Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Årets avis på nett og papir!

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Tine Austvoll Jensen er sjef i Discovery Norge som blant annet driver TVNorge. Foto: Øyvind Elvsborg
Tine Austvoll Jensen er sjef i Discovery Norge som blant annet driver TVNorge. Foto: Øyvind Elvsborg les mer

Medier

TVNorge-eier Discovery nedbemanner: – Ille at vi nok en gang står i denne situasjonen

TVNorges eierselskap Discovery Networks varsler nedbemanninger. Rundt 13 personer vil kunne rammes. Journalistklubben reagerer på at det kuttes ansatte for tredje gang på to år.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

I en pressemelding tirsdag opplyser selskapet bak TVNorge, Fem og Max at det går mot nedbemanninger.

Kommunikasjonsdirektør Espen Skoland sier til DN at det dreier seg om en omstrukturering av virksomheten.

– Det er en omstilling for å tilpasse oss utfordringene vi ser kommer frem i dag, sier Skoland.

Discovery Networks Norway

  • Discovery Networks Norge er en norsk mediegruppe.
  • Konsernets omsetning var 1,6 milliarder kroner i 2015.
  • Eier er det amerikanske tv-nettverket Discovery Communications.
  • Tv-huset består i hovedsak av åtte kanaler: Flaggskipet TVNorge og de syv sekundærkanalene Fem, Max, Vox, TLC, Discovery Channel, Eurosport og Eurosport Norge. Og strømmetjenesten Dplay.
  • Tine Austvoll Jensen er ansatt som ny administrerende direktør i selskapet etter Harald Strømme.
Vis mer

Rundt 13 personer vil kunne rammes av nedbemanningen.

De ansatte ble orientert på et allmøte tirsdag.

– Det er alltid trykket stemning når slike beskjeder blir meddelt, sier Skoland om hvordan nyheten ble mottatt av de ansatte.

Han vil ikke kommentere i hvilke avdelinger de 13 årsverkene skal kuttes.

– Jeg ønsker ikke å gå inn på selve prosessen når vi står midt oppi den.

– Er dette en beslutning som er tatt fra norsk hold, eller kommer det ovenfra?

– Dette er en prosess vi kjører i Norge, fordi vi mener det er behov for å ta grep for å beholde vind i seilene. Vi er i en bransje der det er kontinuerlig behov for omstrukturering, sier Skoland.

Tøffe valg

Discovery-sjef Tine Austvoll Jensen understreker i pressemeldingen at omstruktureringen frigjør midler til å øke investeringen i norsk innhold.

– Vår viktigste prioritering fremover er å øke investeringene i norsk innhold og digitale tjenester, og styrke den digitale kompetansen. Det er helt nødvendig for å lykkes i det norske tv-markedet. Men det innebærer også at vi hele tiden må søke løsninger som frigjør midler til nettopp dette. Og det innebærer noen ganger noen tøffe valg, sier Austvoll Jensen i meldingen.

Det er bare ett år siden sist Discovery Networks varslet nedbemanning i Norge. Da skulle antall ansatte reduseres med ni årsverk, ifølge nettstedet Kampanje.

Også for to år siden, i april 2016, fikk staben beskjed om at 35 årsverk ble overflødige.

Ifølge siste tilgjengelige årsregnskap, for 2016, var det 155 ansatte i den norske virksomheten til Discovery Networks.

Klubben rystet

Klubbleder Jon Hærnes i Discovery er ikke fornøyd med at TVNorge-eieren nå gjennomfører sin tredje oppsigelsesrunde på to år. Han forteller at situasjonen oppleves krevende for de ansatte.

– Vi syns det er ille at vi nok en gang står i den situasjonen at en bedrift som tjener gode penger velger å si opp folk. Dette er tredje runden med oppsigelser på to år, og vi anser det nå som én lang kontinuerlig prosess det er krevende å stå i, skriver Hærnes i en tekstmelding til DN.

Uenige med ledelsen

– Omstilling er ingen quick-fix. Vi opererer i et marked som er i stadig endring, og må derfor kontinuerlig utfordre oss selv på å tenke nytt, og ikke gro fast i gamle strukturer. Og vi må ta grep når vi er på offensiven. Da er sjansen størst for å lykkes, sier Tine Austvoll Jensen, sjef i Discovery Networks Norge.

Prosessen selskapet nå skal inn i vil innebære nedbemanninger, heter det i meldingen. Samtidig vil selskapet styrke den digitale kompetansen i flere av selskapets avdelinger.

Jensen sier målet er å frigjøre midler som kan reinvesteres i norsk innhold, sport, og digitale tjenester.

– Fleksibilitet gir oss forutsigbarhet. Det tror vi er en god posisjon å ha. Og det gjør at vi kan tilpasse oss hyppige endringer, sier Jensen.

Klubbleder Hærnes lar seg forundre over kommentarene fra Discovery-sjefen.

– Vi registrerer at ledelsen mener fleksibilitet gir forutsigbarhet. Det står i sterk kontrast til den uforutsigbarheten vi opplever, skriver Hærnes.(Vilkår)

Etterbørs Discovery Networks Norway TVNorge Medier
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.