Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Årets avis på nett og papir!

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Snap-kursen økte nesten 50 prosent onsdag. Foto: Richard Drew
Snap-kursen økte nesten 50 prosent onsdag. Foto: Richard Drew les mer

Finans

Venture Factory-direktør Even Aas-Eng: – Et samlet analytikerkorps over hele verden har ikke filla peiling

Even Aas-Eng var overbevist om at Snap ville levere. Onsdag steg aksjen nesten 50 prosent.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Snap-resultatene slo ned som en liten bombe tirsdag etter børsens stengetid. Analytikerne hadde vært altfor pessimistiske, både til inntektene og kundetilstrømningen til deres sosiale nettverksapp, Snapchat. Kursen steg 26 prosent med en gang i handel etter børsens stengetid, og onsdag har himmelferden bare fortsatt.

– Det er helt spinnvilt og ganske festlig. Et samlet analytikerkorps over hele verden har ikke filla peiling. Det skal ikke skje at folk tar så feil, sier Even Aas-Eng, administrerende direktør i Venture Factory, som driver en rekke oppstartsselskaper.

Aas-Eng investerte deler av sparepengene i Snap-aksjer i høst da kursen var 13,2 dollar per aksje. Sluttkursen onsdag var 20,75 dollar per aksje, opp nesten 50 prosent. Han ønsker ikke å si noe om hvor mye han har investert eller potensielt tjent på investeringen.

Even Aas-Eng leder Venture Factory som består av selskapene Filter, Newslab, Inviso Media, Mymuse, Opt, Talent Media og Vstech. Foto: Gunnar Blöndal

Ikke perfekt, men …

Aas-Eng mener grunnen til at analytikerne bommet, er at de ikke forstår dynamikken i reklamebransjen. Selv baserte han kjøpet delvis på egen opplevelse som kjøper av reklame.

Han viser til at Snapchat i fjor sommer innførte en selvbetjent plattform for annonser. Kritikerne påpeker at den er mye dårligere enn Facebooks plattform. Det er han ikke uenig i, men mener at pengene strømmer inn i Snapchat fordi mange synes Facebook er for dyrt.

- Snapchat-annonsene er foreløpig rimeligere, og annonsører søker seg dit. Men for at Snapchat skal fortsette veksten, må de forbedre annonseteknologien sin og tiltrekke seg nye brukere, sier han.

Han viser til at Facebook også slet med inntektene før de fikk annonsene plassert i brukernes nyhetsfeed, og mener Snapchat var i samme situasjon, før de fikk nye systemer.

– Facebook hadde masse annonser, men de var uinteressante. De fikk ikke betalt og systemet var ikke selvbetjent.

Anbefaler salg

Ikke alle lar seg overbevise av de siste tallene.

– Selv om dette markerer et klart trendskifte, lurer vi på hvor mye av disse forbedringene som er bærekraftige, skriver MoffettNathanson-analytiker Michael Nathanson, ifølge Marketwatch.

Han har kursmål på ti dollar og salgsanbefaling.

Snap-aksjen endte onsdag på 20,75 dollar per aksje, opp 47,58 prosent. Det er høyere enn kursen ved børsemisjonen, som var 17 dollar. Snap er nå verdsatt til 24,7 milliarder dollar. (Vilkår)

Etterbørs Finans
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.