Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Årets avis på nett og papir!

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Konsernsjef Rolv Erik Ryssdal og Schibsted annonserte torsdag morgen tallene for fjerde kvartal 2017. Foto: Javad Parsa
Konsernsjef Rolv Erik Ryssdal og Schibsted annonserte torsdag morgen tallene for fjerde kvartal 2017. Foto: Javad Parsa les mer

Medier

Schibsted avsluttet 2017 med resultathopp

Schibsted avslutter et sterkt 2017 med en resultatvekst på nær 40 prosent. I VG demmer nå avisens digitale inntekter opp for fallet i omsetningen på papir.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Schibsted, som eier mediehus som Aftenposten, VG og Aftonbladet, samt rubrikktjenester som Finn og Blocket, leverte et driftsresultat før av- og nedskrivninger (ebitda) på 695 millioner kroner i fjorårets fjerde og siste kvartal.

Det er en økning på 39 prosent sammenlignet med fjorårets resultat i fjerde kvartal på 501 millioner kroner.

Omsetningen i årets fjerde kvartal ble 4,45 milliarder kroner, en solid økning fra snaut 4,1 milliarder i fjor.

Sterkt år for konsernet

De sterke tallene for fjerde kvartal avsluttet et godt 2017 for Schibsted, understreker konsernsjef Rolv Erik Ryssdal i konsernets kvartalspresentasjon.

– Den positive utviklingen er et resultat av våre store satsing i rubrikkmarkedet, publisistvirksomhet og i Schibsted Vekst, skriver konsernsjefen.

Schibsteds totale tall for 2017 ble som følger:

  • Et driftsresultat før av- og nedskrivninger på 2,6 milliarder kroner, mot drøyt 2,1 milliarder i 2016.
  • En omsetning på 16,9 milliarder kroner, mot snaut 15,9 milliarder kroner i 2016.

VG demmer opp papirfall med nettvekst

Et godt år var det også for Schibsteds største norske avis, VG. Avisen leverte en liten vekst i årsomsetning fra 1,70 milliarder i 2016 til 1,74 milliarder i fjor.

Dette skyldes et fall i inntektene på papir, som i 2017 endte på 882 millioner kroner. I 2016 sto offline-inntektene, som Schibsted kaller dem, for over en milliard av VGs totalinntekter. Samtidig sørger en økning i inntekter online for at VG holder omsetningen jevn. I 2017 omsatte VG for 863 millioner kroner herfra, en økning fra 683 millioner kroner i 2016. Det utgjør en vekst på over 26 prosent.

Sjefredaktør Gard Steiro og VG leverte gode tall for 2017. Foto: Adrian Øhrn Johansen

I kvartalspresentasjonen bemerker Schibsted at fjerde kvartal ble det første kvartalet i VGs historie der inntektene på nett var høyere enn fra papir, i størrelsesordenen 240 mot 207 millioner kroner.

Driftsresultatet ble på 339 millioner kroner, en solid bedring fra 272 millioner året før. Driftsmarginen ble på 19 prosent.

Fall for abonnementsavisene

Samtidig melder konsernet om et fall i omsetning for sine norske abonnementsaviser, Aftenposten, Bergens Tidende, Fædrelandsvennen og Stavanger Aftenblad.

Totalt omsatte konsernets norske aviser for 2,52 milliarder i fjor, et fall fra snaut 2,85 milliarder kroner i 2016. Fallet skyldes i hovedsak svikt i inntektene fra papirutgavene, som faller fra 2,23 milliarder i 2016 til 1,89 milliarder i 2017.

Konsernsjef Ryssdal er imidlertid godt fornøyd med tallene fra Schibsted Media, divisjonen som drifter konsernets mediehus.

– Mediehusene våre leverer nok en gang gode resultater. Antallet digitale abonnenter er fortsatt i vekst, og produktfokuset vårt innen digitale annonser bærer frukter, som fører til en solid digital omsetningsvekst, sier Ryssdal.

I motsetning til VG klarer imidlertid ikke Schibsteds abonnementsaviser å demme opp papirfallet med vekst i nettinntekter. 631 millioner kroner ble fasit for abonnementsavisenes digitale inntekter fra 2017, 16 millioner kroner høyere enn de var i 2016.

Driftsresultatene ble samlet på 185 millioner kroner i fjor, mot 161 millioner i 2016.

Schibsteds største avis, svenske Aftonbladet, opplevde også et fall i omsetning fra 1,93 milliarder i 2016 til 1,86 milliarder i fjor. Også der var hovedårsaken et fall i papirinntekter, som en liten økning i digitale inntekter ikke klarte gjøre opp for.

Vokser stort i rubrikkmarkedet

Schibsted Marketplaces

Schibsted-konsernet delte seg i september i to divisjoner, Marketplaces og Media.

Sondre Gravir er administrerende direktør i Marketplaces, og har en ledergruppe på ni personer rundt seg.

Schibsted Marketplaces har i dag 38 produkter i 22 land, blant annet norske Finn og loppemarkedsappen Shpock, som brukes av flere enn 30 millioner brukere.

Antall ansatte teller over 3000, deriblant over 1000 i Spania. På hovedkontoret i Barcelona jobber 150 med plattformløsninger på tvers av landegrenser.

Vis mer

Schibsted melder også om vekst i sin rubrikkvirksomhet, styrt av divisjonen Schibsted Markedsplaces, med markedsledende selskaper som Finn, svenske Blocket og franske Leboncoin. Konsernet driver totalt 38 markedsplasser i 22 land, og økte omsetningen totalt i 2017 sammenlignet med året før.

Totalt omsatte Schibsteds markedsplasser for drøyt 871 millioner euro i 2017, en økning fra 733,2 millioner i 2016.

Driftsresultatet økte til 339,3 millioner euro i fjor, opp fra 292,8 millioner året før.

I Norge, der Schibsted er tilstede med Finn og loppisappen Shpock, omsatte konsernet for 201,2 millioner euro, en økning på nær 18 prosent fra 2016, der omsetningen var på snaut 171 millioner euro. Driftsresultatet i Norge økte fra 72,1 millioner euro i 2016 til 82,3 millioner i 2017.

Også i Frankrike opplevde Schibsted sterk vekst. Ved hjelp av markedsledende Leboncoin, omsatte konsernet for 257,4 millioner euro i 2017, opp fra 214 millioner i 2016. Driftsresultatet økte til 152,5 millioner euro, fra 129,2 millioner i 2016.

Imidlertid ble Sverige et marked som ikke leverte vekst i fjor. Der eier Schibsted blant annet markedslederen Blocket.se. Omsetningen i Sverige gikk ned med én million euro, fra 110 millioner i 2016 til 109 millioner i fjor. Også driftsresultatet ble svakere, med 58,2 millioner euro i 2017 sammenlignet med 62,1 millioner i 2016.

Schibsted skriver i kvartalspresentasjonen at de svakere resultatene fra Sverige i hovedsak skyldes et fall i inntektene til Servicefinder, en markedsplass som hjelper kunder og tjenesteleverandører å komme i kontakt med hverandre.(Vilkår)

SCHIBSTED ASA

Omsetning Vis alle regnskapstall

Les mer

Kilde: Proff.no

Etterbørs Schibsted VG Aftenposten Medier
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.