Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Årets avis på nett og papir!

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Norwegian Wood ble arrangert på Sukkerbiten utenfor Operaen i Oslo i 2016. Foto: Berit RoaldNTB Scanpix
Norwegian Wood ble arrangert på Sukkerbiten utenfor Operaen i Oslo i 2016. Foto: Berit RoaldNTB Scanpix les mer

Musikk

Norwegian Wood avlyses: Mislyktes med å få publikum inn på eiersiden

Artister og leverandører ville ha betalt på forskudd etter konkursen i 2017. Det veltet årets Norwegian Wood-festival, som ikke klarte å få med nok privatpersoner på eiersiden.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

Det skriver festivalsjef Henning Thoresen på Norwegian Woods Facebook-sider.

«Norwegian Wood avlyser årets festival – satser videre mot 2019. Dessverre ser vi oss nødt til å avlyse årets Norwegian Wood-festival, og konsentrerer oss heller mot å lage verdens beste rockefestival i hjertet av Oslo i 2019.»

Norwegian Wood

  • Musikkfestival startet opp i 1992 av Jørgen Roll, Sten Fredriksen og Haakon Hartvedt.
  • De to første festivalene ble arrangert på Bærums Verk i Bærum, men festivalen flyttet deretter til Frognerbadet, kun avbrutt av en-dags-arrangement på Sukkerbiten i 2016.
  • I 2017 ble festivalene avviklet i midten av juni med en helnorsk lineup. Blant artistene var deLillos, Lillebjørn Nilsen, Susanne Sundfør, Raga Rockers og Kari Bremnes.
  • Navn som Johnny Cash, Iggy Pop, David Bowie, Roger Waters, Neil Young, Nick Cave, Ringo Starr og Foo Fighters har spilt på hovedscenen til Norwegian Wood.
Vis mer

Etter planen skulle artister som Jo Nesbøs band Di Derre, skotske Travis og den svenske rockestjernen Thåström spilt på festivalen som var planlagt avholdt mellom 14–16. juni i Frognerbadet i Oslo.

Festivalsjefen sier til DN at årsaken til avlysningen er dårlig billettsalg, kombinert med at flere av artistene og underleverandørene ønsker betaling på forskudd som følge av økonomisk tøffe tider for festivalen de siste årene.

– Vi har solgt i overkant av 1.000 billetter, som ikke er nok til å dra dette gjennom. Alle leverandører og samarbeidspartnere ville ha betalt på forhånd. Det ble vanskelig, da alt av mat og øl selges mens festivalen avholdes og at 70 prosent av billettsalget erfaringsmessig skjer den siste uken før festivalen, sier festivalsjef Thoresen.

Folkefinansiering feilet

Festivalen ble i 2017 slått konkurs på grunn av høy gjeld, og fikk etter hvert et haleheng av artister som ikke fikk honorar. DN skrev i januar at det hadde kommet inn krav på over 3,5 millioner kroner til konkursboet.

Likevel ble det bestemt at festivalen skulle arrangeres på nytt med nye eiere sommeren 2018. Det er selskapet Norsk øl as som har tatt over som eiere av festivalen.

«Da vi overtok eierskapet til Norwegian Wood sent i november 2017 fikk vi mange råd om å droppe 2018 og heller jobbe mot 2019. Etterpåkloke burde vi gjort akkurat det, men det lå bare ikke i vår natur å være passive. Vi ønsket å satse på noe vi trodde sterkt på» skriver Thoresen i Facebook-innlegget.

Et ledd i planen for å få festivalen på bena igjen var å få publikum inn på eiersiden. Aksjer for inntil to millioner kroner ble gjort tilgjengelig for investeringer fra publikum i et nytt aksjeselskap som skal eie Norwegian Wood-festivalen i årene fremover.

Thoresen sier at festivalledelsen ikke har klart å engasjere en stor nok andel av publikum til å investere i festivalen, men avviser at satsingen har slått feil.

– Nei, det har ikke slått feil. Mange ville være med på å finansiere, men de fleste ble sittende på gjerdet og vente. Når sommeren kom sent i gang og billettsalget tok tid, ble tiden veldig knapp, sier Thoresen.

Det understrekes også i Facebook-innlegget fra Thoresen.

«Og med en finansiell backing ved oppstart som ikke var der når vi trengte det som mest, ble ting vanskeligere og vanskeligere etter hvert som snøen endelig smeltet og sola kom frem bak de mørke skyene som har preget Norwegian Wood i årevis.», heter det der.

Norwegian Wood-ledelsen skriver på Facebook at de vil komme tilbake til refundering av billetter som er kjøpt til årets festival.

«Ville skadet merkevaren mer å gjennomføre»

Thoresen frykter ikke at en avlysning av festivalen vil skade Norwegian Wood-merkevaren og avskrekke kommersielle samarbeidspartnere ytterligere.

– Det er vanskelig å si, og det kan hende det vil gjøre det. Men vi tror det vil være enda mer skadelig å gjennomføre festivalen. Derfor var det best å avlyse og jobbe opp mot festivalen i 2019, sier festivalsjefen.

Han sier festivalledelsen nå vil satse tungt mot å finne nye samarbeidspartnere til neste års festival.

– Så du tror ikke en avlysning vil forsterke den usikkerheten fra kommersielle partnere om et samarbeid med festivalen?

– Jo, men kanskje da hos de potensielle samarbeidspartnerne som ikke ville være med nå. Vi må finne samarbeidspartnere som vil være med på dette prosjektet. Det var det for kort tid til å få til etter at vi tok over, sier Thoresen.(Vilkår)



Etterbørs Norwegian Wood Musikk
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.