Gatesmart digitalisering

Maskiner vil fremover i økende grad ta beslutninger på våre vegne. Hvem blir dirigenten når de smarte byene orkestreres?

Dersom den digitale infrastrukturen i en by privatiseres eller låses fast til lukkede standarder, blir digitaliseringen det motsatte av innovasjon, skriver artikkelforfatteren. Her er to selvkjørende elektriske minibusser som går mellom togstasjonene Gare de Lyon og Gare d'Austerlitz i Paris. Foto: Zacharie Scheurer/AP/NTB Scanpix
Dersom den digitale infrastrukturen i en by privatiseres eller låses fast til lukkede standarder, blir digitaliseringen det motsatte av innovasjon, skriver artikkelforfatteren. Her er to selvkjørende elektriske minibusser som går mellom togstasjonene Gare de Lyon og Gare d'Austerlitz i Paris. Foto: Zacharie Scheurer/AP/NTB Scanpix
Publisert 25. January 2018, kl. 19.47Oppdatert 5. April 2018, kl. 20.17