Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Årets avis på nett og papir!

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
De norske filmprodusentene Frederick P.N. Howard og Gisle Normann Melhus står bak animasjonsserien «Vikingskool», som Disney skal lage. Foto: Disney
De norske filmprodusentene Frederick P.N. Howard og Gisle Normann Melhus står bak animasjonsserien «Vikingskool», som Disney skal lage. Foto: Disney les mer

Tv

Disney girer opp kampen mot Netflix med norsk tv-serie

Disney tar opp kampen mot Netflix med egen strømmetjeneste i 2019. Et av våpnene i arsenalet blir den norskproduserte tv-serien «Vikingskool».

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

– Disney mener dette kan bli en global smash-hit, sier Frederick P.N. Howard i produksjonsselskapet Storm Films.

Natt til onsdag annonserte Disney at Howard og produksjonspartner Gisle Normann Melhus har fått grønt lys fra underholdningsgiganten til å produsere animasjonsserien «Vikingskool».

Serien skal handle om en gruppe unge vikinger som inntar skolebenken for å lære å bli vikingkrigere. Howard og Melhus er kreditert som skaperne bak serien.

Howard skal også fungere som produsent for de 26 halvtimelange episoder av serien for Disney, som etter planen skal være ferdigstilt i slutten av 2019.

Blir strømmeserie

DN omtalte «Vikingskool» første gang tilbake i 2014. Den gang var det ment at «Vikingskool» skulle sendes lineært på barnekanalen Disney Channel.

Nå blir serien etter alle solemerker en del av barnetilbudet til Disneys nye strømmetjeneste og Netflix-konkurrent, som er ventet i 2019. Der vil den få selskap av Disneys egne animerte klassikere og store filmserier som «Star Wars» og Marvel-superheltene i «The Avengers».

– Det ligger i pakken at det kan bli en strømmeserie. Det er en temmelig komplisert avtale, der Disney har opsjoner på å kunne ta serien ut i et hvilket som helst format. Da snakker vi både strømming, men også mulighet til å lage alt fra bøker og kostymer til berg og dalbaner i Disneyland og isdansshow i Disney on Ice. De kan benytte seg av alle formater og vinduer de vil utnytte, sier Howard.

Storm Films har inngått en samproduksjonsavtale med det irske animasjonsselskapet Cartoon Saloon, best kjent for den Oscar-nominerte animasjonsfilmen «Song of the Sea» i 2014, og franske Samka Productions.

– Disney har en sterk tilstedeværelse i over 160 land. Blandingen av deres kommersialisme og den kunstneriske kredibiliteten til en aktør som Cartoon Saloon gjør dette til en veldig bra pakke, sier Melhus.

Gisle Normann Melhus og Frederick P.N. Howard i Storm Films skal lage strømmeserie for Disney. Foto: Privat

Ingen gullgruve

Hverken Melhus eller Howard vil kommentere seriens budsjett overfor DN grunnet enighet med Disney om å holde dette hemmelig. Duoen letter imidlertid litt på sløret hvordan Disney-oppdraget vil påvirke den økonomiske hverdagen i Storm Films.

– For den første sesongen er det ikke snakk om noe enormt beløp. De virkelig store inntektene kommer dersom serien blir fornyet til nye sesonger. Vi får vel en omsetning på rundt 20–30 millioner kroner i Norge, der vi blir sittende igjen med en form for administrasjonsgodtgjørelse, sier Howard.

Moderselskapet Storm Studios omsatte i 2016 for 21,2 millioner kroner, med et driftsresultat på litt under 4,3 millioner kroner. Om Disney-serien blir en hit, kan disse tallene fort gå opp.

– Vi sitter som opphavsmenn med royalty. Derfor blir det viktigste for oss økonomisk ting som merchandise og effekter. Salg av alt fra plastsverd, kostymer og lignende. Disney har distribusjon ut til flere hundre millioner hjem, så potensialet for merchandise er veldig stort – forutsatt at dette blir en hit, sier Melhus.

Ansetter 100

Melhus og Howard har ventet lenge på det grønne lyset fra Disney. Siden 2014 har selskapene og Disney stort sett brukt tiden på å bestemme hvordan serien skal bli seende ut på skjermen, forteller produsentene.

– I mellomtiden har det vært mye diskusjoner rundt kreativ utforming. Det handler om detaljer som at en rød nese på en av karakterene i det japanske markedet vil være et klart tegn på alkoholisme. I Sør-Amerika liker man ikke spisse neser på figurene, og i Midtøsten er man skeptiske til griser. Alt er en del av å finne seriens endelige visuelle uttrykk, sier Howard.

Serien retter seg mot en ung målgruppe mellom 6–11 år, ifølge informasjon det amerikanske bransjemediet Variety sitter på.

– Vi har brukt tid på å finne rett forfatterteam, men har nå landet på to britiske komikere i et team som kaller seg Black Sheep. Det har også tatt tid å finne de over 100 menneskene som skal jobbe med denne serien i årene fremover, sier Melhus.(Vilkår)

Etterbørs Strømming Disney Storm Studios Frederick P.N. Howard Gisle Normann Melhus Tv
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.