Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Årets avis på nett og papir!

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Fra venstre: Finansdirektør Per Olav Monseth og konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media. Foto: Aleksander Nordahl
Fra venstre: Finansdirektør Per Olav Monseth og konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media. Foto: Aleksander Nordahl les mer

Medier

Polaris inn i hjemleveringsselskap: – Får man kjørt full gass er potensialet ubegrenset

Adresseavisen-eier Polaris Media kjøper 34 prosent av Schibsteds aksjer i logistikkselskapet Helthjem Netthandel.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

– Dette har vært et samarbeid som har pågått over tid, gjennom at våre distribusjonsselskaper har vært en del av Helt Hjem-satsingen. Vi har veldig tro på det som gjøres, og ønsker å bidra enda mer til at vi lykkes gjennom vårt eierskap, sier finansdirektør og ansvarlig for forretningsutvikling Per Olav Monseth i Polaris.

Helthjem Netthandel (HHN) selger og utvikler løsninger for distribusjon av varer handlet på nett, og har avtaler som sikrer et distribusjonsnettverk som dekker 90 prosent av landets husstander, ifølge selskapet selv.

Selskapet har vært heleid av Schibsted Distribusjon siden Amedia solgte seg ut høsten 2017. Nå kommer altså et nytt mediehus inn på eiersiden, med Polaris Medias oppkjøp av 34 prosent av aksjene.

Monseth forteller at Polaris ser på satsingen som et potensielt viktig inntektsområde.

– Helt Hjem har et produkt som er unikt og utrolig kundevennlig. Får man kjørt full gass er potensialet ubegrenset. Ambisjonene er store, og det er derfor vi ønsker oss inn på eiersiden.

Administrerende direktør Tove Nedreberg (t.v.) i Polaris Media Midt-Norge og representanter fra Schibsted Distribusjon under signeringen av avtalen torsdag. Foto: Ludvig Fjellberg

Vil «eie hjemmet»

– Netthandelsmarkedet vokser i et enormt tempo. Samtidig forventer dagens forbrukerne rask, enkel og rimelig levering helt hjem til døren. I 2020 er det forventet at det vil handles 85 millioner pakker på nett, nesten tre ganger så mange som i fjor. Det sier litt om potensialet vårt. Vi har en ambisjon om å «eie hjemmet» som leveringspunkt i fremtiden, sier daglig leder Anders Lunde Angen i Helthjem.

Polaris Media kjøpte aksjene i HHN i en rettet emisjon 8. mars. Emisjonen skal brukes til å finansiere videre vekst i selskapet, heter det i børsmeldingen.

Schibsted Distribusjons eierandel blir på 66 prosent etter emisjonen.

Helthjem omsatte i 2016 for over 21,3 millioner kroner, en økning på 432 prosent fra året før. Selskapets kostnader eskalerte i takt med utgiftene, og sørget for et negativt driftsresultat på drøyt tre millioner kroner – tilsvarende året før.

Foreløpige tall for 2017 viser en omsetning på 36,5 millioner kroner, og et driftsresultat på minus 4,2 millioner kroner.

Monseth mener veksten i e-handel vil fortsette behovet for gode distribusjonsløsninger.

– Helt Hjem har et nettverk oppe og leverer på døren. De har en fremskutt og god posisjon, med et godt produkt, og kan ta en sterk markedsposisjon i fremtiden.

Sikrer sterk eiertrio

Helthjem er glade for at Polaris kommer inn som nok en sterk eier i Helthjem-nettverket.

Allerede eier Schibsted Distribusjon logistikkselskapet Helthjem Mediapost, it-selskapet Distribution Innovation og frokostleverandøren Morgenlevering.no sammen med Amedia.

– Når Polaris Media nå også har kjøpt seg inn i nettverket med sin eierandel i HHN, er vi tre sterke eiere av selskaper i Helthjem-nettverket. Sammen er vi godt rigget til å skape en bærekraftig business, blant annet gjennom å satse på nye tjenester som øker distribusjonsvolumene, sier styreleder Cathrine Laksfoss i Helthjem.

Selskapet lanserte i fjor høst konseptet megtildeg.no, en tjeneste der varer hentes fra døren til avsenderen og sendes til ønsket mottager. Tjenesten ble lansert i samarbeid med blant annet Schibsted-eide Finn.no, for å gjøre det enklere for kundene å transportere varer kjøpt på markedsplassen.

– Vår landsdekkende og effektive avisdistribusjon er et glimrende utgangspunkt for å utvikle nye forretningsområder som krever rask levering helt hjem til norske forbrukere. Morgenlevering.no, som leverer ferske brød og andre frokostprodukter på døren til folk, er et godt eksempel på en ny tjeneste som fyller et behov hos norske forbrukere, sier Laksfoss.(Vilkår)

Etterbørs Medier
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.