Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Årets avis på nett og papir!

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger

6 av 10 er fullstendig ukjent med GDPR, EUs nye personvernregler

Nathalie Warembourg (til høyre) og Ingvild Østvold i meningsmålingsinstituttet Ipsos ville vite mer om hvordan folk forholder seg til nye personvernregler i EU og Norge. Foto: Mikaela Berg
Nathalie Warembourg (til høyre) og Ingvild Østvold i meningsmålingsinstituttet Ipsos ville vite mer om hvordan folk forholder seg til nye personvernregler i EU og Norge. Foto: Mikaela Berg les mer

Markedsføring

6 av 10 aner ikke hva GDPR er: Ekspert tror bevissthet om verdien av egne data vil øke

Ny spørreundersøkelse viser at kun 15 prosent er godt kjent med de nye reglene om personvern, som snart innføres i Norge og EU.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Meningsmålingsinstituttet Ipsos har spurt et landsrepresentativt utvalg av nordmenn over 18 år om EUs nye personvernregler, GDPR.

57 prosent, altså nær seks av ti, sier det nye regelverket er fullstendig ukjent for dem.

Kun 15 prosent sier at regelverket er meget godt eller ganske godt kjent.

Nye personvernregler (GDPR)

General Data Protection Regulation

  • Trer i kraft i EU 25. mai. I Norge vil EU-forordningen gjelde fra senest 1. juli.
  • Alle virksomheter som samler inn eller bruker personopplysninger om EU/EØS-borgere må følge reglene.
  • Brudd på reglene i GDPR kan bøtelegges med inntil fire prosent av foretakets årsomsetning, inntil 20 millioner euro.

Hovedtrekk

  • Alle selskaper skal ha en forståelig personvernerklæring.
  • Alle selskaper skal vurdere risiko og personvernkonsekvenser.
  • Alle selskaper skal bygge personvern inn i nye løsninger.
  • Mange bedrifter må ha eget personvernombud.
  • GDPR gjelder også virksomheter utenfor Europa og underleverandører.
  • Alle selskaper skal ha rutiner for avvikshåndtering.
  • Alle avvik skal varsles Datatilsynet. Det blir ulovlig å skjule avvik.
  • Alle må kunne oppfylle borgernes nye rettigheter.

Kilde: Datatilsynet

Vis mer

Oppmerksomheten øker

Daglig leder Nathalie Eyde Warembourg i Ipsos sier oppmerksomheten rundt Facebook-data på avveie, og innføringen av EUs nye personvernregler om kort tid, gjorde at meningsmålingsinstituttet bestemte seg for å spørre nordmenn om hvilket forhold de har til GDPR.

Da det kom frem at personopplysninger om inntil 87 millioner Facebook-brukere kan ha havnet på avveier og blitt misbrukt av Cambridge Analytica til å påvirke demokratiske valg, måtte toppsjef Mark Zuckerberg sitte to dager i den amerikanske kongressen og be om unnskyldning.

- I næringslivet har vi snakket om GDPR en stund. Men her spør vi befolkningen. Det er ingen tvil om at det som har skjedd med Facebook øker oppmerksomheten om dataene våre og hva de er verdt. Jeg er ikke overrasket over at forholdsvis få kjenner til GDPR nå, men jeg tror bevisstheten vil øke, sier Warembourg.

Mer enn hver tredje ønsker å enten se, flytte eller slette egne data når loven trer i kraft.

Ipsos stilte også spørsmål om folk ville ønsket å se dataene sine, dersom de hadde muligheten til å se alle personopplysninger et selskap hadde lagret om dem.

- Jeg var mer overrasket over at 75 prosent svarte ja på dette. Men få har tenkt å gjøre noe med det. Nesten ingen sier de vil slette Facebook, sier Warembourg.

På spørsmål om folk nylig har gjort endringer i innstillingene sine på Facebook, svarte 19 prosent ja.

Krevende omlegging

Norske og internasjonale medier og annonseplattformer forbereder seg nå på innføringen av GDPR.

De nye reglene har fått søkemotorkjempen Google til å stille nye krav til norske og europeiske mediehus.

Sentralt i diskusjonene er spørsmålet om hvilke samtykker det etter GDPR er nødvendig å innhente fra sluttbrukerne for at medier og digitale annonseplattformer skal kunne samle og behandle personopplysningene deres på en lovlig måte.

Spørsmålet om nye samtykker er utfordrende for både medier, Facebook og Google i en situasjon der publikums oppmerksomhet om personvern er kraftig skjerpet etter Cambridge Analytica-skandalen.

Mens EU innfører GDPR 25. mai, ble implementeringen nylig utsatt til 1. juli i Norge.(Vilkår)

Etterbørs Personvern Ipsos Google Markedsføring
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.