Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Årets avis på nett og papir!

Sol-sjef Jan Thoresen har snudd underskudd til overskudd og laget algoritmestyrt mobilapp for å tilfredsstille folks nyhetshunger. Foto: Fredrik Solstad
Sol-sjef Jan Thoresen har snudd underskudd til overskudd og laget algoritmestyrt mobilapp for å tilfredsstille folks nyhetshunger. Foto: Fredrik Solstad les mer

Teknologi

Algoritmer styrer nyhetsbildet i nyhetsappene

I Kina får mobilbrukere skreddersydd og tilpasset nyhetsinnhold rett inn på mobilen. Norske medier vil gjøre det samme, og tar i bruk algoritmer for å nå målet.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

En kinesisk, algoritmestyrt mobilapp for nyheter kalt Toutiao ble i 2017 den mest verdifulle nykommeren blant verdens «enhjørninger».

Betegnelsen brukes om oppstartsselskaper som krysser grensen og får en verdsettelse på en milliard dollar eller mer.

Gjennom kapitalutvidelser i fjor ble Toutiao priset til hele 20 milliarder dollar, ifølge en oversikt på nettstedet Recode, basert på data fra Pitchbook.

Den kinesiske nyhetsappen Toutiao skal ha 120 millioner daglige brukere. Foto: Toutiao

Algoritme

En algoritme brukes innen matematikk og databehandling om en fullstendig og nøyaktig beskrivelse av fremgangsmåten for løsning av en beregningsoppgave eller annen oppgave.

Kilde: Store norske leksikon (snl.no)

Vis mer

Den skyhøye verdsettelsen skyldes Toutiaos raske vekst og måten algoritmer brukes for å finne og tilpasse innhold til den enkelte brukeren. Toutiao skal allerede ha passert 120 millioner daglige brukere.

Toutiao oppgir overfor finansavisen Wall Street Journal at selskapet samarbeider med 20.000 tradisjonelle nyhetsmedier. Men, noe som er enda viktigere for nyhetsstrømmen Toutiao tilbyr, er materialet som kommer fra 800.000 «nye» individuelle produsenter av nettbasert video og annet innhold.

Ved hjelp av kunstig intelligens og algoritmer blandes video, strømmetjenester, sosiale medier og tradisjonelle nyheter til en personlig miks, som folk ikke klarer å løsrive seg fra:

Gjennomsnittsbrukeren bruker mer enn 70 minutter daglig på Toutiao, ifølge Wall Street Journal.

Norske forsøk

Drømmen om en app på mobilen som gir brukeren nøyaktig den nyhetsoppdateringene hun ikke visste hun ville ha, lever også hos den norske nettportalen Sol og økonominettstedet E24.

Hos ABC Startsiden ble utfallet motsatt. Ifølge Startsiden-sjef Espen Udland (56) ble satsingen på den algoritmedrevne nyhetsappen Feedo stanset ved årsskiftet 2016/2017.

Nedleggelsen fant sted kort tid før Telenor solgte Startsiden til Trygve Hegnar og hans selskap Periscopus.

Feedo fra ABC Startsiden finnes ikke lenger.

Feedo var laget etter modell av sjekkeappen Tinder:

  • Ved å «swipe» nyhetssaker til venstre på skjermen, kunne brukeren fortelle appen at hun ikke ønsket å se lignende saker.
  • Et sveip til høyre var beskjed om at man var interessert i mer.

Etter hvert skulle Feedo lære hva leseren var interessert i og tilpasse innholdet individuelt.

– Vi satset både tid og penger på denne tjenesten, men fikk ikke nok bruk/nådde ikke kritisk masse av brukere og derfor valgte vi å legge ned satsingen, sier Startsiden-sjef Espen Udland. Han understreker at de fikk positive tilbakemeldinger fra dem som testet og forble brukere av mobilappen.

Ifølge Udland vurderer ABC Startsiden å bruke teknologien fra Feedo i andre tjenester. Hva det kostet å lage nyhetsappen, vil han ikke ut med.

– Vi brukte en del penger, men ønsker ikke å kommentere på størrelse, skriver han.

Sols nyhetsapp ble lansert i desember.

Sol stanset nedgangen

Jan Thoresen (45) er administrerende direktør og ansvarlig redaktør for nettstedet Sol.no.

De siste årene har trafikken vært på vei nedover med aldrende brukere og fall i annonseinntektene.

Nå er trafikkfallet på desktop-versjonen stanset, og like før jul lanserte nettstedet en mobilapp for nyheter som bruker maskinlæring og algoritmer for å forstå innhold og lesemønstre.

Hensikten er å levere en stadig bedre nyhetsfeed til brukerne – ikke ulikt kinesiske Toutiao.

– Vi har lært maskinen å forstå norsk og tagge og sortere sakene automatisk, slik at vi vet mer om hva artikkelen handler om enn nettavisene selv gjør, sier Thoresen.

Lesere som klikker på en sak på Sols forside i appen, blir sendt direkte til den opprinnelige nyhetskilden i Sol-appens egen, interne nettleser. Dermed er det de opprinnelige nyhetskildene som «får klikket» og kan selge reklame på trafikken.

Sol-sjefen mener posisjonen som inngangsport til nyhetsbildet er mer attraktivt enn på lenge, etter Facebooks kunngjøring om at innhold fra profesjonelle nyhetsmedier vil bli vektet ned for å gjøre brukernes nyhetsstrøm mer «personlig» igjen.

– Det er en gavepakke til Sol. Appen vår økte med 66 prosent på seks uker – fra 35.000 til 58.000 daglig brukere, sier Thoresen.

MinE24-appen kom i september.

16.384 mulige forsider

Økonominettstedet E24 lanserte nyhetsappen MinE24 i slutten av september 2017. En algoritme styrer hvilke saker hver enkelt bruker får se når de åpner MinE24.

– Det er ganske enkle regler som ligger til grunn for algoritmen. Den bygger på en kombinasjon av hvilke valg leserne har gjort når det gjelder hvilke kategorier de ønsker å lese om, og vår egen vurdering av den enkelte sakens viktighet og varighet. En formel beregner ut fra dette hvilken forside det er best å vise til hver enkelt bruker, ut fra 16.384 mulige forsider som foreligger til enhver tid og som løpende oppdateres, sier Per Valebrokk (45), ansvarlig redaktør og administrerende direktør i E24.

Hvor mange som bruker appen daglig, vil ikke E24 dele offentlig, men Valebrokk sier seg fornøyd med utviklingen.(Vilkår)

Etterbørs Medier Apper Aller Media Trygve Hegnar Sol.no Teknologi
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.