Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Årets avis på nett og papir!

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Administrerende direktør Nina Riibe i Geelmuyden Kiese as og Konsernsjef Hans Geelmuyden i Geelmuyden Kiese-gruppen. Foto: Javad Parsa
Administrerende direktør Nina Riibe i Geelmuyden Kiese as og Konsernsjef Hans Geelmuyden i Geelmuyden Kiese-gruppen. Foto: Javad Parsa les mer

Pr

Geelmuyden Kiese-sjefen om tilstanden da hun tok over selskapet: – Stemningen var ikke spesielt god

Byråinntekten økte, men omsetningen falt for Geelmuyden Kieses norske selskap – som ikke er i nærheten av konsernsjef Hans Geelmuydens vekstmål.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

– Vi startet jo året da jeg tok over med to millioner kroner i minus. Det gjør noe med en organisasjon med så mange konkurransedrevne mennesker. Stemningen var ikke spesielt god. Det må vi kunne si, sier administrerende direktør Nina Riibe i pr-byrået Geelmuyden Kiese Norge.

Geelmuyden Kieses norske avdeling endte med en vekst i byråinntekt – bruttoomsetning minus varekostnader – fra 113 millioner kroner til 114,7 millioner kroner i 2017. Det skjedde til tross for at bruttoomsetningen falt med over 20 millioner kroner, blant annet grunnet færre ekstraordinære eventer og 25 prosent færre seniorrådgivere enn året før.

Geelmuyden Kiese-gruppen

  • Norges største pr-byrå, etablert av Hans Geelmuyden og Jo Kiese i 1989.
  • Har virksomhet i Sverige og Danmark, og er blant Skandinavias største kommunikasjonsbyråer med totalt 150 ansatte.
  • Geelmuyden Kiese Gruppen teller 164 ansatte, og har kontorer i Bergen, København, Oslo og Stockholm. I 2017 hadde gruppen en byråinntekt på 167 millioner kroner.
  • En tredjedel av omsetningen kom fra kontorene i København og Stockholm.
  • Resultat før bonus og utbytte ble 8 millioner kroner.
Vis mer

Etter at flere seniorer sluttet og konsernsjef Hans Geelmuyden skiftet administrerende direktør i GK Norge i mars, har Riibe jobbet med å få GK-skuten på rett kjøl.

Året endte med et driftsresultat på 8,3 millioner kroner, som er litt svakere enn de to foregående årene. Driftsmarginen ble på syv prosent, som er under konsernsjef og majoritetseier Hans Geelmuydens mål på ti prosent årlig margin. Geelmuyden ønsker også vekst på ti prosent i byråinntekt årlig. I 2017 ble det to prosent vekst.

– Vi klarte ikke ti prosent i 2017. Vi strekker oss etter det på nytt i 2018. Hvis vi hadde hatt strenge mål om marginer hvert eneste år, slik byråer som er eid av de amerikanske kommunikasjonsnettverkene har, hadde GK aldri vært der det er nå. Vi skal investere i faget – det er det viktigste for oss, sier Geelmuyden.

Uenighet om fjoråret

Geelmuyden understreker at regnskapet ikke er revisorstemplet.

– Som største eier er jeg fornøyd og glad for jobben Nina har gjort i Norge. Hun måtte rydde opp i endel ting da hun overtok, etter en dårlig start på fjoråret, sier Geelmuyden.

Tidligere norgessjef Morten Hofgaard Jørstad er ikke enig i Geelmuyden og Riibes fremstilling av tilstanden selskapet var i da han i februar 2017 sluttet som administrerende direktør for GK Norge.

– Det er ikke riktig at vi hadde to millioner i minus på kontoen da jeg sluttet som leder i GK. Men at markedet i starten av 2017 var roligere enn vi hadde forventet er korrekt. Flere av våre større kunder hadde utsatt prosjekter til påfølgende kvartal, skriver Jørstad i en epost til DN.

– For øvrig ser jeg tilbake på mine ti år i GK med glede, og ønsker gamle kolleger lykke til i fremtiden, understreker han.

Jørstad ledet også GK i Danmark gjennom 2014 og 2015.

