Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Eivind Brevik, instituttleder for teknologi på Westerdals Oslo ACT, besøkte denne uken Høyskolen Kristiania i Bergen. Der studerer Kristina Supphellen (24, til venstre) og Stine Kallestad (22), som håper å få en teknologibasert masterutdannelse til Bergen. Foto: Eivind Senneset
Eivind Brevik, instituttleder for teknologi på Westerdals Oslo ACT, besøkte denne uken Høyskolen Kristiania i Bergen. Der studerer Kristina Supphellen (24, til venstre) og Stine Kallestad (22), som håper å få en teknologibasert masterutdannelse til Bergen. Foto: Eivind Senneset les mer

Teknologi

Lobbyekspert: Fnyser av teknologigigantenes skolesatsinger

Google, Facebook og Apple tilbyr gratis verktøy for å komme seg inn i norsk utdannelse og skole. – Gjennomtenkte lobbytiltak for å sikre sin markedsposisjon, sier lobbyekspert Ketil Raknes.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Denne uken ble det kjent at Westerdals blir ett av 70 utdannelsessteder i Europa som skal ta i bruk utvalgte deler av Apples ettårige program for å lære studenter å lage apper for Apples operativsystem iOS. Opplegget heter «Alle kan kode» og er knyttet opp til Apples programmeringsspråk Swift.

– Vi vil levere undervisningen basert på en blanding av Apples undervisningsopplegg, eget undervisningsopplegg, samt egne forskningsresultater, sier leder Eivind Brevik for Institutt for teknologi på Westerdals Oslo ACT, som er en del av Høyskolen Kristiania.

Skolesatsingen fra mobilkjempen Apple er bare ett av flere grep fra amerikanske teknologikjemper for å nærme seg norsk utdannelse:

  • Google tilbyr for eksempel norske skoler en komplett, digital verktøykasse, som i likhet med «Alle kan kode» er helt gratis.
  • Facebook lanserte denne uken et program kalt «Facebook Community Boost EU». Hensikten er å hjelpe både mennesker og bedrifter med å utvikle digital kompetanse som de trenger for egen utvikling, og å skape nye arbeidsplasser. Målet er å «utdanne en million mennesker og forretningsdrivende i EU innen 2020,» blant annet i egne læresentre (såkalte hub-er) i Spania, Italia og Polen, ifølge en pressemelding fra selskapet.

Lobbykamp om skoleverket

Doktorgradsstipendiat Ketil Raknes ved Høyskolen i Kristiania skriver på en doktorgrad om lobbyisme. Han mener de amerikanske teknokjempenes satsing på utdannelse er helt bevisst.

– Jeg mener de er gjennomtenkte lobbytiltak for å sikre sin markedsposisjon gjennom å vise samfunnsansvar. Spørsmålet vi andre bør stille oss, er i hvilken grad det er bra for samfunnet at kommersielle aktører går inn i et av velferdsstatens kjerneområder som er utdannelse, sier Raknes.

Doktorgradsstipendiat Ketil Raknes ved Høyskolen i Kristiania skriver på en doktorgrad om lobbyisme. Foto: Aleksander Nordahl

– Dette handler jo først og fremst om å befeste sin konkurranseposisjon i markedet ved å låse flest mulig mennesker til Facebook sine teknologiske løsninger. At norske unger er dårlige i matematikk, handler mest om å finne på et passende påskudd. Teknologiselskapene lever godt på at mange politikere har et veldig naivt syn både på sektoren og disse selskapenes enorme makt, sier Raknes.

– Det er ikke sånn at «alt som er bra for Google og Facebook er bra for verden», tvert imot er det mye som er bra for disse selskapene som er dårlig nytt for oss både som borgere og skattebetalere, sier han og legger til:

– Hvis Facebook brenner så sterkt for utdannelse og velferdssamfunnet, kan de jo begynne med å betale skatt.

Ingen «gratis lunsj»

Westerdals-leder Eivind Brevik er klar over at samarbeidet med utdannelsesinstitusjoner som Westerdals har betydelig verdi for Apple.

– Dette kan jo godt være noe Apple blant annet gjør for at våre studenter skal fungere som ambassadører for dem når de begynner som brukere og utviklere hos fremtidige arbeidsgivere i det offentlige eller i næringslivet.

– Samtidig må jo forretningsmodellen være at leverandører som Apple kan ta betalt for produktene sine ett eller annet sted, sier han.

– Ser dere i det hele tatt noen motforestillinger mot å gå inn på et slikt samarbeid med Apple?

