Vi benytter cookies på DN.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester.Les mer her.

Årets avis på nett og papir!

  • Populære Søk:
  • Siste stillinger
  • Lederstillinger
Vis alle stillinger
Katastrofefilmen «Skjelvet» er en av storfilmene bransjeorganisasjonen Film & kino spår kan gi et rekordartet år for norske filmer på kino. Foto: Fantefilm
Katastrofefilmen «Skjelvet» er en av storfilmene bransjeorganisasjonen Film & kino spår kan gi et rekordartet år for norske filmer på kino. Foto: Fantefilm les mer

Film

Dette tallet gir kinobransjen tro på rekordår

Hver fjerde solgte kinobillett i år er solgt til en norsk film. Flere norske storfilmer – og en «norsk» Tom Cruise-film – gir kinobransjen tro på et rekordartet år.

Artikkelen er lagt til i din leseliste.

– Om alt som står på menyen slår til er vi i rute til å bikke et kinobesøk på rundt 13 millioner totalt, sier administrerende direktør Guttorm Petterson i bransjeorganisasjonen Film & kino.

Han uttaler seg om at det så langt i år er solgt snaut 5,5 millioner kinobilletter her til lands, en økning på 40 prosent sammenlignet med fjorårets første halvdel.

1,4 millioner av årets billettsalg har kinomenyens norske alternativer stått for. Det gir en norskandel på drøyt 25 prosent – og det beste norske kinohalvåret siden 2009 og «Max Manus».

Slikt lukter det rekordår av, ifølge Petterson.

– Norske filmer betyr mye for totalbesøket. Når vi har flere store norske filmer fremover, i tillegg til flere utenlandske blockbustere, er det all grunn til å tro at vi kan få en kurve i besøket som kommer opp mot tall fra 2016, som var det beste kinoåret siden 1983, sier administrerende direktør Guttorm Petterson.

Har tro på «norsk» Tom Cruise-film

Så langt i år er det krigsfilmen «Den 12. mann» med drøyt 425.000 solgte billetter i 2018 (premiere i fjor journ.anm.), komedien «Norske byggeklosser» (over 263.000) og dramafilmen «Utøya 22. juli» (snaut 248.000) som drar det norske lasset i kinomarkedet.

Og mer skal det bli, tror Petterson i Film & kino.

Han ramser opp katastrofefilmen «Skjelvet» i august, animasjonsfilmen «Månelyst i Flåklypa» i september og «Mordene i Kongo» – filmatiseringen av Moland & French-saken – i oktober som forestående norske publikumsmagneter.

Han trekker også frem den kommende Hollywood-blockbusteren «Mission Impossible: Fallout», der den amerikanske superstjernen Tom Cruise og den norske turistmagneten Prekestolen er blant trekkplastrene.

– I tillegg har vi oppfølgeren til Abba-musikalen «Mamma Mia» fra 2008, hvor den første har solgt over 1,1 millioner billetter i Norge siden premieren. Vi har også en stor actionfilm med norsk forankring i «Mission Impossible», der flere scener ble spilt inn på Prekestolen, sier Petterson.

Lavere enn fjoråret

Billettsalget på snaut 5,5 millioner inneværende halvår legger seg likevel noe under de to siste halvårene, som både i 2017 og 2016 lå rundt 5,8 millioner.

I fjor endte billettsalget på snaut 11,8 millioner for hele året totalt, en liten festbrems etter rekordåret 2016 – der 13,1 millioner solgte billetter sørget for det beste besøksåret for norske kinoer siden 1983.

Totalt ble over 3,1 millioner av billettene i 2016 solgt til norske filmer, det høyeste billettsalget til norsk film siden 1975. I 2017 endte det norske billettsalget på rundt to millioner.(Vilkår)

Etterbørs Kino Kinobesøk Film & kino Film
Bli Varslet

Ikke gå glipp av noe!

Du kan få en epost hver gang vi skriver om dette.