- TV-reklame er over toppen og har bare nedoverbakke foran seg, mener marketing-ekspert Anders Brandt i selskapet Best Consult.

Den tidligere internettgründeren, konsulenten og styregrossisten, som for tiden blant annet hjelper Lyse Tele med å utvikle bredbånds-tv, er overbevist om at tv-reklame vil bli mindre og mindre viktig i årene fremover.

Vrient for mediebyråene
Han tror denne formen for reklame gradvis vil bli erstattet av andre reklameformer, noe som gir både annonsører og medieformidlere store utfordringer.

Anders Brandt, gründer og marketingsekspert som tror tv-reklamen står for fall.
Anders Brandt, gründer og marketingsekspert som tror tv-reklamen står for fall.
- Stadig flere vil betale for å slippe å se reklame på tv. Når tv "on-demand" kommer for fullt, vil folk kunne hoppe over reklameinnslagene. Samtidig ser vi at mange allerede betaler ekstra for reklamefrie kanaler som for eksempel Disney-channel, fortsetter Brandt.

Hopp over reklamen
Til høsten kommer både Canal Digital og Viasat med hver sin Personal Video Recorder (PVR). PVR er hard-disker som gjør det mulig å lagre tv-programmer, samtidig som boksen kan programmeres til å hoppe over reklamen.

Brandt tror ikke denne teknikken alene vil ta knekken på tv-reklamen, men ser på dette som en del av utviklingen mot en ny reklamestruktur.

Hans råd til annonsørene er at de må bli flinkere til å integrere seg i flere kanaler, de må sørge for å komme tettere på innholdet og særlig satse på kanaler de kan kontrollere selv.

Han trekker frem egne kundemagasiner, nyhetsbrev på mail og direkte reklame som eksempler, men legger til at annonsørene først og fremst må være gode på å "pushe" sitt eget budskap.

Procter& Gamble kutter
Tidligere i dag varslet USAs største annonsør, Procter& Gamble, at de vil kutte annonsebudsjettet mot kabel-tv med 25 prosent.

Årsaken er at seerne har muligheten til å velge bort reklamen, noe som gjør at P&G vil se seg om etter andre annonsemuligheter på tv, for eksempel produktplassering.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.