– Nei, for avtalen er ikke ekskluderende. Studentene eksponeres for en rekke teknologier og vi sier ikke nei til å samarbeide med andre. Det er ingen klausuler om eksklusivitet for Apple, sier Brevik.

Skal være reklamefri

Sentralstyremedlem Tormod Korpås i Utdanningsforbundet sier alle selskaper som søker innpass i Skole-Norge må vurderes grundig og kritisk.

Forbundet organiserer 170.000 lærere og pedagoger, som møter stadig mer høyrøstede krav om at elevene må læres å kode og programmere.

Korpås mener det kan være problematisk å bruke tjenester fra Google, Facebook og Apple fordi dette kan ha en betydelig merkevarebyggende effekt hos elevene.

– Norsk skole skal ifølge Opplæringsloven være reklamefri. Dermed er det både problematisk og bekymringsverdig om skolen blir en slagmark for kampen om markedsandeler mellom de største selskapene i verden. På den andre siden er disse selskapene så store at alle er nødt til å forholde seg til dem både privat og i jobb/skole-sammenheng, skriver Korpås i en epost.

Har ikke kartlagt omfanget

Staten og Utdanningsdirektoratet har ikke retningslinjer for bruk av læremidler eller ressurser i undervisningen, opplyser divisjonsdirektør Erik Bolstad Pettersen i Utdanningsdirektoratet.

Hvor mange skoler som bruker programvare og opplegg fra amerikanske teknologiselskaper vet ikke norske myndigheter.

– Vi har ikke kartlagt omfanget av skolenes bruk av gratis digitale læringsressurser, skriver Bolstad i en epost.

Akkurat som Tine skolemelk

Torgeir Waterhouse er direktør for internett og nye medier i interesseorganisasjonen IKT Norge og blant grunnleggerne av den norske bevegelsen «Lær Kidsa Koding». Han mener bakgrunnen for at Apple, Facebook og Google tilbyr gratis produkter for skole og utdannelse er sammensatt.

– Det er alt fra en viss andel «betale tilbake til samfunnet», til en klar bevissthet om at folk har for svak digital kompetanse – både den enkelte og i spesielle yrkesgrupper. For Apple er dette for eksempel interessant fordi det gir både brukere, kunder, partnere og fremtidige ansatte høyere kompetanse, sier Waterhouse.

– Men dette er også en form for markedsføring?

– Ja, de tjener jo direkte og indirekte på å være i utdannelsesmarkedet, på samme måte som «gamle» leverandører som Tine og forlagshus både tjener direkte på å selge skolemelk og skolebøker og på at dette bygger merkevaren deres blant skoleelevene, sier Waterhouse.

Apple: Koding er grunnleggende

Apple ville ikke la seg intervjue om saken, men videresender uttalelser fra Apples toppsjef Tim Cook i forbindelse med lanseringen av «Alle kan kode»-programmet i Europa i forrige uke.

– Koding er en grunnleggende ferdighet for dagens arbeidskraft, og gjennom «Alle kan kode» gir vi mennesker verden rundt muligheten til å lære koding, skrive kode og lære bort koding, sa Cook.

Facebook: Skreddersydd opplevelse

Facebook svarer ikke på spørsmål om hvilken forretningsmessig interesse nettsamfunnet har av å øke satsingen innenfor digital utdannelse.

Via sin norske pressekontakt opplyser en ikke navngitt talsperson for Facebook at folk som kommer til læresentralene vil bli tilbudt «en skreddersydd opplevelse», hvor alle vil få vurdert sine egne digitale evner før de tilbyr relevant opplæring.

Deretter vil en med gode digitale ferdigheter få tilbud om kurs i digital markedsføring eller koding.

En med dårligere digitale evner kan bli tilbudt kurs i enkle ting som hjelp til å bruke en nettbank.

Google: Enkelt, rimelig, allsidig

Google oppgir at programvarepakken G Suite for Education har 70 millioner brukere «worldwide», mens 20 millioner lærere og studenter bruker Google Classroom.

Christopher Conradi, som er norgessjef for Google Cloud, sier G Suite for Education er gratis for utdannelsesinstitusjoner og kommer til å fortsette å være det.

Spørsmål om forretningsmodellen bak programvarepakken har selskapet ikke besvart, men viser blant annet til at Chromebooks, som er enkle maskiner som kjører på Googles systemer, var den bestselgende enheten for skoler i Sverige i 2016.(Vilkår)

Etterbørs Markedsføring Omdømme Google Apple Westerdals Oslo ACT Teknologi
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.