansert i august 2013.
  • I stor grad bygd på arbeidet til spillteknologiprofessor Alf Inge Wang ved NTNU.
  • Til sammen er det investert 22,5 millioner dollar i selskapet, 182 millioner kroner etter dagens kurs.
  • Ledes i dag av amerikaneren Erik Harrell, som er tidligere finans- og strategidirektør i Opera. Johan Brand ledet selskapet frem til september 2016.
  • 54 ansatte, hovedkontor i gründerkollektivet Mesh i Oslo.

Kilde: Brønnøysundregistrene, DN, Kahoot

Vis mer

– Vi er selvfølgelig veldig fornøyd med veksten, som først og fremst er forårsaket av lærere, studenter og bedriftsbrukere. Veksttallene våre viser at det finnes et stort behov der ute, innen alle aldersgru

Kahoot vil slippe selskaper inn i klasserommet

pper, til å gjøre læring både mer engasjerende og mer morsomt, sier Erik Harrell, CEO i Kahoot til DN.

Harrell viser til at Kahoot blir en stadig viktigere del av den infrastrukturen lærere og opplæringsansvarlige i bedrifter bruker innen læring.

– Et eksempel på dette, er at 40 prosent av lærere i USA brukte Kahoot! i 2017. Mer enn 50 prosent av alle elever og studenter i USA brukte Kahoot! månedlig i løpet av 2017, forteller han.

Selskapet startet som en norsk teknologi der brukere kan lage og dele quizer. Det har gjort Kahoot til et viktig læringsverktøy på skoler over hele verden. Siden oppstarten er spillene produsert, delt og tatt i bruk i over 200 land.

Vil tjene penger

I 2016 sto Kahoot oppført uten inntekter og en omsetning på litt over fire hundre tusen. I tillegg hadde selskapet et driftsunderskudd på over 15 millioner kroner.

I sommer skrev DN om at Kahoot hentet 80 millioner kroner i kapital fra investorer bare ti måneder etter at selskapet hentet en lignende sum.

Microsoft og venturefondene Northzone og Creandum er selskaper som investerte i det norske selskapet i tillegg til en rekke private investorer.

Målet har vært på kort sikt å få bedrifter til å betale penger for å bruke Kahoot. På lang sikt har planen vært å tjene penger på å la selskaper promotere seg mot klasserommene ved å lage quizer lærere kan velge i, samt skape en markedsplass for å selge ferdigutviklede quizer.

I 2017 har selskapet lansert Kahoot! Studio som tilbyr pensumtilpassede spill for lærere og elever, Kahoot! Plus for bedrifter og organisasjoner og en ny mobilapp.

Selskapet har jobbet med hvordan Kahoot kan kommersialiseres. Gjennom lanseringen av Kahoot Pluss har det sett en økning i inntekter.

– Vi ser allerede en kraftig økning i faste inntekter fra Kahoot! Plus og er veldig fornøyd med volumet vi har oppnådd så langt. Av de kundene som bruker Kahoot! Plus i dag finner vi blant annet Facebook og Uber. Vi tror det ligger store muligheter i bedriftsmarkedet, særlig med tanke på den mengden bedriftsbrukere vi allerede har, forteller Harrell. (Vilkår)

Etterbørs Kahoot Erik Harrell Teknologi
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.