Spesielt folk i tyveårene har kuttet drastisk ned på tiden foran tv-en, skriver Dagens Næringsliv.

Ifølge siste Gallup-måling har nedgangen i aldersgruppen 20 til 29 vært på 20 prosent hittil i år.

I april fortsetter trenden med forsterket kraft. Da viser tallene at folk i tyveårene så på tv i snitt 115 minutter per dag, sammenlignet med 153 minutter per dag for et år siden, et fall på 25 prosent.

Les også: Norsk tv kan bli dyrest i Europa

Kjenner seg igjen
Syv kvinnelige studenter fra Norges Merkantile Fagskole som DN møtte på Bankplassen i Oslo onsdag, kjenner seg godt igjen i undersøkelsen som viser dramatisk fall i tv-tittingen.

- Det er for mange gjentagelser, folk er drittlei, sier den ene til avisen.

Tv-kanalene må ha noe interessant å tilby dersom de skal holde på seerne, er studentenes konklusjon.

Ikke bare unge

Det er ikke bare unge voksne som ser mindre på tv. Totaltallene viser en nedgang hittil i år på drøyt ti prosent, sammenlignet med de fire første månedene ifjor. I april er nedgangen på 12 prosent.

De eneste som ser like mye på tv som ifjor er folk over 70 år.

Gir tv-kanalene skylden
Førsteamanuensis Tanja Storsul ved Institutt for medier- og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo, mener tv-kanalene selv må ta skylden for det sterke fallet blant tv-seerne i gruppen 20 29 år.

- Tv-kanalene har vært for dårlige med å tilrettelegge programtilbudet for gruppen 20 29 år, noe som i stor grad har påvirket tv-konsumet. Tv-innholdet er svært viktig, men tv-kanalene må treffe enda bedre for å få de unge voksne til tv-skjermen, sier Tanja Storsul til DN.

Hun tror nedgangen i tv-seingen blant de unge vil fortsette.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.