Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

Spill

«Fortnite» skyter seg inn på spilltoppen etter «Pokémon Go»

Over 50.000 Youtube-seere følger med når Elias Rådlund (20) spiller overlevelsesspillet «Fortnite». Spillsuksessen fra Epic Games har ført til dramatiske fall i aksjekursen til konkurrentene.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

–Jeg får litt hjertebank når jeg spiller, smiler Elias Rådlund alias «KimePlays».

I 2016 jaktet millioner på virtuelle skapninger med «Pokémon Go» på mobilen. Nå er det kampspillet «Fortnite: Battle Royale» som fenger verden over.

Flere ganger i uken lager Youtube-profilen Elias «KimePlays» Rådlund (20) videoer der han spiller Fortnite. Foto: Marte Christensen

Spillet starter med at du slippes ned i en hangglider med opptil 100 andre spillere, og det eneste spillkarakterene har tilgjengelig er en øks. Med den kan man samle inn både våpen og andre ressurser for å beskytte seg. Vinneren er den som står igjen til slutt.

«Tok noe helt voldsomt av»

Kanaldirektør Ivar Steen-Johnsen i Nordic Screens, et mediehus og Youtube-nettverk rettet mot unge brukere, er ikke i tvil om at «Fortnite» er blitt et like stort – hvis ikke større – kulturelt spillfenomen som både «Pokémon Go» og «bygg-din-egen-verden»-spillet «Minecraft» har vært tidligere år.

Kanaldirektør Ivar Steen-Johnsen i Youtube-nettverket Nordic Screens. Foto: Per Ståle Bugjerde

– Fortnite tok noe helt voldsomt av de to siste ukene i januar og har holdt seg der siden. Det overgår også Youtube-tallene «Pokémon Go» hadde for snart to år siden. I søk er «Fortnite» også større på Youtube enn «Minecraft» noen gang har vært i Norge, sier han.

«Fortnite»

  • I spillmoduset Fortnite Battle Royale lander opp til 100 spillere på en øde øy med øks som eneste våpen. Kartet blir hele tiden mindre på grunn av en farlig storm, og spillerne må dermed bevege seg. Målet er å være den siste spilleren, eller laget, som er i live. Ved å utforske øyen kan du finne nye og større våpen.
  • «Fortnite»-utvikler Epic Games uttalte i januar at spillet hadde lastet ned over 45 millioner spillere. Tallet er trolig langt høyere i dag. I februar var 3,4 millioner logget på samtidig på spillselskapets servere, ifølge spillutviklerne.
  • Det kinesiske nettselskapet Tencent kjøpte 40 prosent av aksjene i Epic Games i 2013 for 330 millioner dollar.
Vis mer

Ifølge Steen-Johansen har det bare gjennom Nordic Screens-nettverket blitt spilt «Fortnite»-videoer på norsk i 250.000 timer i løpet den siste måneden. Flesteparten av klippene er nærmest uredigerte videoer av Youtube-brukere som viser frem ferdigheter i spillet.

I januar avslørte «Fortnite»-utvikler Epic Games at 45 millioner personer hadde lastet ned overlevelsesspillet på 100 dager, og analyseselskapet Sensor Tower anslår at Epic Games dro inn 15 millioner dollar, rundt 118 millioner kroner, bare på Iphone-utgaven av spillet fra 15. mars til 6. april.

Kinesiske eiere

I likhet med «Pokémon Go» er «Fortnite» gratis, og finansierer gjennom såkalte mikrotransaksjoner. Blant annet koster det 190 kroner å kjøpe 2500 V-bucks, som er den interne valutaen i spillet.

– Du kan kjøpe deg nye antrekk og utseende, såkalte «skins», så der ligger forretningsmodellen til spillutviklerne. Men du blir ikke bedre i «Fortnite» av disse endringene, sier Steen-Johansen.

Epic Games er privateid av blant annet det kinesiske nettselskapet Tencent, og trenger derfor ikke å avsløre den økonomiske inntjeningen «Fortnite». Hva spillselskapet har tjent totalt på kjøp i spillet er derfor usikkert.

Milliardfall

Konkurrentene har derimot fått merke den sterke konkurransen på bunnlinjen: Ifølge finansnettstedet Bloomberg har den eksplosive «Fortnite»-veksten ført til dramatiske fall i aksjekursen til spillkonkurrenter som «Call of Duty»-produsent Activision Blizzard og «Grand Theft Auto»-eier Take-Two Interactive Software.

Siden 9. mars har børsverdien til de to spillselskapene falt med til sammen 19,2 milliarder dollar – noe som tilsvarer nærmere 148 milliarder kroner omregnet med gjennomsnittskursen fra mars.

Spiller fra soverommet

Fra soverommet i morens leilighet på Grünerløkka i Oslo, har Westerdals-studenten Elias Rådlund, mest kjent under kallenavnet «Kimeplays», bygd opp en egen Youtube-kanal med over 62.000 abonnenter. 11.500 følger også 20-åringen på videostrømmingsplattformen Twitch som hovedsakelig viser direktesendinger av personer som spiller videospill.

Tidligere laget han innhold om spillene «Minecraft» og «Pokémon Go», men nå er det videoer der han spiller «Fortnite» som trekker flest seere – og dermed mer penger gjennom økte reklameinntekter.

Siden nyttår har Youtube-kanalen «KimePlays» vokst fra rundt 48.000 abonnenter til over 62.500, noe som i stor grad skyldes den økte «Fortnite»-interessen. Selv anslår Rådlund at han tjener mellom 10 og 30.000 kroner i måneden på reklameinntekter fra spillvideoene.

– Jeg er en sånn person som blir «hyperfokusert» når jeg finner et spill jeg liker. Sånn var det også da jeg oppdaget «Fortnite» da det ble sluppet i fjor. Men penger er ikke min motivasjonskilde. Jeg gjør det fordi det er gøy. Får jeg til noen fete games, så legger jeg det bare ut på Youtube, sier 20-åringen.

– Men du trenger ikke å ha noen deltidsjobb ved siden av studiene?

– Nei, ikke for øyeblikket. Det hadde jeg heller ikke hatt tid til, smiler Rådlund.

Fenger flere

Mens interessen rundt «Pokémon Go» var størst i Norge løpet av sommermånedene i 2016, er Rådlund usikker på hvor lenge «Fortnite»-trenden varer.

Kanaldirektør Steen-Johansen i Nordic Screens, som Rådlund er en del av, mener derimot at Fortnite-interessen ikke kommer til å avta med det første.

– Det er mange elementer som tyder på at det vil holde seg populært lenge – kanskje flere år. Først og fremst fordi det fenger spillere fra tidlig i tenårene til godt voksne. Det er ikke mange spill som gjør det. I tillegg er det et multiplayer online-skytespill som ikke viser blod når man skyter og der du bare skyter på zombier, sier han.(Vilkår)

Etterbørs Fortnite Youtube Epic Games Tencent Spill
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.