Vant NSB-kontrakt

Regnskapene for hele Geelmuyden Kiese-gruppen – med byråene Norge, Sverige og Danmark – er ikke helt klare. Geelmuyden opplyser at byråinntekten trolig vil ligge på rundt 170 millioner kroner, og resultatet mellom 8 og 8,5 millioner kroner.

– For Norges del har vi en helt annen aktivitet nå enn for et år siden. Vi har mange flere kunder vi jobber med, og vant nylig kontrakter med NSB, som blir en stor kunde, sier Riibe.

Andre selskaper GK nylig har inngått avtaler med, er Perestroika as, som er eid av Frederik W. Mohn, Høyskolen Kristiania, Bufdir, Paleet, Grieg Seafood og Moroccon Oil.

Ikke fornøyd med Sverige

Geelmuyden forteller at GKs danske selskap hadde et bedre år i 2017 enn året før og resultatet endte på nær 1,5 millioner danske kroner. I Sverige, der GK har rundt 23 ansatte, var det tyngre. Selskapet skiftet administrerende direktør i mai – inn kom Johan Brandt som ny sjef.

– Han overtok et underskudd på 1,2 millioner kroner, og leverte et lite overskudd i andre halvår. Jeg har sagt til Brandt at han får de midlene han trenger for å skaffe oss mer seniorkompetanse. De store investeringene våre gjør vi primært i Sverige. Der er vi altfor små, sier Geelmuyden.

Han påpeker at Sverige er det største kommunikasjonsmarkedet i Norden og sier GK ønsker å doble antall ansatte på Stockholm-kontoret.

Geelmuyden Kiese har i de siste årene bygd opp en større kreativ avdeling – og beveget seg langt inn i det som primært har vært reklamebyråenes område. Geelmuyden er også åpen om at han i større grad har satt Try-konsernet som benchmark, istedenfor å ville sammenligne seg selv med kommunikasjonsbyråer som First House og Gambit.

Likevel er det fremdeles det mer tradisjonelle samfunnskommunikasjonen som drar mest penger for Geelmuyden Kiese Norge.

– Markedskommunikasjon og digitale kanaler har vært vekstområdet vårt. Når du investerer i vekst, så koster det noe. Tradisjonell samfunnskommunikasjon har bedre lønnsomhet enn det nye vi har satset på. Det har også noe med timeprisen til rådgiverne. Det nærmer seg, men fremdeles står det tradisjonelle i GK for en større andel av inntektene enn det nye, sier Riibe.

Hun legger samtidig til at satsingen på kreative jobber har medført at GK i 2017 hadde sitt mest prisvinnende år gjennom tidende.

Rød lue

Geelmuyden Kiese forfremmet i desember Margrethe Geelmuyden, Vibeke Hauge og Eva Sannum til partnere. Selskapet har nå 18 partnere.

– Jeg synes dette er kjempemorsomt. Margrethe ble nylig partner her, selvfølgelig helt merittert. Min eldste datter jobber også her. Jeg har to barn til. Den ene har valgt en annen vei, og den siste er 15. Avkommet må selv velge hva de ønsker å drive med, sier Hans Geelmuyden.

Han understreker at ingen av hans aksjer er til salgs.

– Jeg har til smør på maten, har de pengene jeg trenger, og kan ikke tenke meg noe morsommere å jobbe med enn kommunikasjon, kundene våre og GK. Så får vi se hva neste generasjon gjør. Dette er ikke et selskap der familien kan sitte i et styre og tro at den leder bedriften. Man må være tett på, ut i myra, sammen med kunder og ansatte, sier Geelmuyden.

Geelmuyden har nylig fylt 61 år, men sier han ikke har planer om å gi seg. GK-toppen eier over 80 prosent av selskapet og ønsker å være operativ konsernsjef en stund til.

– Jeg har satt den øvre grensen på 70 for meg selv, med tanke på operativ ledelse. På 61-årsdagen, tok jeg avslutningsvis på meg en rød lue for å signalisere langsiktighet. Mange mener jeg ligner stadig mer på Olav Thon. Det oppfatter jeg som et kompliment, sier Geelmuyden.(Vilkår)

Etterbørs Reklame Hans Geelmuyden Nina Riibe Geelmuyden Kiese Pr
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.