Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Årets avis på nett og papir!

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Konsernsjef Robin Reed i Gaming Innovation Group presenterte spillselskapets resultater på Hotel Continental i Oslo. Foto: Javad Parsa
Konsernsjef Robin Reed i Gaming Innovation Group presenterte spillselskapets resultater på Hotel Continental i Oslo. Foto: Javad Parsa les mer

Spill

Frykter smell på 80 millioner

Nye regler for spillreklame og betalingstjenester kan ta med seg over 80 millioner kroner av omsetningen for Gaming Innovation Group i år.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Oppdatert med riktig kjøpesum for Stk Marketing: 240 millioner kroner.

Det børsnoterte spilldataselskapet Gaming Innovation Group (GIG) fikk et resultat før skatt på 3,7 millioner euro i fjerde kvartal 2017, opp fra 2,2 millioner euro i samme periode året før.

Omsetningen var nær doblet i kvartalet til 40 millioner euro.

Den bratte veksten skyldes blant annet fem oppkjøp av såkalte affiliate-markedsføringsselskaper i 2017, med en samlet kjøpesum på cirka 580 millioner kroner.

Dette er nettsider bygget for å være blant de øverste gratistreffene på Google når folk søker etter ord som «nettcasino», «storspiller» eller «freespins».

Skal man betale for å havne høyt, kan hvert klikk koste opp mot 100 kroner.

Ekstremt godt innhold

I juli betalte GIG-selskapet Innovation Labs ifølge en børsmelding 240 millioner kroner for det norske selskapet Stk Marketing Ltd.

– De hadde laget ekstremt godt innhold for spillere, som gjorde at de har veldig gode søkeposisjoner og får mye trafikk. Derfor hadde de også veldig god inntjening. Trafikken fra Google er gratis, det er blant annet derfor vi kjøpte selskapet. Det gir stor trafikk inn til kunder av våre tjenester, forklarer konsernsjef Robin Reed.

Ved siden av spillmarkedsføring har GIG to andre ben å stå på. Det ene er drift av egne pengespill, det andre er utvikling og drift av spillsystemer og plattformer for andre spilloperatører.

GIG

  • Gaming Innovation Group (GIG) er et norsk spill- og teknologiselskap med hovedkvarter på Malta og holdingselskap i Delaware, USA.
  • Totalt har GIG 650 ansatte fordelt på Malta og avdelinger i Danmark, Norge, Spania og Gibraltar.
  • I 2017 fikk GIG en omsetning på 120,4 millioner euro og et resultat før skatt på 0,6 millioner euro.
Vis mer

Et sentralt nøkkeltall i pengespillbransjen er FTD, eller First Time Depositors, altså nye kunder som setter inn penger og begynner å spille på nett.

I fjerde kvartal økte antall FTD'er som ble henvist fra en av GIG Medias Google-tilpassede nettsider til 35.200. GIG Gaming hadde hele 182.565 aktive «real money players».

Den foregående tremånedersperioden var tilfanget av helt nye spillere 29.050,

Rammes av regler

Selv om Malta er blitt et kraftsentrum for den nettbaserte gamblingindustrien, er ikke virksomheten like populær i alle land.

I Norge er det forbudt for alle andre enn Norsk Tipping og Norsk Rikstoto å markedsføre pengespill på nett i Norge.

På resultatfremleggelsen måtte Reed varsle om at inntil 80 millioner kroner i omsetning kan bli borte i 2018, som følge av strengere regler i flere av markedene GIG opererer i.

Dels skyldes dette at GIG i fjerde kvartal 2017 stanset alt reklamesalg på sine nederlandske nettsider for markedsføring av pengespill, etter krav fra nederlandske spillmyndigheter. Dels skyldes det EUs nye betalingstjenestedirektiv PSD2, som innebærer at GIG fra 13. januar i år sluttet å kreve transaksjonsgebyr fra kundene.

Reed har også hendene fulle med innstramninger i Storbritannia, som vil ramme lønnsomheten på kort sikt.

Kritisk til norsk forbudslinje

I Norge får bare Norsk Tipping og Norsk Rikstoto lov til å drive med pengespill.

Likevel går trolig minst halvparten av pengene nordmenn bruker på nettbaserte pengespill til utenlandske aktører som driver utenfor norsk regulering.

Robin Reed mener det beste ville vært å regulere også denne delen av markedet og høste skatteinntekter til fellesskapets beste.

Men i stedet kan reguleringen bli enda strengere.

Ap og KrF tok nylig til orde for at Norge bør blokkere nettsidene til uregulerte pengespillselskaper, mens regjeringen i fjor sa den vil arbeide for reklameforbud for ulovlige spill på tv.

Ifølge Reed overholder GIG alle lover og regler der selskapet opererer. Men han mener det norske spillmonopolet må opphøre og at lovlydige utenlandske spillselskaper må få slippe til.

– Ved å innføre en regulering som åpner for hele bransjen, kan de lykkes i å kanalisere over 95 prosent av aktiviteten på spill inn i regulerte former, med operatører som er villig til å føye seg etter utrolig strenge krav. Dette er børsnoterte selskaper med institusjonelle eiere som ønsker å være stolte av det de driver med, sier Reed.

– Men spillselskapene tilbyr hundrevis av euro for å få folk til å opprette konto hos dem?

– Det handler om hvem som kan tilby best pris. For sluttbruker er pris viktig, sier Reed.

– Det minner også om «første skudd gratis»?

– Det synes jeg er fryktelig ufint mot våre hundretusenvis av kunder. Det står også folk på gaten og tilbyr første måned gratis for et abonnement på DN eller andre aviser, og andre lokker med at hver tiende kaffekopp gratis.

– Men det er ganske velkjent at spill skaper avhengighet?

– Jo, og det er noe GIG tar på høyeste alvor. Vi ønsker å være med og eliminere spillavhengighet. For å få til det må både selskaper, myndigheter, ideelle organisasjoner og andre som tjener på dette jobbe sammen for å få slutt på spillavhengighet. Vi har mye kunnskap om temaet og har ansatt eksperter på spilladferd. De utdanner alt vårt personell som jobber ut mot kunder til å identifisere problematisk spilleadferd. De er under stående instruks til øyeblikket å stenge ned en konto dersom det er mistanke om problematisk spilleadferd, sier Robin Reed.(Vilkår)

Etterbørs Pengespill Gaming Innovation Group GIG Kvartalstall Resultater Spill
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.